Filter - Större = bättre ?

#1 - 1 april 2004 20:06
Har tittat lite på ett filter till ett ~300L akvarium. Hade först tänkt att ha ett Eheim 2028 (7L filtermassa), men nu hittade jag ett Eheim 2250 (12L filtermassa) för ungefär samma pris.

Så vilket bör man satsa på ? Vet att 2028 antagligen är en aning mer användarvänligt, men å andra sidan, hur ofta är det man plockar isär filtret egentligen ?

Är den extra filtermassan bara "overkill" ?
#2 - 1 april 2004 20:23
Mer = bättre. förutsatt att man har samma material i båda.
Jag hade satsat på det större.
#3 - 1 april 2004 20:30
Pumpkapaciteten på filtren skiljer bara 50 liter/ timme, så det är nog upp till dig vilken du väljer. Men nog är 2028 mycket lättare att göra ren!
2250 ska räcka till akvarier upp till 1000 liter, 2028 upp till 600 liter, kan vara värt att tänka på om man har funderingar på ett större kar framöver!
#4 - 1 april 2004 20:52
Jo, har funderat på det med, 2250 verkar lite bättre om man skulle uppgradera senare. En nackdel är dock att den saknar filter lådor, så man får väl använda filter strumpor istället. Sen kostar ju filtermaterialet nästan mer än vad pumpen gör om man nu ska köra med Eheim SUBSTRATpro (66%) & EHFIMECH (33%).

Håller egentligen på att titta på alla delarna till ett akvarie just nu, eller rättare sagt har gjort det de senaste 14 månaderna. Har alltid svårt för hastiga köp ; )
#5 - 2 april 2004 07:27
I mina 54-litare så täcker jag hela kortsidan med 10cm filtermatta, så det blir 9 liter. Jag tänker göra samma sak i mina 540, vilket alltså ger 36 liter... Du kan aldrig få för mycket filtermassa.
#6 - 2 april 2004 11:58
Ok, kände det på mig. Tänkte bara höra med experterna först ;)

Enda nackdelen är väl om man bygger ett så stor filter av filtermatta att vattnet skulle råka bli stillastående någonstans, då börjar väl det ruttna ?
#7 - 2 april 2004 12:07
Jag stod också inför ungefär samma val.... och valde 2250 filtret... Har inte fått igång det än eftersom jag väntar på filtermaterialet... Om man beställer från PWSS så blir det inte så dyrt... Tänkte lägga makaroner i botten, sedan blanda Ehfisubstrat med biobollar i den medföljande nätkassen... åsså filtermatta överst. Då blir det inte så svårt att rengöra... men det lär man väl knappast behöva med det jättefiltret....
#8 - 2 april 2004 12:24
Vilken diameter har filtret ?

Nej, man tycker att så länge man ser till att inte få ner för stora "skräp" ner i filtret så borde det gå att köra det väldigt länge. Något litet förfilter vid insuget borde lösa det rätt bra. .

Edit: Hittade diametern på 2250: 355mm.

Annons