Filter till 720 liter?

#1 - 9 april 2008 19:54
Hallå, jag ska på lördag köpa ett 720 liters kar, men de följer inte med någon pump så de måste jag köpa nytt.
tänkte köra med både innerfilter och ytterfilter, hört att det ska vara optimalt?
Vad för filter rekomenderar ni?
#2 - 9 april 2008 20:02
2st tetratec ex 1200 och ett eheim 2252.
Bilagor:
#3 - 9 april 2008 20:57
Så 2 ytterfilter och 1 innerfilter?
#4 - 9 april 2008 21:05
SKulle jag köpa nya filter till mitt kar idag skulle jag valt ett Eheim 2260 ytterfilter och ett bottenfilter kopplat till ett Aquaclear pumphuvud.
#5 - 9 april 2008 21:22
3180:- för åheims bud och 3060:- för ansjos förslag med det kraftigaste pumphuvudet från Aquaclear oxh eheims kraftigaste ytterfilter, om man nu väljer att handla hos pwss..

Det intressanta här var i mitt tycke förslaget från ansjo med ett bottenfilter till ett 720 vilket med både eheim och Aquaclears enorma kapacitet kommer att ge en superb rening och en fantastisk genomströmmning, ytterligare en fördel är att kunna köra strilrör på eheim's 2260 och dessutom bara behöva ha ett innerfilter inne i sitt akvarium.

Vilka fiskar och ev växter tänkte du ha gåendes jocks?
#6 - 9 april 2008 21:27
3180:- för åheims bud och 3060:- för ansjos förslag med det kraftigaste pumphuvudet från Aquaclear och eheims kraftigaste ytterfilter, om man nu väljer att handla hos pwss..

Det intressanta här var i mitt tycke förslaget från ansjo med ett bottenfilter till ett 720 vilket med både eheim och Aquaclears enorma kapacitet kommer att ge en superb rening och en fantastisk genomströmmning, ytterligare en fördel är att kunna köra strilrör på eheim's 2260 och dessutom bara behöva ha ett innerfilter inne i sitt akvarium.

Sen borde man kunna köra typ 5-6 bottenfilter i rad och den kostnaden är ju en engångskostnad så även där blir totalsumman ett dött lopp.

#7 - 10 april 2008 03:42
Fluval FX5 för strax under två papp då?

Mkt filter för pengarna!
#8 - 10 april 2008 05:25
jocks skrev:
Hallå, jag ska på lördag köpa ett 720 liters kar, men de följer inte med någon pump så de måste jag köpa nytt.

tänkte köra med både innerfilter och ytterfilter, hört att det ska vara optimalt?

Vad för filter rekomenderar ni?

Det beror på vilka fiskar du ska ha, jag menar ska du ha tex Malawi som vill ha drag eller scalarer som vill ha det lungt?
#9 - 10 april 2008 05:56
Jag kör med två TetraTec EX1200 och ett innefilter på 700L(minns inte vad det heter) och det funkar utmärkt än så länge i alla fall.

Jag har bla. Scalarer, Silverhajmalar, Guramis, Guldfikar
Guest
#10 - 10 april 2008 13:53
Ja kör me 2x eheim pro2 o 1 eheim pro3e i mitt 540 kar. Men ja tycker du kör på ett innerfilter som pumpar ~1000 och ett ytter som pumpar nåt liknande tex tetratec ex1200
#11 - 10 april 2008 14:43
Gaffel skrev:
3180:- för åheims bud och 3060:- för ansjos förslag med det kraftigaste pumphuvudet från Aquaclear och eheims kraftigaste ytterfilter, om man nu väljer att handla hos pwss..

Sen borde man kunna köra typ 5-6 bottenfilter i rad och den kostnaden är ju en engångskostnad så även där blir totalsumman ett dött lopp.

Växter vet jag inte, så långt har jag faktiskt inte tänkt än!
Men fiskar som jag har idag är påfågelciklider, praktbotia, segelfenspleco och en Synodontis SP.
Alla är fortfarande yngel och jag har dom nu i ett mindre kar. men när jag får mitt större tänkte jag köpa ett par praktbotior till och kanske några delfinciklider, det är planerna just nu. Kanske blir det överbefolkat?
#12 - 10 april 2008 15:03
jocks skrev:
Växter vet jag inte, så långt har jag faktiskt inte tänkt än!

Men fiskar som jag har idag är påfågelciklider, praktbotia, segelfenspleco och en Synodontis SP.

Alla är fortfarande yngel och jag har dom nu i ett mindre kar. men när jag får mitt större tänkte jag köpa ett par praktbotior till och kanske några delfinciklider, det är planerna just nu. Kanske blir det överbefolkat?
2 tetratec 1200 blir nog perfekt och eheim 2252 kan du hoppa över om du vill:)
#13 - 10 april 2008 15:04
Den här då?

Pump, filter och UV-lampa kombination
Art.nr: AQ-9522

tredje upifrån 1495. Stor! Och prisvärd. Med UV.
http://www.aquastyle.se/prod/pumps.htm

http://www.aquastyle.se/images/prodimages/AQ-9522_3.jpg
#14 - 10 april 2008 18:49
Huvudsaken är att du gör en säker investering och får en bra filtreringskapacitet och en god syreväxling me bra drag i grejorna, fördelen med strilrör är ju att du kan köra med den konstellationen om dina firrar inte gillar forsränning och koppla loss strilröret och blåsa på jämnsides tex ett aquacler om du vill ge ett stim praktbotier lite motion.

Gillade som sagt ansjos tanke med ett kraftigt powerhead kopplat till ett bottenfilter, känns som en väldigt smidig lösning.

Sen ska jag inte kasta skit på tillverkare som ex sunsun utan att ha testat deras produkter men jag har läst minst ett tidigare inlägg ang nått Kina filter och det var inga glada miner..

Annons