filter till 250 liter

#1 - 11 mars 2008 21:58
Köpte ett 250 liters akvarium häromdagen nu undrar jag vad man ska ha för filter till det? Fick med 2 st innerfilter, det ena som jag har i verkar vara rätt så kraftigt för det är rätt så bra ytrörelse. Det andra tror jag att det saknas något filter material till plus att kåpan runt ser rätt så sliten ut.

Det som jag inte använder är av märket SHARK , har inte hört talas om det så jag vet ej om det går att få tag på reservdelar till det.

Funderar på att köpa ett ytterfilter, men vilket ska man ha. Jag har ett eheim ytterfilter till mitt 160 liters men tycker att det är lite jobbigt att koppla ur det.

Behöver man ha 2 filter i ett 250 liters?
#2 - 11 mars 2008 22:32
Det handlar självklart inte om hur många utan hur mycket.. Jag föredrar eheim, de känns bara allmänt bättre.

Angående val av filter så handlar det ju om vad du ska ha i karet...
#3 - 12 mars 2008 11:05
Shark är sicce tillverkaren som står bakom.
Bra för reningen men inte världens lättaste handhavande(montera och regöra).
Sen så saknar de flesta shark filtrerna tyvärr pumpkraft...
Nya shark adv är klart bättre än de gamla shark.
Det som är den stora skillnaden är att shark adv har magnetfästen mellan pumphuvud och filterkorg samt motorn är lite bättre.

Du klarar dig med ett ytterfilter till ditt 250liters.
Förslagsvis am-top 3336 eller eheim 2215.
Beror lite på hur mycket pengar du tänkt slänga ut.
Sen så spelar ju fiskvalet roll också.
#4 - 17 mars 2008 22:02
nu har jag tittat lite närmare på det andra filtret jag fick med tetratec in 800 plus, insåg oxå att det är för litet för karet.

Nu till en annan fråga, har kollat lite på nätet och dom som jag har fastnat för är fluval och amtop. där är det faktiskt priset som tilltalar mycket, det jag inte riktigt hajar är hur det kan skilja nästan 500 kronor mellan olika butiker.

Och vilken ska man välja???
#5 - 18 mars 2008 06:42
Allt beror på plånboken:D
Am-top och fluval är ju två enligt mig likvärdiga combatanter...fluvals fördel är deras förfilter samt deras insug...är en diffusor med en liten plaskula i vilket gör att den stänger när inget sug finns...och då underlättar startande av filtret efter rengöring...
Am-top o andra sidan är tystare och har bra kapacitet i förhållande till priset.

Ska du ha ett bra filter för relativt billig penning så finns annars Marex BlueExtrem 1100.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=c4761b3ed93e3bf9f06982ed3ae899d7

Som är ett väldigt bra filter...
#6 - 18 mars 2008 07:22
Jag har ett Eheim 2224 till mitt 250 liters och är mycket nöjd med det. Helt tyst :)
#7 - 18 mars 2008 09:05
batski skrev:
Jag har ett Eheim 2224 till mitt 250 liters och är mycket nöjd med det. Helt tyst :)

Murphy's Law, Sv.översättning; lagen om alltings jävlighet, även känd som ropa inte hej förräns du är över ån.. :D
#8 - 18 mars 2008 13:13
Vronkan: du är som sagt trött på böket med ditt eheimfilter och jag vill också ha filter som är smidiga att hålla på med därför kan jag rekommendera fluval 305 som är ett väldigt bra filter!
#9 - 18 mars 2008 16:50
Gaffel skrev:
Murphy's Law, Sv.översättning; lagen om alltings jävlighet, även känd som ropa inte hej förräns du är över ån.. :D

Va?? :confused:
#10 - 18 mars 2008 16:54
firefox75 skrev:

Am-top o andra sidan är tystare och har bra kapacitet i förhållande till priset.

Vilka är de absolut tystaste ytterfiltren? Jag bor nämligen i en etta ;)
#11 - 18 mars 2008 17:02
batski skrev:
[SIZE=5]aquael unimax;)[/SIZE]
#12 - 18 mars 2008 17:08
Tack! Var får man tag på dem (aldrig sett)? Är de bra fö?
#13 - 18 mars 2008 17:09
firefox75 skrev:
Allt beror på plånboken:D

Am-top och fluval är ju två enligt mig likvärdiga combatanter...fluvals fördel är deras förfilter samt deras insug...är en diffusor med en liten plaskula i vilket gör att den stänger när inget sug finns...och då underlättar startande av filtret efter rengöring...

