Filter system

#1 - 8 oktober 2014 13:26
Hej

Jag har skaffat mig ett Juwel rio 240L och har ju en inbyggd pump inkluderat. Jag har kollat runt lite nu när jag skall skaffa en bagrund och hittade denna sidan:

http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/

Är detta ett filter system bättre eller sämre om man jämför med juwels egna pump?
#2 - 8 oktober 2014 13:31
nja då är nog juwels bättre än just det. men man kan ju göra mycket annat än just så på länken. typ sätta bakgrunden en bit fram o fylla hela utrymmet bakom med filterkuber. då är det bättre än juwels
#3 - 8 oktober 2014 13:48

Ett sådant tanker du på!
Funderar på att kanske ha en pump på var sin sida för att öka cirkulationen på vattenet och rengöringen!?
#4 - 8 oktober 2014 13:57
ja precis.

rengöringen ökar du inte på särskillt mycket men cirkulationen ja. o om det nu var malawi du hade så kommer de bara gilla det. men bättre att köpa en streamer istället för en cirkpump isåfall
#5 - 8 oktober 2014 14:11
okej, nä det är ju rengöringen som är huvudsaken. Ja det är Malawi ciklider som jag har tänkte att ha i karet så kan ju överväga en streamer i efterhand sedan.

Tack för hjälen!
#6 - 19 oktober 2014 06:43
Jag använder systemet hannes pratar om med att sätta bakgrunden en bit ifrån baksidan och kör filter där i 3st 100L kar i ställning det har stått och puttrat nu i 3år utan att jag rört det och vattnet ät kristallklart, till varje kar har jag eheim minsta cirkulations pumpar 300lh
#7 - 19 oktober 2014 07:06
Skulle aldrig satsa på ett filter som inte går att rengöra regelbundet. Filtermaterialet blir ju igensatt efter ett tag och den biologiska filtreringen minskar. Sen blir det väl en ansenlig ansamling av biomassa i bakgrunden som kan skapa algprolem etc?
#8 - 19 oktober 2014 20:04
Klart att det går att rengöra ett sånt filter ändå. Bara ta ut alltet tips kan vara att trä filterkuberna på fiskelina så är det bara dra upp dom sen.
#9 - 20 oktober 2014 09:17
Sleaper skrev:
Skulle aldrig satsa på ett filter som inte går att rengöra regelbundet. Filtermaterialet blir ju igensatt efter ett tag och den biologiska filtreringen minskar. Sen blir det väl en ansenlig ansamling av biomassa i bakgrunden som kan skapa algprolem etc?
Nä jag håller inte med, ett filter mår bra av att få vara i fred och måste man rengöra det regelbundet så är det nog så att det är för litet eller för småporigt. Geggan som blir i filtret är dött material och belastar inte vattnet och jag har aldrig upplevt att det leder till algproblem!
#10 - 20 oktober 2014 15:44
Om man vill göra rent ett kubfilter så är det bara att suga ut vatten från botten av det vid vattenbyte medan man rör runt lite med en pinne.
#11 - 20 oktober 2014 16:12
Filterkuber som nämns är definitivt för finporiga isf. Att rätt skötsel och rengöring förbättrar filterförmågan mekaniskt och biologiskt är jag rätt övertygad om. Har också upplevt mera problem med algtillväxt i akvariet vid eftersatt filterrengöring.

åheim skrev:
Nä jag håller inte med, ett filter mår bra av att få vara i fred och måste man rengöra det regelbundet så är det nog så att det är för litet eller för småporigt. Geggan som blir i filtret är dött material och belastar inte vattnet och jag har aldrig upplevt att det leder till algproblem!
#12 - 20 oktober 2014 16:13
Innovativt :-)

hannesc skrev:
Klart att det går att rengöra ett sånt filter ändå. Bara ta ut alltet tips kan vara att trä filterkuberna på fiskelina så är det bara dra upp dom sen.
#13 - 20 oktober 2014 19:45
Sleaper skrev:
Filterkuber som nämns är definitivt för finporiga isf. Att rätt skötsel och rengöring förbättrar filterförmågan mekaniskt och biologiskt är jag rätt övertygad om. Har också upplevt mera problem med algtillväxt i akvariet vid eftersatt filterrengöring.
Jag kan bara tala för mig och jag har då kört 5 år utan rengöring och då använt ppi 10 matta...
#14 - 20 oktober 2014 20:34
åheim skrev:
Jag kan bara tala för mig och jag har då kört 5 år utan rengöring och då använt ppi 10 matta...

Beror ju på vad man har för besättning i akvariet och hur mycket skit som produceras...

Mitt ytterfilter behövde rengöring ungefär varannan månad, filterhörna i en modul med keramiska makaroner och 10 matta som klippts i kuber slammade igen efter ungefär ett år. Och vill jag göra rent en modul som sitter fastlimmad får jag rackarns mycket skit tillbaka in i akvariet, medans ett ytterfilter kopplar jag loss och kan tömma i en rabatt som behöver gödning eller avloppet utan otrolig massa överflödskit tillbaka i akvariet.
#15 - 22 oktober 2014 09:18
Som svar på Guppy Johans fråga så är ett bakgrundsfilter effektivare och mer lättskött än juwels egna filterlösning!

Annons