Filter under behandling av Vita Prick?

#1 - 29 juni 2010 16:26
Ska medicinera mot Vita Prick och nu undrar jag om jag ska köra min pump med filtert i (AquaEl fan 3) samtidigt som syresten? Förstör jag de nyttiga bakterierna om jag kör pumpen eller jag tar dö på de parasiert som sitte i filtert?
Tacksam för svar.
#2 - 29 juni 2010 19:01
Ta ur filtermaterialet och lägg i en hink med akvarievatten och syrestenen för att hålla liv i bakterierna!
#3 - 29 juni 2010 19:40
Jag tog bort delen med aktivt kol eftersom det skulle förstöra medicinen. Att det dödar goda bakterier i filtret stod det inget om.
#4 - 30 juni 2010 22:24
Mediciner mot enbart parasiter brukar inte vara farliga för filterbakterierna.
#5 - 1 juli 2010 18:26
Har nu medicinerat i 3 dagar och alla prickar är borta. Jag tömde ur 125 liter och kör med syresten. På lördag ska jag slamsuga botten och fylla på nytt friskt vatten. Flitert stoppade jag i mitt 15 liters och har sköljt igenom det. Som jag fattat det så ska väl de frisimmande och de som sitter på fisken dö men de i stenen lever kvar? Ingen risk för att det finns levande parasiter i flitert då? Vill ju gärna bli av med de rackarna!
#6 - 1 juli 2010 21:03
Det är det jag tänker på. Jag har alltid kört med filtret i under vita prick-behandlingar. Men man brukar få köra 3-4 på raken i vilket fall som helst.

Annons