Filter till 375-450 l SA-kar

#1 - 5 april 2008 07:02
Till sommaren hade jag tänkt skaffa mig ett kar på 375-450 liter (har inte riktigt bestämt mig vilket det blir ännu). Just nu befinner jag mig på ett planerings- och påläsningsstadium. Jag har haft ett gäng mindre kar i mina tonår men det är ungefär 15 år sedan jag sist höll på med akvariefisk och det har hänt en del sedan dess.

Tanken med mitt nya kar är att det ska huseras av SA-fiskar. Scalare, något tetra-stim, corydoras, ancistrus och apistogramma är de arter jag främst tänkt på. Har även tänkt att det ska finnas rätt mycket växter (mest av ganska lättskött art) som jag tänkt göda med PMDD och EC.

Nu till frågan för det här ämnet, nämligen vilket ytterfilter man bör använda. Jag har läst mycket här på Zoopet och det är främst tre filter jag fastnat för.

Aquael UNI MAX 500
Eheim 2217
Eheim 2028

Folk verkar rent generellt väldigt nöjda med alla tre varianterna när jag läst på om dem. Just nu så lutar jag väldigt mycket åt att köpa ett Eheim 2028. Många av de som hållt på länge med akvarium här verkar tycka att Eheim är vägen att gå och det känns vettigt att lyssna på dem. Även om Eheim 2028 är lite dyrare så så verkar effektförbrukningen vara rätt låg och märket borgar ju för kvalitet.

Har ni som använt dessa filter några synpunkter på valet? Jag vet att det finns många som använder dessa filter därute såklart är jättenöjda med dem (vilket man alltid är innan något går fel) men finns det någon som haft problem med något av dessa filter? Man vill ju inte lägga ut ungefär 2k på något som inte funkar bra länge.

Jag har inga problem med om filtret låter lite grann eftersom karet ska stå i ett rum där jag även har en dator som brummar på hela dagarna. Men det skulle vara trevligt om det inte är väldigt svårskött eftersom jag är total nybörjare när det gäller ytterfilter.

Så synpunkter, åsikter?
#2 - 6 april 2008 19:44
Ingen som har några synpunkter? :)

Har läst på lite till och det känns som om 2028 är vad jag bör satsa på.
#3 - 6 april 2008 20:54
Fluval är ett mycket bra filter och väldigt användarvänligt! http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=68&page=1
#4 - 6 april 2008 21:05
Jag kör med Tetratec EX 1200,det blir inte enklare än så, tror jag. Det är mycket bra tycker jag.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
#5 - 6 april 2008 21:32
Blev sugen på denna häromdan, lite dyrt dock:
" target="_blank">

Gnuggar på med ett fluval 204. Riktigt jobbigt att bli av med luften ur efter att man gjort rent det lite. Annars har det funkat bra så här långt...
Guest
#6 - 7 april 2008 13:07
Ne den där eheimen är lite onödig. Har själv en sån men dock till 540L.

Jag tycker du ska välja mellan fluval 405(filtermaterial medföljer), am-top 3338(filter material medföljer icke), tetratec 1200, eller Aquael UNI MAX 500 du kan även sätta i uv-ljus. Väldigt bra pump!
#7 - 7 april 2008 16:41
Ok, tack för alla svaren. Ska kolla upp Fluval och Tetratec lite närmre. Men ingen som förespråkar Eheim då? Trodde att de flesta föredrog deras filter? När det gäller själva kostnaden så spelar det mig ingen jätteroll när det gäller valet mellan dessa filter, huvudsaken är att det fungerar bra och håller länge.
#8 - 7 april 2008 17:17
Narii skrev:
Ne den där eheimen är lite onödig. Har själv en sån men dock till 540L.

Jag tycker du ska välja mellan fluval 405(filtermaterial medföljer), am-top 3338(filter material medföljer icke), tetratec 1200, eller Aquael UNI MAX 500 du kan även sätta i uv-ljus. Väldigt bra pump!

Äh... kom igen.. flest och mest avancerade grejer när man död vinner! :D
Guest
#9 - 7 april 2008 18:37
Äh... kom igen.. flest och mest avancerade grejer när man död vinner! :D

hmm, jag är lite trögtänkt men ja fattar verkligen inte va du menar :D
#10 - 8 april 2008 19:57
Jag valde Eheim Pro 3 ( 2080 ) till mitt 450 Vision, och frugan har också en, anpassad för att klara av att försörja ett 1200 liters kar men jag överdimensionerar gärna eftersom den rymmer 13 liter filtermaterial och det är svårslaget, de väsnades första 4 dagarna men nu är de tysta eller så har jag vant mig, Jag övertalade frugan om dessa eftersom jag har stora fiskar vilket medför stora tollar, och att de behöver strömt vatten och dessa trycker ändå ut 1700 liter i timmen ( http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27575_ehen ) de tappar kanske 30% men är ju fortfarande mest effektiva och tysta av de större filterna som jag har uppfattat det hela. Jag är nöjd med det!
#11 - 8 april 2008 20:20
myslas skrev:
Ok, tack för alla svaren. Ska kolla upp Fluval och Tetratec lite närmre. Men ingen som förespråkar Eheim då? Trodde att de flesta föredrog deras filter? När det gäller själva kostnaden så spelar det mig ingen jätteroll när det gäller valet mellan dessa filter, huvudsaken är att det fungerar bra och håller länge.

Som du kan läsa av mitt inlägg längst ner i denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117857
har jag inte några positiva erfarenheter av just Eheim 2028. Däremot vet jag att t.ex Gaffel på forumet är väldigt nöjd med Eheim 2260. Där kan jag tro att Eheim uppvisar kvalité. En enklare men väl beprövad konstruktion på ytterfiltret.
Du kan ju förkovra dig i denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115978&highlight=ytterfilter+eheim

Annons