Filter råd behövs!!!

#1 - 2 juli 2008 19:00
Halloj hade tänkt köra med ytterfilter men nej då det tillät inte min hyresvärd :(. Så nu letar jag efter ett bra men "litet" innefilter. Jag har ett 240 l med lite växter och det ska bli malawi i det.

Läst runt i massa trådar där det stod att volym x10 är riktlinje för filter. Nu när jag kollar runt ligger det flesta på runt 1000 l/h. Vad jag förstår så skall jag ha en som klarar det dubbla
#2 - 2 juli 2008 19:07
Kan inte hjälpa dig direkt i din fråga men du skulle ju kunna ha två innerfilter isåfall så när du rensar filtret så tar du vartannat varje gång så blir inte bakteriekulturen lika starkt påverkad heller....
#3 - 2 juli 2008 19:10
ok verkar ju gflummigt att det inte finns innefilter som pallar 240 l, hittade iofs detta http://www.pwss.se/product.php?productid=590&cat=620&page=1 . Det skyfflar 1200 l/h men är ju ganska dyrt. Vill helst inte ha 2 hade tänkt försöka bygga in det på något vänster
#4 - 2 juli 2008 19:12
tycker det verkar ganska flummigt att inte låta någon ha ett ytterfilter till sitt akvarium med...
Vad baseras det på?
#5 - 2 juli 2008 19:33
Jadu antagligen ingenting, anatar att dom är rädda för vattenskador. Bor ju dessutom på 3:dje våningen. Hur vanligt är det med missöden när man har ytterfilter!? såg att det såldes en hel del reservdelar till dom..
Guest
#6 - 2 juli 2008 20:02

Läst runt i massa trådar där det stod att volym x10 är riktlinje för filter.

Sticker mellan med en snabbis....

Ska man ha ett filter som flyttar 2000L/tim till ett 200 L sällskapsakvarie?

Sitter inte all fiskarna vid insuget då :D:confused:
Kan förstå att man kan ställa styrkan men räker det:confused:

Mvh Jonas
#7 - 2 juli 2008 20:20
Jo tycker oxå volym x 10 = L/H låter sjukt mycket men det är det jag läst i andra trådar. har idag en "werhed 802"som ligger på 18 w och med den på full sprutt blir det storm i burken
#8 - 2 juli 2008 20:29
Hemförsäkringen täcker evtuella vattenskador på både hus och fiskar, iaf min på Länsförsäkringar när ja ringde och kollade.
#9 - 2 juli 2008 20:31
Såg att det fanns filterpratoner till mitt "powerhead 802" det skyffflar dryga 1500 L/H. Det känns som det får duga för tillfället om inte någon har en annan mening och jäkligt bra belägg för det.

Tack för svaren!
#10 - 2 juli 2008 20:33
Sanda skrev:
Hemförsäkringen täcker evtuella vattenskador på både hus och fiskar, iaf min på Länsförsäkringar när ja ringde och kollade.

Nu är det ju så som jag förstått at om det blir vatten på golvet i min hyresrätt så går det på hyresvärdens försäkring och akvariet på min eller är jag ute och cyklar?
#11 - 2 juli 2008 20:47
Men om man har filtret i en hink eller plastlåda så blir risken för fuktskador minimal. Jag vågar påstå att det är mer risk för fuktskador när du diskar än när du har ett ytterfilter igång. Eller är jag helt ute och cyklar i det gröna?

Att akvariumet spricker kan jag köpa - men ett ytterfilter? :confused:
#12 - 2 juli 2008 20:50
Ja som sagt var har jag ingen aning eller erfarenhet av ytterfilter. Men nu blir det innerfilter så får man bygga och fixa lite
QardinalE
#13 - 2 juli 2008 21:15
Nu är det ju så som jag förstått at om det blir vatten på golvet i min hyresrätt så går det på hyresvärdens försäkring och akvariet på min eller är jag ute och cyklar?

