Filter stannat, aquael fan 3

#1 - 16 februari 2010 17:28
gick för att mata fiskarna tyckte att maten inte for omkring som den brukar...upptäckte att filtret stannat , h-vete...

Ur med filtret, det är inte mycket gojs för jag kramade ur en del häromdagen, gjorde rent impellern , funkar fortfarande inte..??
Den pumpar liksom inte vattnet, om ni förstår?

Tur att jag hade en gamal Fluval 2 liggandes, i med filtermassa i den och i karet, hur länge kan funkar det tror ni??

Vad kan jag göra mer med filtet som stannat, vad har jag glömt att kolla?
#2 - 16 februari 2010 17:37
Prova att ta bort skyddskåpan som sitter runt impellern och snurra till på impellern för att se om den startar...
Bilagor:
#3 - 16 februari 2010 17:39
Jag får inte inte bort någon skyddskåpa jag drog ut impellern med en hovtång, och torkade av men det hjälpte inte..
#4 - 16 februari 2010 17:40
Kommer du åt bladen på impellern så kan du testa att putta till på dessa under vattnet för att se om det blir lite liv i luckan...
#5 - 16 februari 2010 17:42
Testade detta med, men det kändes som att vattnet blåste ut underifrån som om den gick bakvänt?

Varför är inte min lugna, händiga man hemma..han brukar ta över när nåt krånglar..hör ni paniken i rösten...[:o]
#6 - 16 februari 2010 17:46
Att den blåser ut åt fel håll är ingen fara, det är för att den snurrar "fritt", och sätter man då ihop den så går vattnet den rätta vägen igen.
Vänd även pumpen uppochner och skaka lite lätt, så all luft är ute ur pumphuset. Funkar inte detta så vete tusan...är den gammal?
#7 - 16 februari 2010 17:49
Köpte den för ca 1,5 månaders sen, ingick i min 105 L julklapp.

Hur länge tror du att det funkar att köra Fluvalen i karet, det blåser rätt bra så fiskarna får ju iallafall syre.
Får väl ta den svängen förbi Zooaffären i Göteborg på fredag när jag skall till Varberg.
#8 - 16 februari 2010 17:50
ansjo skrev:
Att den blåser ut åt fel håll är ingen fara, det är för att den snurrar "fritt", och sätter man då ihop den så går vattnet den rätta vägen igen.

Vänd även pumpen uppochner och skaka lite lätt, så all luft är ute ur pumphuset. Funkar inte detta så vete tusan...är den gammal?

Impellern rör sig men vattnet blåser inte ut ur utblåset, fattar du med mina konstiga förklaringar??[:o]
#9 - 16 februari 2010 17:50
Det funkar säkerligen ett bra tag, men ge inte upp innan gobben kommit hem och hjälper dig;)!
#10 - 16 februari 2010 17:51
PiaJo skrev:
Jag får inte inte bort någon skyddskåpa jag drog ut impellern med en hovtång, och torkade av men det hjälpte inte..
Låter verkligen som den gett upp, har du garanti kan du ju utnyttja den lr så kan du investera i en fluval u som håller en mycket högre kvalité, en av de bästa innerfiltren i dagsläget tycker jag!

Edit. ser att du skriver att impellern snurrar... då får du kolla så det är fritt hela vägen till utblåset!
#11 - 16 februari 2010 17:51
PiaJo skrev:
Köpte den för ca 1,5 månaders sen, ingick i min 105 L julklapp.

Hur länge tror du att det funkar att köra Fluvalen i karet, det blåser rätt bra så fiskarna får ju iallafall syre.

Får väl ta den svängen förbi Zooaffären i Göteborg på fredag när jag skall till Varberg.

Det funkar säkerligen ett bra tag, men ge inte upp innan gobben kommit hem och hjälper dig;)!

PiaJo skrev:
Impellern rör sig men vattnet blåser inte ut ur utblåset, fattar du med mina konstiga förklaringar??[:o]

Jepp, och om du sätter ihop pumpen igen så bör den då funka om den är ihopsatt riktigt.
#12 - 16 februari 2010 17:53
ansjo skrev:

Nä, lovar..;)[:o] han kommer hem vid 20.00..

Jepp, och om du sätter ihop pumpen igen så bör den då funka om den är ihopsatt riktigt.

