Hej jag behöver skaffa mig ett större och starkare filter till mitt ena kar, just nu sitter det ett Fluval U3 filter i akvarie som har ett flöde på 600 L/H och akvariet ligger på 375 liter 150x50x50. jag köpte detta filter för att jag hade en cirkulation pump på 1000 liter i innan detta filter men då ställde sig bara scalarerna i ett hörn där det inte var mycket flöde. Det skadar ju inte fiskarna så mycket men det är inte kul att se x antal scalarer trycka i ett hörn i resten av deras liv.
Jag har funderat på kanske köpa ett yterfilter på kanske 1200 liter eller mindre beronde på vad ni tycker jag ska ha för flöde för det akvariet.
Jag kan inget om yterfilter och dom som jag känner som har akvaire och har haft i ett antal år kan inte så mycket om det heller så jag vänder mig hit.
Det som gjorde att jag kom att tänka på ett yterfilter är att jag har sett på youtube massa olika utblås till dom, det kanske kan göra så det är bra flöde men inte så strömt så scalarerna bara trycker i ett hörn
Vill höra vad ni tycker som har lite erfarenhet inom detta
Fiskarna som är i akvariet är ifall ni vill veta detta.
10 koppar tetror
3+1 fjärilciklider (ska i med 2 honor till blev lite fel när jag köpte dom fick en hane när det skulle vara en hona)
3 ancistrus varav 4 till ska flytta in och en flytta till ett annat akvarie (ska i med 4 yngel jag har för att hoppas på att få minst 4 av 6 honor som ska till mitt lekakvarie för ancistrus
x antal scalarer ska flytta in en som bor i ett 100 liters just nu (han/hon bodde med dom andra innan men sluta äta så har han i ett 100 liters så kanske han tuffar till sig är bara 2 cm och bor med sclarar från 7cm-12 plus en 17cm spetsnos scalar (troligen en blandning av vanlig scalar och spetsnos för att få den storleken) vill inte säga antal scalarer eftersom jag inte vill få några klagomål på hur många jag har)