Filter till växtakvarie

#1 - 20 maj 2012 12:49
Har haft ett 200-liters akvarie i två år, och har nu köpt ett begagnat 540-liters. Till detta följde det med 2 st 900l Eheimpumpar.
På akvarieaffären rekomenderar de att koppla på pumparna på ett bottenfilter. Vill ha mycket växter och läst att då är kanske inte bottenfilter rätt väg att gå ? Vill dessutom ha det så underhållsfritt som möjligt.
#2 - 20 maj 2012 13:41
Jag föreslår en Bakgrund eller slimline med filtermattekuber bakom eller en filtermodul eller sist bara en stor filtermattekloss på pumpen, om du inte bryr dig för mycket om det esteiska! (Underhållsfritt mer eller mindre)
#3 - 20 maj 2012 13:57
Hade iofs tänkt mig en slimline, hur mycket plats behövs bakom ? eller räcker det med ett hörn ?
#4 - 20 maj 2012 14:24
vad ska du filtrera för? ska du ha ett stim neoner och grymt mycket växter sköter växterna det själva..

helt enkelt, vad ska du ha i karet..
#5 - 20 maj 2012 14:58
Rubberman skrev:
Hade iofs tänkt mig en slimline, hur mycket plats behövs bakom ? eller räcker det med ett hörn ?
Det räcker nog med ett hörn, bara du får ner ett antal liter filtermatta:)
#6 - 20 maj 2012 18:18
har idag silverhajmalar 2st, en black ghost, två långsträkta pansarmalar, 2 scalarer och 3 regnbågsfiskar+några algätare.

tror att jag går på ditt förslag Åheim, och kopplar bort filtersatserna på eheimpumparna och döljer allt bakom bakgrunden.

Annons