Filterbyte i 60l kar med massa fisk

#1 - 30 januari 2010 20:02
Efter 5.5 aars trogen tjaenst har jag beslutat att byta ut mitt nuvarande EHEIM 2012 aquaball filter daa den inte har den kapacitet som behoevs (jaevlar vad pansarmalar skitar ner) till mitt 60l saellskasakvarium. Jag hade taenkt mig att ett FLUVAL U2 skulle goera susen. mitt akvarie innehaaller:

[LIST]
[*]3 kinesiska algaetare
[*]6 platy
[*]6 metallpansarmalar
[*]6 dvaergpleco
[/LIST]Men daa aer fraagan: Hur fasiken goer man? Om jag bara skulle ta ut ett filter och saetter i ett nytt saa skulle ju nitriten skjuta i vaedret. Det vill man ju daa inte...
#2 - 30 januari 2010 20:07
kan man inte köra med båda ett tag?? för då borde la det nya filtret få i sig dom bra bakterierna??
#3 - 30 januari 2010 20:16
Låt båda gå i 3 veckor och ta sedan bort det gamla och kör bara med det nya. Så har jag gjort ett par gånger.
#4 - 30 januari 2010 21:23
ok, ska proeva det, verkar vara logiskt... Ska man dra ner paa matningen lite i boerjan ocksaa kanske? Sen undrar jag: Vad ska man ha foer filtermedia daa? Helst naagot billigt, men bra. Vadd? Torvbollar? Aktivkoljox? Liiite foervirrad i filterdjungeln. Naagon som har ett annat foerslag paa et relativt billigt och bra filter foerutom FLUVAL U2? Naesta vecka flyttar det in... Helst ska det ju vara skonande mot yngel ocksaa.
Bilagor:

Annons