filter undran- blås

#1 - 26 januari 2008 15:54
var på ett zoo idag och tjuvlyssnade lite när köpmannen och ett par stod och diskuterade, filtrets verkan och inte, enligt köpmannen ska man inte ha så mkt blås på filtret, för då hinner inte vattnet syresättas utan det blir bara cirkulation, han menade att vattnet vid ytan inte hinner "sjunka" och syresätta växterna ordentligt, är det någon som har någon tanke om detta?;)
#2 - 26 januari 2008 16:20
Hmmm...låter ju egentligen vettigt.
Men det kan ju kanske vara så...men jag orkar inte forska i ämnet.
#3 - 26 januari 2008 16:32
låter inte troligt ... isåfall skulle j uvattnet i forshar o strömmar va syrefattigt .. men de är de ju inte ...

PS läs min signatur
#4 - 26 januari 2008 19:47
till att börja med så syresätter man inte växterna, dom avger syre :) och ytvattnet sjunker ju fortare ner till botten om du pumpar på mera, det du vill ta upp för växternas skull är ju co2 dock.
men det kanske ligger lite i det hela genom att vid en viss fart på vattnet så kanske det inte hinner ta upp lika mycket syre längre så det kanske blir lite av en sjunkande kurva om du är med på mitt resonemang, vid en viss nivå antar jag att vattnet helt enkelt är mättat på syreatomer, som när växter som trivs riktigt bra och börjar avge bubblor istället för att lösa ut syret i vattnet :)

Annons