Anettejt skrev:Måste du ha en skål då?
Det finns 30L kar med som är mycket humanare..
Som filter gör Rena en mini compactpump, som jag tycker är helt super till små kar!
Anettejt skrev:Jo visst är det humanare med ett rektangulärt kar.
Sen får du ju lättare att fästa pump o termometer med..
Hittade ingen bild på Rena pumpen, men den heter: Rena Filstar i1.
Har en själv och är mycket nöjd med den.
Loelle skrev:Varför är det humanare mer rektangulärt akvarium?
Kjell Fohrman skrev:För många fiskarter avgör inte formen om det är humanare eller inte.
dock
så har guldfiskskålar lite mindre yta vilket gör syresättningen något sämre (spelar dock ingen större roll om du har ett filter som häller vattenytan i rörelse.
många arter känner sig tryggare om minst en sida i akvariet är täckt (guppy har dock inte detta krav om du har lite inredning i skålen.
Oavsett vilket så är det betydligt svåarre att installera lösa innerfilter samt doppvärmare i skålar. Enda bra lösningen är egentligen de skålar som har färdigbyggda ramper med inbyggd teknik.
Annars är ett alternativ att bara ha fiskar som inte måste ha doppvärmare och sedan använda ett bottenfilter
Radioaktiva Räkor skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl AquaEl en relativt stor skål med allt inbyggt i locket. Dock instämmer jag med föregående talare, bättre med rektangulärt. Skaffa en kub om du vill ha liten yta.
//C
Loelle skrev:Många säger att det är bättre med ett fyrkantigt akvarium men ingen säger varför...
Kjell Fohrman skrev:Det gjorde jag i mitt förra inlägg
Loelle skrev:Du sa att det är svårare för mig att inreda men inte att det är dåligt för fisken pga formen...
Kjell Fohrman skrev:Sämre syresättning, svårare att ha en sida dold vilket kan ge otrygga fiskar, svårare att installera teknik
Hon ska ha Guppi Yngel i den:)ansjo skrev:Vill du ha en skål så skaffa det!
Det är bättre att du har en skål och sköter den samt tycker det är roligt än ett kar som du egentligen inte vill ha och struntar i det efter ett tag.
Har du bara fisk som passar i en skål så kommer det säkert att funka ett tag, tills du kanske förstår de nackdelar som faktiskt finns med en skål;).
Du behöver inte måla den utan plantera väldigt tätt med växter i bakkanten av skålen så blir det som en vägg. Köp även en så stor skål som möjligt så fisken har ett bra utrymme att simma på.
Vad har du tänkt dig för fisk?
tummen skrev:Jag tycker i alla fall att en skål på 18 liter är för litet för att föda upp guppyyngel, bättre med ett akvarium på minst 50 liter så kan man ha dem där tills de växt upp. Eller ett mindre riktigt akvarium tills de vuxit tillräckligt för att inte bli uppätna när de flyttar tillbaka. Skålar KAN också lätt går sönder.Det blir lättare spänningar i en skål än i ett riktigt akvarium.
Loelle skrev:Den skålen jag har kollat på är 30-35 liter
då skall du veta att det där med att det kan bli spänningar i glaset i en skål gäller i ännu högre grad om du har en så stor skål, jag rekommenderar dig starkt att köpa ett akvarium istället
Jonaflax skrev:Fin skål.
Har funderat på att ha skål till t ex yngel och räkor. Fast nu har jag rätt många "baljor" ändå.
Men det rosa gruset var riktigt ruggigt! :D
Tur att det är en smaksak och att firrarna inte bryr sig nämnvärt om vad vi stoppar i.
Sonen har konstgjord korall i ett litet akvarium med räkor. Mycket färggrant. Ser ut som en kitschig lampa från 70-talet. Men räkorna tycks gilla sin inredning.
Kjell Fohrman skrev:Var har du hört detta ifrån - jag har ändå pysslat med akvarier dagligen i närmare 30 år och har aldrig ens hört talas om någon skål som spruckit pga spänningar i glaset.
Rent konstruktionsmässigt så borde de snarare vara starkare.
Loelle skrev:Ibland önskar jag att jag inte var så envis när jag fått för mig något :p
Luftpumpen som driver bottenfiltret brummar så man knappt kan sova (det står i sovrummet) Dessuton är skålen väldigt låg så det är svårt att se in i den. Man ser mest gruset.
Nu har jag sett ett kanonerbjudande på ett 54L rektangulärt kar som ska få ersätta skålen :p
I skålen ska jag nog plantera ett litet ökenlandskap med kaktusar och sånt. Bottenfiltret och luftpumpen får gå till min artemiatank.
tummen skrev:Akta dig för att sätta in bottenfiltret i artemiatanken, du vill väl inte filtrera [SIZE=3][COLOR=red]bort[/COLOR][/SIZE] alla nauplier...:confused: