Filter val? (innerfilter)

#1 - 22 september 2011 19:19
Hej jo jag undrar vad man ska ha för inne filter till ett 375L akvarium.. Jag har ett ytterfilter (am-top) Ett skit ytterfilter som slutar att pumpa vatten då och då. Så nu har jag tänkt att köpa ett inne filter istället. Men hemsidor säger olika saker tex att om man har ett 400l akvarium så ska man ha ett inne filter som klarar 800l/h och andra säger att man måste upp över 1000l/h.

Detta är mitt första inlägg här på Zoopet! Så har jag posta frågan i fel kategori så ber jag om ursäkt.[:o]

MVH/ Alex.
#2 - 22 september 2011 19:26
Vad har du för fisk, hur många etc...
#3 - 22 september 2011 22:34
Jag har ett 375L akvarium med sex diskusar och fyra scalarer.
#4 - 23 september 2011 05:55
Testa det här pumpen. Jag har den inte men den verkar va riktigt bra.http://www.pwss.se/product.php?productid=3853&cat=618&page=1
#5 - 23 september 2011 07:02
jag tycker den är för liten. ska du bara köra innerfiltret o kasta ytterfiltret?
varför inte ett annat ytterfilter? am-top är ju inte så bra grejjer. o du har fiskar som kan vara rätt känsliga för dålig vattenkvalitet.
#6 - 23 september 2011 09:54
Minst ett snurr som motsvarar 5-6 ggr vattenvolymen.

sedan är det bara fråga om tre saker:

1)
Med innerfilter så får du rengöra lite oftare än med ytterfilter

2)
Innerfiltret sitter inne i karet och kan störa ditt eget estetiska sinne, fiskar bryr sig inte.

3)
Innerfilter kostar normalt mindre än ytterfilter.

Du bestämmer

.
#7 - 23 september 2011 09:55
Tack för svaren ni har gett mig... Ja Diskusar kan va lite svåra ibland.. Men jag har nog lyckas rätt så bra. Har haft mina nu i ca 8 månader och jag byter vatten 2 gånger per vecka och dom har inte visat några tecken än att dom ska må dåligt... :)
#8 - 23 september 2011 14:34
Kensa skrev:
Minst ett snurr som motsvarar 5-6 ggr vattenvolymen.

sedan är det bara fråga om tre saker:

1)

Med innerfilter så får du rengöra lite oftare än med ytterfilter

2)

Innerfiltret sitter inne i karet och kan störa ditt eget estetiska sinne, fiskar bryr sig inte.

3)

Innerfilter kostar normalt mindre än ytterfilter.

Du bestämmer

.
Du glömde den viktigaste punkten...
4: innerfilter är väldigt dåliga biologiska filter och du har stora fiskar och bör ha stort biologiskt filter! Därför går komersiella innerfilter bort tycker jag!
#9 - 23 september 2011 15:30
Jag kör med ett Am-Top 3338 ytterfilter och en 1000l/h powerhead med ett pv-rör och filtermatta. Än så länge har Am-Top filtret funkat utan problem, så frågan är ju om du fått ett måndagsex? Hur gammalt är det, om garantin fortfarande gäller så kan du ju säkert byta det. Om det nu inte beror på något annat att det slutar pumpa ibland.

Har runt 20 fisk, scalarer och ciklider.
#10 - 2 oktober 2011 20:02
gummianka skrev:
Jag kör med ett Am-Top 3338 ytterfilter och en 1000l/h powerhead med ett pv-rör och filtermatta. Än så länge har Am-Top filtret funkat utan problem, så frågan är ju om du fått ett måndagsex? Hur gammalt är det, om garantin fortfarande gäller så kan du ju säkert byta det. Om det nu inte beror på något annat att det slutar pumpa ibland.

Har runt 20 fisk, scalarer och ciklider.

Samma här. Mitt AM-Top 3338 har tuffat och gått i två år utan problem eller oväsen. Jag har ett innerfilter också (Eheim 2252) för att röra om i grytan. Det rensar jag två gånger i månaden. Så innerfiltret funerar som ett mekaniskt filter för att få bort partiklarna i vattnet, och mitt ytterfilter fixar den biologiska reningen. Har också 375 l.

Annons