Filter till "guldfiskskål"

#1 - 21 augusti 2007 22:25
Jag hade tänkt införskaffa mig en "guldfiskskål" på ca 30L till mina guppy-yngel (som borde komma vilken dag som helst). Vad ska man ha för filter i den? Länka gärna om ni hittar nåt bra.
Guest
#2 - 21 augusti 2007 23:57
Måste du ha en skål då?
Det finns 30L kar med som är mycket humanare..
Som filter gör Rena en mini compactpump, som jag tycker är helt super till små kar!
#3 - 22 augusti 2007 00:09
Anettejt skrev:
Måste du ha en skål då?

Det finns 30L kar med som är mycket humanare..

Som filter gör Rena en mini compactpump, som jag tycker är helt super till små kar!

Jag tycker att skålarna är så fina :) Hur kommer det sig att fyrkantiga akvarier är humanare? Jag har hört att fiskar som simmar runt runt och tror dom är på långtur är en myt. Dessutom verkar det trevligare att tro man är på utflykt än att veta att man är instängd i en kub :p

Kan man ha en Rena en mini compactpump i ett runt akvarium? Jag har aldrig haft skål och tycker det verkar lite svårt att planera vart allt skall vara. Bara placeringen av termometern är ett litet mysterium för mig :p (tänkte först klisterremsa men tror inte den får ordentligt med kontakt på glaset)
Guest
#4 - 22 augusti 2007 00:14
Jo visst är det humanare med ett rektangulärt kar.
Sen får du ju lättare att fästa pump o termometer med..
Hittade ingen bild på Rena pumpen, men den heter: Rena Filstar i1.
Har en själv och är mycket nöjd med den.
#5 - 22 augusti 2007 00:16
Anettejt skrev:
Jo visst är det humanare med ett rektangulärt kar.

Sen får du ju lättare att fästa pump o termometer med..

Hittade ingen bild på Rena pumpen, men den heter: Rena Filstar i1.

Har en själv och är mycket nöjd med den.

Varför är det humanare mer rektangulärt akvarium?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 augusti 2007 07:13
Loelle skrev:
Varför är det humanare mer rektangulärt akvarium?

För många fiskarter avgör inte formen om det är humanare eller inte.
dock
så har guldfiskskålar lite mindre yta vilket gör syresättningen något sämre (spelar dock ingen större roll om du har ett filter som häller vattenytan i rörelse.
många arter känner sig tryggare om minst en sida i akvariet är täckt (guppy har dock inte detta krav om du har lite inredning i skålen.

Oavsett vilket så är det betydligt svåarre att installera lösa innerfilter samt doppvärmare i skålar. Enda bra lösningen är egentligen de skålar som har färdigbyggda ramper med inbyggd teknik.

Annars är ett alternativ att bara ha fiskar som inte måste ha doppvärmare och sedan använda ett bottenfilter
#7 - 22 augusti 2007 21:10
För många fiskarter avgör inte formen om det är humanare eller inte.

dock

så har guldfiskskålar lite mindre yta vilket gör syresättningen något sämre (spelar dock ingen större roll om du har ett filter som häller vattenytan i rörelse.

många arter känner sig tryggare om minst en sida i akvariet är täckt (guppy har dock inte detta krav om du har lite inredning i skålen.

Oavsett vilket så är det betydligt svåarre att installera lösa innerfilter samt doppvärmare i skålar. Enda bra lösningen är egentligen de skålar som har färdigbyggda ramper med inbyggd teknik.

Annars är ett alternativ att bara ha fiskar som inte måste ha doppvärmare och sedan använda ett bottenfilter

Finns det skålramper med allt inbyggt? t.o.m doppvärmare och filter? Länka gärna om du vet något.
Hur fungerar ett bottenfilter? Läste om det här på zoopet men där stod inte så mkt. Vad är det som får vattnet att gå igenom gruset? Hur hör man rent det?
#8 - 22 augusti 2007 21:29
Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl AquaEl en relativt stor skål med allt inbyggt i locket. Dock instämmer jag med föregående talare, bättre med rektangulärt. Skaffa en kub om du vill ha liten yta.

