Filter till SA akvarie med mest scalarer

#1 - 1 december 2012 21:12
Hej jag behöver skaffa mig ett större och starkare filter till mitt ena kar, just nu sitter det ett Fluval U3 filter i akvarie som har ett flöde på 600 L/H och akvariet ligger på 375 liter 150x50x50. jag köpte detta filter för att jag hade en cirkulation pump på 1000 liter i innan detta filter men då ställde sig bara scalarerna i ett hörn där det inte var mycket flöde. Det skadar ju inte fiskarna så mycket men det är inte kul att se x antal scalarer trycka i ett hörn i resten av deras liv.

Jag har funderat på kanske köpa ett yterfilter på kanske 1200 liter eller mindre beronde på vad ni tycker jag ska ha för flöde för det akvariet.
Jag kan inget om yterfilter och dom som jag känner som har akvaire och har haft i ett antal år kan inte så mycket om det heller så jag vänder mig hit.

Det som gjorde att jag kom att tänka på ett yterfilter är att jag har sett på youtube massa olika utblås till dom, det kanske kan göra så det är bra flöde men inte så strömt så scalarerna bara trycker i ett hörn

Vill höra vad ni tycker som har lite erfarenhet inom detta

Fiskarna som är i akvariet är ifall ni vill veta detta.

10 koppar tetror
3+1 fjärilciklider (ska i med 2 honor till blev lite fel när jag köpte dom fick en hane när det skulle vara en hona)
3 ancistrus varav 4 till ska flytta in och en flytta till ett annat akvarie (ska i med 4 yngel jag har för att hoppas på att få minst 4 av 6 honor som ska till mitt lekakvarie för ancistrus
x antal scalarer ska flytta in en som bor i ett 100 liters just nu (han/hon bodde med dom andra innan men sluta äta så har han i ett 100 liters så kanske han tuffar till sig är bara 2 cm och bor med sclarar från 7cm-12 plus en 17cm spetsnos scalar (troligen en blandning av vanlig scalar och spetsnos för att få den storleken) vill inte säga antal scalarer eftersom jag inte vill få några klagomål på hur många jag har)
#2 - 1 december 2012 21:33
Jaså är det så många;) fluvalen du har är ju som att pinka i atlanten, den är inte i närheten av den kapacitet du behöver. Fluval fx5 är nog en bra matchning till din fisklast och den har 2 breda utblås som du kan rikta lite hur som det passar! Annars kan du tömma och limma i en snygg bakgrund, det finns ju lite schyssta exempel i forumet just nu.:)
#3 - 1 december 2012 22:07
Bakgrund blir det inte eftersom bara filtret är flera månaders sparande och jag måste få tag i ett par corydoras paleatus samt 2 fjärils honor, glömde skriva med mina 3 cory hade 5 men 2 dog inom en månad var lite av den dåliga fisken som finns på marknaden. men ska kolla in yterfilter och se vad som kan göras. Hur starkt flöde skulle ni rekomendera till det akvariet?
#4 - 2 december 2012 00:43
Nailroth skrev:
Bakgrund blir det inte eftersom bara filtret är flera månaders sparande och jag måste få tag i ett par corydoras paleatus samt 2 fjärils honor, glömde skriva med mina 3 cory hade 5 men 2 dog inom en månad var lite av den dåliga fisken som finns på marknaden. men ska kolla in yterfilter och se vad som kan göras. Hur starkt flöde skulle ni rekomendera till det akvariet?
Med alternativet att sätta i en bakgrund menade jag underförstått att den skulle fyllas med filterkuber och fungera som filter istället för ett ytterfilter. Om du bara har fluvalen till en stor hög med skalare + andra fiskar så bör du uppgradera filtret pronto innan du gör något annat!
#5 - 2 december 2012 00:59
jag har haft ytterfilter till mitt 375 men tyckte de fungerade jäkligt dåligt. Hade 2 st eheim 2218 och fick inte något direkt flöde på utblåset på något av dem. så jag satte i ett gamalt hederligt innerfilter för att få lite rörelse i karet. Och nu när jag startar upp nya kar skall jag använda mig av den teknik åheim pratar om. Bygga bakgrund och filtermaterial bakom med ett pumphuvud som drar skiten. I mina mindre kar skall jag ha vanliga innerfilter av mindre modell. Aldrig mer ett ytterfilter!
#6 - 2 december 2012 01:05
Majkie88 skrev:
jag har haft ytterfilter till mitt 375 men tyckte de fungerade jäkligt dåligt. Hade 2 st eheim 2218 och fick inte något direkt flöde på utblåset på något av dem. så jag satte i ett gamalt hederligt innerfilter för att få lite rörelse i karet. Och nu när jag startar upp nya kar skall jag använda mig av den teknik åheim pratar om. Bygga bakgrund och filtermaterial bakom med ett pumphuvud som drar skiten. I mina mindre kar skall jag ha vanliga innerfilter av mindre modell. Aldrig mer ett ytterfilter!
Jaha ok, där ser man! Jag lyckas alltid väldigt bra när jag kör med ytterfilter (eller bakgrund) men tvärt emot dig så slopade jag innerfilter för länge sedan just för att jag tyckte det funkade ganska dåligt. Men det är bara mina erfarenheter...

