Filter/pumpar!

#1 - 13 oktober 2005 22:37
Hej,jag ska dra igång ett 300L o undrar hur mycket "pumpkraft" som behövs för att hålla det i ordning,har ett ytterfilter som drar 1200 timmen,räcker det eller ska ja ha nåt innerfilter med? vill ju ha det så fräscht som möjligt så läge som möjligt,vore ju skönt att slippa rengöra alltför ofta så det räcker med vattenbyten varje vecka eller så..tacksam för svar,är rätt ny "akvarist"
#2 - 13 oktober 2005 22:51
[QUOTE=destruid]Hej,jag ska dra igång ett 300L o undrar hur mycket "pumpkraft" som behövs för att hålla det i ordning,har ett ytterfilter som drar 1200 timmen,räcker det eller ska ja ha nåt innerfilter med? vill ju ha det så fräscht som möjligt så läge som möjligt,vore ju skönt att slippa rengöra alltför ofta så det räcker med vattenbyten varje vecka eller så..tacksam för svar,är rätt ny "akvarist"[/QUOTE]

Du ska först och främst hitta ett ytterfilter som har mycket filtermassa.
Sök gärna här inne på Tex Eheim eller Fluval, det finns drivvis med skrivna meningar om dem två och andra.

Det andra som vore bra att veta är, vad ska du ha för slags fiskar? malawi, tanganyika? eller sällskapsfisk.
Hur många fiskar har du tänkt, också en sak som är bra att veta vid pump/filterval prg belastningen på hur mkt pumpen måste rengöra
Malawi och Tanganyika vill nog ha lite mer frutt på vattnet så att komplettera tex en 1200l/h ytterfilter med ett lite större innerfilter är inte fel.

Kör du med ett rätt så stort och bra ytterfilter och ett innerfilter tillsammans kommer du få fint vatten.
Vattenbyte en gång i veckan är en bra rutin för att få bra bakterieflora och att ha bra och fint vatten

Jag kör själv med en Hydor Prime20 800l/h ytterfilter och en Fluval2 innerpump till tjejens 222 liters med runt 20 Malawi och det är glasklart vatten.

Sen har jag två stycken Fluval 304 1200l/h till mitt 375liters med två st stora Påfågelciklider och 2 st stora Jordätare och 5 st mindre
Nu när filterna är inkörda har jag mer eller mindre helt klart vatten, förutom vid matning då Påfågelcikliderna har noll i bordsskick...

Men mitt tipps är iallafall en Fluval 404 ytterfilter 1300l/h och ett innerfilter
Det borde göra dej nöjd ett bra tag framöver
Tycker du att det kanske blir för mkt fart på vattnet, ja då är ett strilrör helt perfekt enligt mej
Det är iallafall mitt tipps

Lycka till

Passa på att läsa så mycket du kan/orkar om filter
Sök på Eheim som sagt, Fluval, Filtermatta, innerfilter pump

Du kommer få mycket bra och innehållsrik läsning med mycket information

Mvh Peter
#3 - 14 oktober 2005 06:12
Till tex Malawi och Tanganyika skulle jag nog säga att 1200L/timmen duger bra för ditt filter om man förutsätter att det är bra med filtervolym. Sedan kompletterar man billigt med en cirkulationspump för att få lite mer drag i vattnet.
#4 - 14 oktober 2005 06:38
Här i GBG får man en Fluval 4+ för 315 spänn, och en cirk.pump på lika många liter kostar väl nästan 250...
#5 - 14 oktober 2005 06:45
150-350L cirkulationspump ligger på 95kr på herkules zoo
#6 - 14 oktober 2005 06:53
Men då så. Det var inte dyrare än så :)
Fast en nackdel ser jag fortfarande med att köra både ytter och inner. Det är att innerfiltret inte ser så estetiskt tilltalande ut i akvariet.
#7 - 14 oktober 2005 10:55
joo

tack för alla svar,mitt ytterfilter är en fluval 403,gamla runda modellen som drar 1200L/timmen så den håller nog det hela rätt bra, Mer fart i vattnet kan ja la ta min powerhead402 till va? drar 1014L/timmen o den bygger ja nog filter till med matta o rör i, utseendet behöver ja inte oroa mig för då det hela landar bakom min bakgrund som ja håller på att snickra ihop,detta kan ju tillomed bli bra tror ja..vad tror ni? Fiskarna som kommer simma runt där i sen e lite till en början men kanske blir fler sen,än så länge blir det 1 svarthaj,2pictus(hajmal),2tilopiamarieciklid,2praktbotia,2ancistrusmal iaf..blir garanterat fler fiskar sen..tack än en gång för alla svar..

Annons