//C
#9 - 22 augusti 2007 23:22
Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl AquaEl en relativt stor skål med allt inbyggt i locket. Dock instämmer jag med föregående talare, bättre med rektangulärt. Skaffa en kub om du vill ha liten yta.

//C

Många säger att det är bättre med ett fyrkantigt akvarium men ingen säger varför...

Anledningen till att jag vill ha en skål är att jag redan har 2st fyrkantiga och jag tycker att skålen skulle passa fint i sovrummet. Jag vill självklart inte plåga mina fiskar och skull tänka om många ggr om någon skriver att det är dåligt för fisken på något vis. Dessutom hade jag bara tänkt ha några räkor samt guppy-yngel i den tills dom är stora nog att flytta tillbaka till föräldrarnas 61L kar. (ev. även en kampfisk som "nanny":p)
#10 - 23 augusti 2007 09:49
Du kan glömma att ha en kampfisk med yngel iaf.
Den kommer nog med all säkerhet äta upp dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 augusti 2007 09:52
Loelle skrev:
Många säger att det är bättre med ett fyrkantigt akvarium men ingen säger varför...

Det gjorde jag i mitt förra inlägg
#12 - 23 augusti 2007 12:13
Det gjorde jag i mitt förra inlägg

Du sa att det är svårare för mig att inreda men inte att det är dåligt för fisken pga formen...
#13 - 23 augusti 2007 12:14
Jenny054 skrev:
Du kan glömma att ha en kampfisk med yngel iaf.

Den kommer nog med all säkerhet äta upp dom.

Hmm... oki, ingen "nanny" då :p
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 augusti 2007 12:22
Loelle skrev:
Du sa att det är svårare för mig att inreda men inte att det är dåligt för fisken pga formen...

Sämre syresättning, svårare att ha en sida dold vilket kan ge otrygga fiskar, svårare att installera teknik
#15 - 23 augusti 2007 12:28
Jag vet inte varför, men min erfarenhet är att av någon anledning är det mycket svårare att hålla liv i fiskarna i en guldfiskskål än i ett fyrkantigt kar.
En guldfiskskål ger dessutom förvrängning när man vill titta på fisken, och stora guldfiskskålar är mycket sköra.
#16 - 23 augusti 2007 15:10
Sämre syresättning, svårare att ha en sida dold vilket kan ge otrygga fiskar, svårare att installera teknik

Så, om jag målar en del av skålen, andvänder bottenfilter och luftpump så är det lika bra som fyrkantigt?
#17 - 23 augusti 2007 15:18
Vill du ha en skål så skaffa det!
Det är bättre att du har en skål och sköter den samt tycker det är roligt än ett kar som du egentligen inte vill ha och struntar i det efter ett tag.
Har du bara fisk som passar i en skål så kommer det säkert att funka ett tag, tills du kanske förstår de nackdelar som faktiskt finns med en skål;).
Du behöver inte måla den utan plantera väldigt tätt med växter i bakkanten av skålen så blir det som en vägg. Köp även en så stor skål som möjligt så fisken har ett bra utrymme att simma på.
Vad har du tänkt dig för fisk?
#18 - 23 augusti 2007 16:34
ansjo skrev:
Vill du ha en skål så skaffa det!

Det är bättre att du har en skål och sköter den samt tycker det är roligt än ett kar som du egentligen inte vill ha och struntar i det efter ett tag.

Har du bara fisk som passar i en skål så kommer det säkert att funka ett tag, tills du kanske förstår de nackdelar som faktiskt finns med en skål;).

Du behöver inte måla den utan plantera väldigt tätt med växter i bakkanten av skålen så blir det som en vägg. Köp även en så stor skål som möjligt så fisken har ett bra utrymme att simma på.