I de kar jag har filter bakom bakgrund kan jag ju välja hur mycket drag jag vill ha i karet beroende på pumpskalle men kör jag ytterfilter där det blir lite för låg rörelse så sätter jag i en liten streampump. Just nu kör jag med ett par extra hydor koralia nano (dem är helt kanon):)
#7 - 2 december 2012 01:10
Hehe ja jag vet inte va de va för fel med de ytterfiltren jag hade. Kollade runt lite på forum och kom väll ungefär fram till att de är sämre tryck i ytterfilter än i pumphuvuden innerfilter. Så då tänke jag väl att det antagligen var så. Alltså inget fel på pumparna utan att de bara är sånna. Jag var ju vam att ha innerfilter och då sprutar de ju ut ur urblåset. men på dessa så fick man ha tur om det skulle rinna ut en "full" stråle ur utblås röret. ibland så var de bara så de sipprade ut.
#8 - 2 december 2012 01:22
Majkie88 skrev:
Hehe ja jag vet inte va de va för fel med de ytterfiltren jag hade. Kollade runt lite på forum och kom väll ungefär fram till att de är sämre tryck i ytterfilter än i pumphuvuden innerfilter. Så då tänke jag väl att det antagligen var så. Alltså inget fel på pumparna utan att de bara är sånna. Jag var ju vam att ha innerfilter och då sprutar de ju ut ur urblåset. men på dessa så fick man ha tur om det skulle rinna ut en "full" stråle ur utblås röret. ibland så var de bara så de sipprade ut.
Ja det där är lite lurigt. Tillverkare mäter ibland flödet lite olika (utan slangar, utan filtermedia) men som regel brukar ett ytterfilter ge ungefär 50-70 av det uppgivna flödet lite beroende på hur högt akvariet står och på styrkan i motorn så man måste ta det i beräkning när man väljer modell. Jag kör nya fluval 206 och den har ett skitbra flöde och jag har inte gjort rent den sen juni men fullt drag ändå:)
#9 - 2 december 2012 04:25
Sv: Filter till SA akvarie med mest scalarer

Vad jag vet byter man väll inte från inner till ytterfilter för att få högre flöde utan att få större volym på filtermaterialet så vattnet renas bättre.
Själv har jag 2 st ytterfilter och 2 st streamerpumpar för att få den cirkulation jag vill ha.

Mitt tips till trådskaparen är att köpa tex en fluval Fx5 som föreslagits tidigare sedan kan du behålla innerfiltret och montera det någonstans i karet on du tycker det rör sig för lite där.
Cyberzoo.se har bra priser på fx5 om jag inte mins fel. Billigast är om du hittar någon begagnad förstås.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#10 - 2 december 2012 12:04
Nej asså man byter ju inte från innerfilter till ytterfilter för att få bättre utströmning. MEN man vill ju gärna att ett filter ska klara av jobbet så stt säga utan att behöva massa medhjälpare. Och som du själv säger så har du både ytterfilter och streamer pumpar i karet.

Så för mig blir de hädanefter inbyggt filterficka bakom bakgrund lr liknande med ett pumphuvud i karet. Alltså typ innerfilter :) Lr i de mindre karen ett vanligt fult innerfilter.

Skulle kunna tänkt mig nån form av ytterfilter lr sump i odlingslokalen OM någon kan hjälpa mig att få det att fungera riktigt :P Men annars så kör jag på det som jag vet jag kan få å fungera.
#11 - 2 december 2012 23:03
Jo men då har jag 2st filter som är tänkt som biologiska filter så genomströmningen är bara hälften av ett FX5 sedan har jag ett 3 gånger så stort kar som du tänkt dig så jag tror du skulle klara dig alldeles utmärkt på ett FX5. Men du gör helt klart som du vill.