Det är samma uppfattning som jag fick när jag pratade med mitt Länsförsäkringsbolag.
Hur hög vattencirkolationen ska/bör vara beror nog till stor del på vilka fiskar man har, många rekommendationer jag sett så ligger det oftast
på 4-5 X vattenvolymen. Men sen finns det ju en hel del sorters fisk som kräver högre än så.
#14 - 2 juli 2008 21:20
Tetrax^ skrev:
Men om man har filtret i en hink eller plastlåda så blir risken för fuktskador minimal. Jag vågar påstå att det är mer risk för fuktskador när du diskar än när du har ett ytterfilter igång. Eller är jag helt ute och cyklar i det gröna?

Att akvariumet spricker kan jag köpa - men ett ytterfilter? :confused:

[FONT=Calibri][SIZE=3]Om en slang lossnar eller en packning går så gör knappast en hink någon nytta när 200l ska ut? Borra ett litet hål strax under vattenytan på insugningsröret så kommer det bara ut några liter innan häverten försvinner.[/SIZE][/FONT]
#15 - 2 juli 2008 21:28
rsoderberg skrev:
[FONT=Calibri][SIZE=3]Om en slang lossnar eller en packning går så gör knappast en hink någon nytta när 200l ska ut? Borra ett litet hål strax under vattenytan på insugningsröret så kommer det bara ut några liter innan häverten försvinner.[/SIZE][/FONT]

Hela akvariumets vattenvolym rinner väl knappast ut på golvet om en slang eller packning skulle lossna? Hur vågar människor med ytterfilter sova om nätterna om så är fallet?

Jag syftade dock på läckage i själva filtret.
#16 - 2 juli 2008 21:44
Såg att det fanns filterpratoner till mitt "powerhead 802" det skyffflar dryga 1500 L/H. Det känns som det får duga för tillfället om inte någon har en annan mening och jäkligt bra belägg för det.

Tack för svaren!
syftar du på quickfilter patronen så kommer den ge noll biologisk rening eftersom det bara är filtervadd!
#17 - 2 juli 2008 21:54
...och tätnar efter ett par tre dagar.
Kolla runt lite bland innerfilter på tex www.pwss.se då det finns hur mycket som helst att välja mellan i alla prisklasser:).
#18 - 3 juli 2008 09:22
Hahaha läser man tråden så vill man fan inte gå till jobbet av rädsla att hitta soffan ute i hallen på kvällen när man kommer hem :)
Kör själv med Eheim 2126, helt jävla tyst och med värmare inbyggd, sitter i möbeln under akvariet så den syns inte heller.
#19 - 3 juli 2008 10:33
Tetrax^ skrev:
Hela akvariumets vattenvolym rinner väl knappast ut på golvet om en slang eller packning skulle lossna? Hur vågar människor med ytterfilter sova om nätterna om så är fallet?

Jag syftade dock på läckage i själva filtret.

[SIZE=3][FONT=Calibri]Om slangen skulle lossna från filtret som oftast står på golvet så kommer allt vatten att rinna ut ner till insugningsrörets början vilket brukar vara nära botten. Detsamma gäller om en packning går. Vattnet kommer med hävert ner till pumpen som sedan pumpas upp tillbaks till akvariet det är bara och prova och se. Om man borrar ett litet hål strax under vattenytan så kommer häverten att försvinna när vattenytan når hålet och det suger luft. Inget vatten som är kvar i pumpen kommer att pumpas upp eftersom det inte kommer något nytt ned till pumpen. [/FONT][/SIZE]
#20 - 3 juli 2008 11:46
Dessutom finns det en annan liten kul detalj om man inbillar sig att ett ytterfilter skulle börja läcka och det upptäckte jag i samband med byggandet av mitt DIY 1250/1018 då jag fick en spricka i locket.

Med akvariets vattenyta 110cm ovanför golvet med pumpen ståendes på golvet läckte det ut vatten med nån droppe per sekund men om jag istället lyfte upp pumpen på en pall så att pumpen kom upp typ 60cm började den istället suga luft.

Mao ett ytterfilter med tillräckligt kraftig och snabb motor kommer så länge motorn går aldrig att släppa ur sig något vatten genom en sprucken packning eller dyl.
#21 - 3 juli 2008 13:11
Största problemet med innerfilter är inte att få dem att pumpa runt tillräckligt med vatten utan att de har förliten filtervolym.
Om du ändå ska dölja filtret kan du bygga ett eget innerfilter med ett pumphuvud och filtermatta (finns massor med beskrivningar hur du gör här på zoopets forum).

Annons