Ska du ha ett bra filter för relativt billig penning så finns annars Marex BlueExtrem 1100.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=c4761b3ed93e3bf9f06982ed3ae899d7

Som är ett väldigt bra filter...
Men Hallååååå.... am top och fluval har inget gemensamt kvalitetsmässigt am top tycker jag inte ska nämnas i samma mening som fluval! Du surrar om kulan och diffusor?? finns ingen diffusor och kulan ska förhindra att blad och grejer ska komma igenom och täppa igen slangen, den har ingen annan funtion som tex. att "stänga när det inte finns något sug" Har du någon fluval?
#15 - 18 mars 2008 17:42
batski skrev:

I mitt tycke är det Tetratec1200.
#16 - 18 mars 2008 17:51
Tack så mycket :) Ser att de även har en dyrare variant med en inbyggd UV-C enhet på 9W. Men räcker det med 9W om man vill hålla algsporer, parasiter och annat otrevligt borta?

Skulle du rekommendera dessa framför Eheim?

Synd bara att de inte har nån modell för akvarier runt 300 liter, utan att det hoppar från 250 l till 500 l.
#17 - 18 mars 2008 17:52
Skulle vilja klassa eheim classic 2211 som bland det tystaste, frågan är lite felaktigt ställd då motorsvagare filter normalt är tystare..
#18 - 18 mars 2008 17:54
Gaffel skrev:
Skulle vilja klassa eheim classic 2211 som bland det tystaste, frågan är lite felaktigt ställd då motorsvagare filter normalt är tystare..

Ok, kan det vara därför som mitt Eheim 2226 låter medens mitt 2224 är tyst?
#19 - 18 mars 2008 19:59
hej och tack för alla tipsen. Var idag iväg och köpte ett fluval 305. Ska koppla in det imorgon så får vi se vad jag tycker.:) Har både innerfilter och och doppvärmare av fluval och är nöjd med det.

Och det var det enda filter som affären hade inne för tillfället, och kände att jag behövde ett nytt i och med det filter jag har bara är för upp till 100 liter. Plus att jag hade ett presentkort där.:)

Men tack igen för alla svar.:D
#20 - 19 mars 2008 21:39
hur går det med filtermonteringen vronka:)
#21 - 20 mars 2008 16:57
Har Tetra tec 1200 och är nöjd då det är tyst och rent i burken!!! Sen var den ganska billig..... som bonus!!
#22 - 20 mars 2008 17:48
1200:- är inte billigt fast dom har rätt bra fart och ganska stor filtervolym plus att biobollar ingår..
#23 - 20 mars 2008 18:35
åheim- jag har två äldre fluval 204MSF och konstigt nog så funkar faktiskt stopp...min kula förhindrar faktiskt att vattnet rinner tillbax.
Jag fick faktiskt med en diffusor till båda mina 204MSF...vet dock att 2-405 inte levereras med diffusor.

Am-top tycker jag är ungefär samma kvalitet som fluvalen...
Ska man ha tyst filter så är AquaEl Unimax ett av de tysta och mest effektiva man kan ha.
#24 - 20 mars 2008 21:12
filtermonteringen gick bara bra tack som frågar,tycker att det än så länge har fungerat bra och det var inte så krångligt att få ihop. det är oxå rätt så tystgående.

Har en liten fråga bara... man fick med 3 påsar `makaroner` och 3 påsar med kol. Läste att man inte ska ha kolen i alltför länge för att det inte e bra för växterna. och i instruktions boken läste jag att makaronerna ska man byta ca var tredje månad men i mitt eheim filter har jag haft dom i ca 2 år. Vad stämmer?
#25 - 20 mars 2008 21:15
det jag skulle fråga om kolet var vad ska man byta ut det mot? Kan man bara ha makaroner såg i boken att dom hade lite olika grejer..

Vad välja?
#26 - 20 mars 2008 22:04
kul att det gick bra och att du är nöjd;) de porösa makaronerna kan du köra med i flera år, visst de finaste porerna sätter igen med det är marginellt och mest ett säljknep tror jag! istället för kolet kan du köpa blåmatta och klippa till så den passar eller så fyller du upp med porösa makaroner eller om du kan få tag i de små biobollarna (ca.3cm i diameter) Jag kör små biobollar, blåmatta och makaronerna högst upp i mitt fluval och får ett väldigt klart och fint vatten! ska nämna att när det blir lite trögt när du ska koppla bort slangenheten från filtret så smörjer du bara de små ringpackningarna med lite vaselin (gäller alla gummipackningar på filtret/alla filter för att hålla dem mjuka och smidiga)!:)
#27 - 21 mars 2008 10:57
Jag kör med makaroner, blå filtermatta och Ehfi-substrat.
#28 - 21 mars 2008 11:04
är det någon skillnad på blått och vitt filter? för det sitter nämligen vitt filter på ena sidan av ytterfilter bunken
#29 - 21 mars 2008 11:34
vronkan skrev:
är det någon skillnad på blått och vitt filter? för det sitter nämligen vitt filter på ena sidan av ytterfilter bunken
nej det är ingen skillnad men den vita mattan(ganska snart brun;)) är lite finare än de blå grova som oftast används!

Annons