Jag bär hellre ett filter till duschen och rengör än att förvandla hela karet till en brun gröt när jag ska rengöra filtret, när den dagen väl kommer. Men det är ju helt klart en smak sak.
#12 - 3 december 2012 09:52
AffeAlien skrev:

Mitt tips till trådskaparen är att köpa tex en fluval Fx5 som föreslagits tidigare sedan kan du behålla innerfiltret och montera det någonstans i karet on du tycker det rör sig för lite där.

Cyberzoo.se har bra priser på fx5 om jag inte mins fel. Billigast är om du hittar någon begagnad förstås.

Ska köpa ett sådant om det kommer upp ett begagnat för ett vettigt pris.
Anledningen till att jag ville byta till yterfilter var för att slå flera flugor i en smäll.

Mer flöde, mer filtermedia, mindre jobb

Nu har jag löst detta halvt har 1600 liter filtration nu men dock så kommer jag inte se mina scalarer så det är ett väldigt tomt akvarie med bara 10 tetror och 4 fjärilar som du ser :(

Nu behöver jag tips på hur jag kan göra så mina scalarer kommer fram och inte trycker i det hörnet som inte flödar lika kraftigt, Jag behöver strypa min powerhead på 1000 liter utan att förlora dom 1000 literna, flödet måste komma på en större yta på ett billigt sätt som även är permanent så vill helst inte ha något som förstör akvariets skönhet

Det får inte kosta för mycket eftersom jag ska sälja detta akvariet eller slänga beroende på skick inom några år helst till slutet av nästa år, (byter upp till 540 liter + och då med bakgrund och ev yterfilter)
#13 - 3 december 2012 10:08
märkligt.

mina scalarer tuffar omkring i ett kar med 6 ggr vattenvolymen i total cirkulation.

vilket skulle för ett 375 liters motsvara ~ 2265 liter / timme.

de är synnerligen aktiva hela tiden.

ser ut att må bra.

leker för jämnan.

känner de för att stå stilla, så gör de det nästan var som helst i karet.

kanske är hemligheten att jag har kopplat på STRILRÖR på mina utblås......

;)
Christer5
#14 - 3 december 2012 10:15
Strilrör är bra man kan genom att borra fler hål riktat bakåt om man vill för reglera cirkulationen utan att minska flödet.
#15 - 3 december 2012 10:38
Jag flytta på utblåset så det är mest i bakkant men det gjorde det hela inte mycket bättre mer än att dom simmar till andra sidan och tillbaka men vill dom stå stilla så står dom och trycker i 2 hörn där flödet är lågt, ska testa det med strilrör och se om det gör det bättre.

Mina scalarer mår utmärkt har 2 par som leker men kan bara peka ut 1, det andra paret ser exakt ut som alla utom 3 av mina scalarer,

Tackar för tipset ska testa så fort jag kan.
#16 - 3 december 2012 11:14
Nailroth skrev:
Jag flytta på utblåset så det är mest i bakkant men det gjorde det hela inte mycket bättre mer än att dom simmar till andra sidan och tillbaka men vill dom stå stilla så står dom och trycker i 2 hörn där flödet är lågt, ska testa det med strilrör och se om det gör det bättre.

Mina scalarer mår utmärkt har 2 par som leker men kan bara peka ut 1, det andra paret ser exakt ut som alla utom 3 av mina scalarer,

Tackar för tipset ska testa så fort jag kan.
Det här diskuterades nyss i en annan tråd och där gav Mats bryzell ett bra tips att sätta en rot framför utblåset. Ett trick jag brukar använda är att skarva på en grov 90gr böj på utblåset som jag riktar nästan rakt upp!
#17 - 3 december 2012 11:28
åheim skrev:
Det här diskuterades nyss i en annan tråd och där gav Mats bryzell ett bra tips att sätta en rot framför utblåset. Ett trick jag brukar använda är att skarva på en grov 90gr böj på utblåset som jag riktar nästan rakt upp!

Japp, vi snackade om detta på de senaste (i skrivande stund) sidorna i den här tråden;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823

Uppdelning och distribution är nyckelorden här.
Faktum är att jag vid några tillfällen har gjort exakt som Åheim - riktat utblåset rakt upp mot vattenytan, och på så sätt fått en uppåtriktad vattenpelare som på ett effektivt sätt delat upp vattenytans brytning och rörelse som fördelats fint i karet.
:)

Annons