Ok, testar detta, hör av mig senare och kollar hur det går.
#13 - 16 februari 2010 19:12
Däng den i diskbänken några gånger ;)
#14 - 16 februari 2010 19:26
Nu går pumpen..tur att jag har min man [:o]:D och vänner med goda kunskaper och råd på zoopet!
#15 - 16 februari 2010 19:28
Gott att höra, och nu slapp du ta vägen om Göteborg;).
#16 - 16 februari 2010 19:51
PiaJo skrev:
gick för att mata fiskarna tyckte att maten inte for omkring som den brukar...upptäckte att filtret stannat , h-vete...

Ur med filtret, det är inte mycket gojs för jag kramade ur en del häromdagen, gjorde rent impellern , funkar fortfarande inte..??

Den pumpar liksom inte vattnet, om ni förstår?

Tur att jag hade en gamal Fluval 2 liggandes, i med filtermassa i den och i karet, hur länge kan funkar det tror ni??

Vad kan jag göra mer med filtet som stannat, vad har jag glömt att kolla?

Har du ingen garanti på det?
#17 - 21 februari 2010 18:43
Nu har det hänt grejer med filtret igen...:mad: det ger nästan inget flöde hur mycket jag än skruvar upp det, det bara sipprar lite, typ..

Filtermassan sugs liksom ihop, har tagit bild.

Skall det vara eller se ut såhär? Det har inte varit såhär tidigare.

Det kan inte vara igensatt för jag hade ju problem i början av veckan och då kramade jag ur det lilla gojs som var.
#18 - 21 februari 2010 18:54
PiaJo skrev:
Nu har det hänt grejer med filtret igen...:mad: det ger nästan inget flöde hur mycket jag än skruvar upp det, det bara sipprar lite, typ..

Filtermassan sugs liksom ihop, har tagit bild.

Skall det vara eller se ut såhär? Det har inte varit såhär tidigare.

Det kan inte vara igensatt för jag hade ju problem i början av veckan och då kramade jag ur det lilla gojs som var.

Prova ändå att rengöra filtermatrialet. Ser ut som om du har ett h-es drag i pumpen så att filtermatrialet sugs in.

Kan ju också vara så att det är dags att byta filterpatron. Har för mig att de inte duger att krama ur hur många gånger som helst.

//Roger
#19 - 21 februari 2010 18:57
Ok, jag har en ny patron liggandes, skall byta till den.
Men det konstiga är väl att filtret är nytt bara ca 2 mån gammalt?
#20 - 21 februari 2010 19:00
PiaJo skrev:
Ok, jag har en ny patron liggandes, skall byta till den.

Men det konstiga är väl att filtret är nytt bara ca 2 mån gammalt?

Är ju ganska svårt att säga hur länge en filterpatron går att använda. Är olika hur mycket smuts som genereras i olika akvarium.;)

Hur går det efter bytet av patron?

//Roger
#21 - 21 februari 2010 19:01
Vänta, jag har inte hunnit..kommer strax tillbaka.
Bilagor:
#22 - 21 februari 2010 19:02
PiaJo skrev:
Vänta, jag har inte hunnit..kommer strax tillbaka.

OK! I hold my horses!:d

/Roger
#23 - 21 februari 2010 19:09
Nu är jag tillbaka, nu funkar det igen :d

Skall man verkligen behöva byta patron efter 2 månader? Försökte krama ut nåt filtergojs men det blev inget så ny får jag väl räkna karet som nystartat igen :(
#24 - 21 februari 2010 19:14
PiaJo skrev:
Nu är jag tillbaka, nu funkar det igen :d

Skall man verkligen behöva byta patron efter 2 månader? Försökte krama ut nåt filtergojs men det blev inget så ny får jag väl räkna karet som nystartat igen :(

Som sagt, ibland sätter de igen snabbt. Nästan omöjligt efter ett tag att göra rena.

Du behöver nog inte räkna ditt akvarium som nystartat efter två månader även om du har ny filterpatron. Du har ju en massa nyttobakterier i sanden också.:d

Jag skulle ta det mycket försiktigt med matningen en vecka eller så och samtidigt hålla koll på nitritnivån för säkerhets skull.

Skönt att filtret funkar i varje fall.:)

//Roger
#25 - 21 februari 2010 19:16
Tack!

Jag är alltid ganska sparsam med maten, så det blir inget problem.
#26 - 21 februari 2010 19:18
PiaJo skrev:
Tack!

Jag är alltid ganska sparsam med maten, så det blir inget problem.

OK, då går det säkert bra.:)

//Roger
#27 - 21 februari 2010 19:20
ursäkta min svenska ;) Byt ut sk*tet mot en STÖRRE filter och BÄTTRE filter *ler*

Annons