Filter trasigt. Hjälp?

#1 - 22 oktober 2015 18:53
Idag när jag kom hem från jobbet upptäckte jag att filtret i mitt juwel rio 180 inte fungerade.
Hur länge klarar sig akvariet utan filter?
Har plockat ur innehållet i filterbehållaren och har en litet pump igång som cirkulerar lite vatten på ytan.
#2 - 22 oktober 2015 18:57
Bra länge om du bara ser till att inte mata så mycket, bottensubstratet fungerar också som filter så
länge du har cirkulation i akvariet!
#3 - 22 oktober 2015 19:15
Prova och ta isär Juwelpumpen och gör rent impellern och impellerhuset! Har hänt att min stannat en gång och gick vidare efter en rengjörning.
#4 - 22 oktober 2015 19:20
Bra de för har inte tid att leta efter ny pump förens efter jobbet imorgon.
La innehållet från filtret i en balja med vatten.
#5 - 22 oktober 2015 19:25
Har provat rengöra men får inge liv i den.
#6 - 22 oktober 2015 19:32
Dina filter hade tyckt det varit toppen om du kunde få lite cirkulation i baljan också! Du har inget att slänga i? Finns risk att filtrena dör annars, vet dock ej hur fort det går.

För info så passar även Juwels 1000 L/h pump i ditt kar om du har originalfilterlådan (Bioflow 3.0 som är på 600 L/h). Jag gjorde bytet för mina Malawi, se rescensionstråden:

simka skrev:
Pris: 425kr - 595kr

Passar: De flesta av juwels innerfilter. Det medföljer två adaptrar, en diamantformad och en U-formad. Bioflow super Compact, Bioflow 3.0, Bioflow 6.0, Bioflow 8.0

Flöde: 1000 L/h

Energiförbrukning: 8W

Ljud: Relativt tyst. (ca samma ljudvolym som lillebror på 600 L/h)

Garanti: 2 år

Positivt: Lång sladd, tyst, god passform, två infästningsmöjligheter, krökarna gör att utblåste kan flyttas närmare ytan

Negativt: Passar endast i Juwel-filter.

[ATTACH=CONFIG]68741[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68742[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68747[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68748[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68749[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68750[/ATTACH]
#7 - 22 oktober 2015 19:57
Jag har haft en 1000l/h pump i förut men när den la av så bytte jag tillbaka till original igen men nu har den gett upp med.
Tyvär har jag ingen fler pump hemma förutom den jag satt i akvariet nu för att få lite cirkulation.
#8 - 22 oktober 2015 20:38
Jag skulle modifiera filtret och ta ur skiljeväggen sen skära/klippa bort ena väggen på filterbehållaren och täta insugen som sitter på sidan. Sen klämma in en grov filtermatta med valfri pump bakom (även doppvårmaren). Alltså ett traditionellt HMF filter;)
#9 - 22 oktober 2015 21:57
Bigfluff skrev:
Bra de för har inte tid att leta efter ny pump förens efter jobbet imorgon.

La innehållet från filtret i en balja med vatten.

Om du har en Hornbach nära dig så ä de billiga på original Juwel pumpar.
#10 - 23 oktober 2015 15:43
Tyvärr har vi inge Hornbach här. Men fick tag i en pump på djurmagazinet här i stan. Kan inte påstå att den va billig men måste ju ha en pump så inte så mycket att göra.
#11 - 23 oktober 2015 17:34
Nej vissa butiker är billigare. Jag fick reda på senast jag var på Hornbach att de har prisgaranti vilket betyder att om man vill köpa en sak hos dem (även allt som de inte har på hyllan men som de kan beställa hos Imazo) så gäller prisgaranti. Hittar man produkten på en webbsida och butikens huvudsäte är i Sverige så får man produkten till det pris som finna på det andra ställe och det blir då billigare då man slipper ju betala frakten.
#12 - 25 oktober 2015 23:00
Bigfluff skrev:
Tyvärr har vi inge Hornbach här. Men fick tag i en pump på djurmagazinet här i stan. Kan inte påstå att den va billig men måste ju ha en pump så inte så mycket att göra.
Det tråkiga är att det är en lågbuget pump fråm sicce som i sin tur är ett lågbudgetmärke men sen sätter juwel igång ett samarbete med dem och sen så sticker priset upp i höjderna, du får betala ungerfär det dubbla priset gissar jag... en av många anledningar att jag väljer bort juwel.
#13 - 3 november 2015 11:15
Jag har en pump till juwel 600l/h om det skulle skita sig igen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#14 - 3 november 2015 11:59
Turbolenny skrev:
Jag har en pump till juwel 600l/h om det skulle skita sig igen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saxade ur detta från reglementet och kan vara bra att känna till ;)
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]9/ Annonser
[/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr. [/FONT][/COLOR]

Annons