Filter till 150 liters?

#1 - 21 november 2005 14:31
:confused:

Jag har ett akvarium på 150 liter.
Har haft ett Fluval 303 ytterfilter förut men var inte nöjd med resultatet.
Så jag satte in en AquaEl fan 3 innerfilter.

Jag har inte så mkt fisk i akvariet (14 fiskar, 1 mal.)

Det är ett [color=red]sällskapsakvarium[/color] det handlar om.

Vad skulle NI rekomendera för filter till ovanstående akvarium?
#2 - 21 november 2005 15:03
Vad var problemet med 303:an?
#3 - 21 november 2005 15:25
tycker också det låter konstigt... tyckte du att det fortfarande flöt partiklar i vattnet? isåfall är det ju bara att fixa filtermaterial...
#4 - 21 november 2005 18:22
[QUOTE=heeke]Vad var problemet med 303:an?[/QUOTE]

Det är väll inget problem med ytterfiltret. Tyckte inte vattnet vart klart.

Är ganska kinkig när det gäller akvarievatten. Jag vill ha vattnet väldigt klart.
:o
#5 - 21 november 2005 18:56
Jag skulle starta 303;an igen och kopla in ett quickfiter på insuget.
Eventuelt så skulle jag lägga in en powerhead om de inte vore ett sälskapsakvarium..
Annars så kan du packa om ytterfiltret skaffa tätare filtermatta?
#6 - 21 november 2005 21:35
[QUOTE=tbhansson@hotmail.com][QUOTE=heeke]Vad var problemet med 303:an?[/QUOTE]

Det är väll inget problem med ytterfiltret. Tyckte inte vattnet vart klart.

Är ganska kinkig när det gäller akvarievatten. Jag vill ha vattnet väldigt klart.
:o[/QUOTE]

Har nog inte med din Fluval att göra. Kör själv Fluval 204 och 404 i två akvarier. Det är kristallklart (förutom när man matar). Jag har original filtermatta och endast mackaroner.

Släng i filtervadd i sista korgen (översta). Det ta i stort sett alla partiklar. Fast nackdelen är att du måste byta filtervadd en gång i veckan ungefär.
#7 - 22 november 2005 00:32
[QUOTE=NiXoN]Jag skulle starta 303;an igen och kopla in ett quickfiter på insuget.
Eventuelt så skulle jag lägga in en powerhead om de inte vore ett sälskapsakvarium..
Annars så kan du packa om ytterfiltret skaffa tätare filtermatta?[/QUOTE]

quickfilter har jag hört så mycket bra om, när det gäller att få vattnet klart.. funderar på att köpa mig ett sånt med..
#8 - 23 november 2005 14:17
Satte tillbaka ytterfiltert, och satte dit ett quickfilter som ni rekomenderade.
Ser nu vilken skillnad det är på vattnet.

Nu är det nästan kristallklart. :)
#9 - 23 november 2005 14:40
Gabonräkor är ju också en trevlig lösning på problemet. Vet inte hur pass mycket de gör, men jag tycker då att mitt 540l blev snäppet klarare när jag ploppa i en gabon..
#10 - 23 november 2005 17:23
gabonräkor filtrerar ju vattnet efter mat om ja inte minns helt fel så svävalger å flytande mat försvinner men tror inte dom gör så mycket åt stendamm.
möjligt att dom äter det också och att det då binds upp i skit så att säga

Annons