Vad har du tänkt dig för fisk?
Hon ska ha Guppi Yngel i den:)
#19 - 23 augusti 2007 16:58
stene skrev:
Hon ska ha Guppi Yngel i den:)

Aha, det såg jag nu[:o].
Kanske skulle ta och byta glasögon:p?
#20 - 24 augusti 2007 11:47
Jag tycker i alla fall att en skål på 18 liter är för litet för att föda upp guppyyngel, bättre med ett akvarium på minst 50 liter så kan man ha dem där tills de växt upp. Eller ett mindre riktigt akvarium tills de vuxit tillräckligt för att inte bli uppätna när de flyttar tillbaka. Skålar KAN också lätt går sönder.Det blir lättare spänningar i en skål än i ett riktigt akvarium.
#21 - 24 augusti 2007 12:53
tummen skrev:
Jag tycker i alla fall att en skål på 18 liter är för litet för att föda upp guppyyngel, bättre med ett akvarium på minst 50 liter så kan man ha dem där tills de växt upp. Eller ett mindre riktigt akvarium tills de vuxit tillräckligt för att inte bli uppätna när de flyttar tillbaka. Skålar KAN också lätt går sönder.Det blir lättare spänningar i en skål än i ett riktigt akvarium.

Den skålen jag har kollat på är 30-35 liter
#22 - 25 augusti 2007 21:51
Loelle skrev:
Den skålen jag har kollat på är 30-35 liter

...då skall du veta att det där med att det kan bli spänningar i glaset i en skål gäller i ännu högre grad om du har en så stor skål, jag rekommenderar dig starkt att köpa ett akvarium istället.[:o];):D Förutom risken att det går sönder så tycker jag att du skall lyssna på de andra argumenten; det är lättare att placera utrustningen; syresättningen är bättre i ett fyrkantigt akvarium än i en skål; det blir konstiga optiska effekter i en skål; det är lättare att skärma av en eller fler sidor på ett akvarium än i en skål.

Men i slutändan är det du som väljer, och jag slipper se skålen om du ändå väljer den....:D
#23 - 25 augusti 2007 22:24
Har me hört att "guldfisk skålar" förvirrar fisken, då det aldrig tar slut, utan allt bara går runt runt.
Jag skaffade mig ett 6 kantigt akvarium, mycket trevligt, och väldigt fint.
Men lycka till, med det du nu tänker införskaffa :)
#24 - 25 augusti 2007 22:49
Ja, ett sexkantigt kanske vore ett alternativ?

Den är ju nästan rund och har ju ändå raka kanter så det blir lättare att placera tekniken.

Det var bara en tanke och absolut inget övertalningsförsök :)

Jag var själv småsugen på en skål till räkor men backade ur just pga att det i princip är omöjligt att få tekniken på ett bra sätt :)
#25 - 26 augusti 2007 00:14
Jag har nu köpt en 35liters (enligt säljaren) skål och i den finns ett bottenfilter med skorsten. Jag har en skrivbordslampa över den med halogenlampa som blir ganska varm så jag tror inte att doppvärmare är nödvändigt. Tempen hade jag tänkt reglera genom att höja/sänka lampan.

Så här blev det: [COLOR=blue]Yngelskålen[/COLOR]

Jag tänkte stoppa i ett par guppys i morgon som får sätta igång bakteriekulturen. Växter kommer oxå i senare. Var i djuraffären idag och kollade men dom hade nästan tomt.
#26 - 26 augusti 2007 11:26
Fin skål.
Har funderat på att ha skål till t ex yngel och räkor. Fast nu har jag rätt många "baljor" ändå.

Men det rosa gruset var riktigt ruggigt! :D
Tur att det är en smaksak och att firrarna inte bryr sig nämnvärt om vad vi stoppar i.
Sonen har konstgjord korall i ett litet akvarium med räkor. Mycket färggrant. Ser ut som en kitschig lampa från 70-talet. Men räkorna tycks gilla sin inredning.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 26 augusti 2007 12:07
då skall du veta att det där med att det kan bli spänningar i glaset i en skål gäller i ännu högre grad om du har en så stor skål, jag rekommenderar dig starkt att köpa ett akvarium istället

Var har du hört detta ifrån - jag har ändå pysslat med akvarier dagligen i närmare 30 år och har aldrig ens hört talas om någon skål som spruckit pga spänningar i glaset.
Rent konstruktionsmässigt så borde de snarare vara starkare.
#28 - 26 augusti 2007 15:27
Jonaflax skrev:
Fin skål.

