Filter Till 270L sällskaps, FX6?

#1 - 16 augusti 2013 12:55
Hej!
Trodde de de skulle va betydligt enklare att välja filter!

Har just nu ett 270L akvarium som jag behöver ett filter till,
funderar på om det blir bra med ett Fx6 lr blir de för högt flöde?
Tror inte det är ställbart på de?
Tänkte köpa ett så stort som möjligt när man ändå var på g, men de kanske räcker med ett 406?

Fx5 verkar ha varit populär så 6an borde väll va lika bra, nån som kan ge ett utlåtande?
#2 - 16 augusti 2013 15:14
Vad vill du ha för fiskar?
#3 - 16 augusti 2013 15:43
Fx6 är ställbar u flödet ji

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#4 - 16 augusti 2013 16:00
Jag har fluval fx5 till mitt 375 liters kar som tidigare innehöll kardinaltetror och guppys, det fungerade utmärkt, i det karet stryps flödet ganska mycket av att jag har satt en strumpa och filtermatta över insuget för att förhindra yngel att sugas in samt för att slippa dra in all skit in i filtret. Det går även att ställa flödet som hannesc säger. Det går ju också att laborera med olika lösningar för utblåset, dock tycker jag att orginalmunstycket funger alldeles utmärkt när man har filtret i lite mindre akvarium. Har även en fx6 och tycker inte att den skiljer sig så mycket från fx5 mer än att jag upplever den som lite tystare.
#5 - 16 augusti 2013 16:23
Hellre större än mindre..
#6 - 17 augusti 2013 20:48
Sv: Filter Till 270L sällskaps, FX6?

Det blir ett fx6, tack för svaren, duger de med de filter som följ med och att man komplettera med typ grov filtermatta i den tomma korgen?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#7 - 18 augusti 2013 07:18
Ja Fx6an kommer med ganska mycket filtermaterial, har för mig att det är minst 2 fulla korgar, en med filtermatta och en med bio-max makaroner. Det är alldeles utmärkt att komplettera med grov filtermatta då den matta som följer med är av den lite "finare" typen.
#8 - 2 september 2013 21:32
Hej igen!

Har nu kört fx6'an en vecka, är inte riktigt nöjd med ljudnivån, har dock ingen tidigare erfarenhet, lr nån polare med liknande prylar..

men motorn vibrerar och lägger man handen på utloppsslangen känner man tydliga vibrationer i den oxå, vilket resulterar i ett rätt irriterande ljud som fortplantar sig i bänken, den står på två lager liggunderlag.
ska det vara så??
#9 - 3 september 2013 03:34
Tror jag inte. Vissa exemplar av Fx5 lät ordentligt. Då var det ofta fel på impellern med obalans. Det enda som snurrar eller rör sig är ju impellern. Har du vibrationer så är det ju där felet sitter. Sedan vet jag inte exakt hur Fx6:an är konstruerad. Om det finns en axel till impellern kan ju något vara fel där. Har du kollat så att axel, impeller etc. sitter rätt?
Enligt den handlarn jag har så var kvalitén ojämn på Fluval. De flesta exemplar funkar perfekt, vissa behöver åtgärdas.
#10 - 3 september 2013 07:28

De surrar allt lite rent generellt. Det tystnar lite när det hamnar lite biomatta på grejerna.

Jag har själv två fx5 ett 406 och ett 306, de låter allihop. Inget störande men jag hör dem.

Väger man sedan in Eheim här, som är tysta men dåliga så är valet ganska enkelt. Jag skulle öppna ett igår, mycket riktigt sprack det. Trött blir man!
#11 - 3 september 2013 07:38
Tysta och bra, skall det vara Mathias!;)
#12 - 3 september 2013 09:49
Jag har också FX6:an håller jag handen runt slangen så känner jag att den [COLOR=#333333]vibrerar men det gör jag även på min 405 men jag tycker inte FX6:an låter så mycket..[/COLOR]
#13 - 3 september 2013 09:55

Kan ju också vara lite luft som inte vill komma ut;) Även om FX6 stannar till och försöker evakuera luft med jämna mellanrum så kanske inte allt kommer ut. Prova att vicka på pumpen. Ta ut kontakten en stund och sedan starta den igen.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
Christer5
#14 - 3 september 2013 09:58
De surrar allt lite rent generellt. Det tystnar lite när det hamnar lite biomatta på grejerna.

Jag har själv två fx5 ett 406 och ett 306, de låter allihop. Inget störande men jag hör dem.

Väger man sedan in Eheim här, som är tysta men dåliga så är valet ganska enkelt. Jag skulle öppna ett igår, mycket riktigt sprack det. Trött blir man!

Vad var det som sprack ?
#15 - 3 september 2013 22:40
Sv: Filter Till 270L sällskaps, FX6?

Hmm, ja har provat lite olika knep, men den låter lika mke endå.. Ser att det är samma impeller till fx6 som fx5...

De är så svårt när man är rookie och inte har nått att jämföra. Men man hör pumpen än vars man är i huset typ..läste en recension om fx6an och dom skrev hur förvånad dom va över den låga ljudnivån??

Tog isär å kolla på den idag. På impellern var de mke små plast rester från tillverkningen och på ett blad en lite djupare repa... Kan man kräva att få en ny impeller?

Hoppas liksom att det är den som är obalans i och att den skulle bli mke tystare med en annan impeller...

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#16 - 4 september 2013 03:14
Det behövs ju inte mycket för att skapa obalans i en impeller. Prata med handlarn. Det måste ju vara en ren garantifråga. Det kan ju inte vara nåt problem. Tror du får en ny.
#17 - 4 september 2013 08:56
Ja är det en defekt på impellern så är det ju en klar garantifråga och en djup repa måste ju falla under detta!
#18 - 5 september 2013 17:43
Ja dom skrev "vi ska göra de vi kan för att hjälpa dej."

Så nu har ja maila massa bilder på en imperller som har framförallt väldigt mke lim/plast rester..nått blad har som en repa..

Ser ut som sådant på ett antal "blad"
[ATTACH=CONFIG]63859[/ATTACH]
#19 - 5 september 2013 18:07
FX6 är allmänt tystare än FX5 vad jag hört dessutom, så det bör inte låta.
#20 - 10 september 2013 22:07
Ny impeller är på väg!

Fick den utbytt, håller nu tummarna för att den blir något tystare!
#21 - 21 december 2013 23:50
Så hur blev resultatet blev den något tystare? :)
#22 - 29 december 2013 20:28
Den nya såg än jävligare ut, lät likadant, gav upp och fich gilla läget, men blev mke tystare efter att ha gått ett tag

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
#23 - 29 december 2013 20:43
Det räcker med lite luft för det ska låta mycket, kan det bero på det?

Sedan en sak med att strypa filter, nedbrytningen är beroende av syre och vid strypning så kanske inte hela filtert kommer till sin rätt.
Förhoppingsvis dimensionerar tillverkarna så att flödet ska räcka för att syresatt vatten når överallt i filtert.
#24 - 30 december 2013 13:20
Hellre större utblås (typ streampump-effekten) än att strypa filtret.. Vore jag du skulle jag inte ge mig.. Har du en handlare så be honom byta tills du får ett som du är nöjd med.. Jag vet sedan tidigare att de kan låta nåt överjävligt och fx-serien är väl lika känd för sina måndags-ex som för sin pris/effekt-ratio.. Den har inget skäl att låta mer än ett vanligt powerhead så fortsätt tills du får ett bra ex.. De vet att detta är ett problem så de brukar vara bra att ha att göra med..

Annons