Har funderat på att ha skål till t ex yngel och räkor. Fast nu har jag rätt många "baljor" ändå.

Men det rosa gruset var riktigt ruggigt! :D

Tur att det är en smaksak och att firrarna inte bryr sig nämnvärt om vad vi stoppar i.

Sonen har konstgjord korall i ett litet akvarium med räkor. Mycket färggrant. Ser ut som en kitschig lampa från 70-talet. Men räkorna tycks gilla sin inredning.

Jo, det rosa gruset lyser lite väl mkt men det följde med skålen och jag tänkte att jag iaf skulle prova :p Igentligen är jag inget fan av färgat grus då det har en tendens att färga allt vatten oxå. Men, nu när det är sånt litet akvarium så är det inte så svårt att byta ut det när jag tröttnat ;)
#29 - 27 augusti 2007 13:04
nytt akvarium =P

Ibland önskar jag att jag inte var så envis när jag fått för mig något :p

Luftpumpen som driver bottenfiltret brummar så man knappt kan sova (det står i sovrummet) Dessuton är skålen väldigt låg så det är svårt att se in i den. Man ser mest gruset.

Nu har jag sett ett kanonerbjudande på ett 54L rektangulärt kar som ska få ersätta skålen :p

I skålen ska jag nog plantera ett litet ökenlandskap med kaktusar och sånt. Bottenfiltret och luftpumpen får gå till min artemiatank.
#30 - 27 augusti 2007 13:49
Var har du hört detta ifrån - jag har ändå pysslat med akvarier dagligen i närmare 30 år och har aldrig ens hört talas om någon skål som spruckit pga spänningar i glaset.

Rent konstruktionsmässigt så borde de snarare vara starkare.

Just nu kommer jag inte ihåg riktigt, det kan ha varit någon på AKVARIELAGRET som sade det, men saken är väl också den att det är lätt att nagga kanten och i så fall spricker skålen lättare än ett akvarium. Sedan tycker jag inte om skålar rent generellt, så det KAN ju tänkas att jag överdriver risken lite grann av den anledningen, men jag är säker på vad jag hört-att skålar kan spricka av spänningar i glaset alltså.:D;)
#31 - 27 augusti 2007 13:53
Loelle skrev:
Ibland önskar jag att jag inte var så envis när jag fått för mig något :p

Luftpumpen som driver bottenfiltret brummar så man knappt kan sova (det står i sovrummet) Dessuton är skålen väldigt låg så det är svårt att se in i den. Man ser mest gruset.

Nu har jag sett ett kanonerbjudande på ett 54L rektangulärt kar som ska få ersätta skålen :p

I skålen ska jag nog plantera ett litet ökenlandskap med kaktusar och sånt. Bottenfiltret och luftpumpen får gå till min artemiatank.

Att det skulle dröja så kort tid innan du ångrade dig!!!!!;):D[:-10] Köp du ditt 54-liters akvarium, så som jag rådde dig från början. Att ha skålen till kaktusar verkar som det bästa sättaet att använda skålen....fiskar skulle jag som sagt aldrig ha i skål.:p

Akta dig för att sätta in bottenfiltret i artemiatanken, du vill väl inte filtrera [SIZE=3][COLOR=red]bort[/COLOR][/SIZE] alla nauplier...:confused:
#32 - 27 augusti 2007 14:07
tummen skrev:
Akta dig för att sätta in bottenfiltret i artemiatanken, du vill väl inte filtrera [SIZE=3][COLOR=red]bort[/COLOR][/SIZE] alla nauplier...:confused:

Nej det vill jag verkligen inte! Det var därför jag tänkte bottenfilter med luftpump eftersom den suger in vattnet under gruset. Simmar nauplier verkligen genom gruset?

Annons