jag har ett fx5 till 480l +fluval 4+ eller vad dom nu heter, fick med innerfiltret när jag köpte lite delar till akvariumet. jag har ingen koll på hur andra ytterfilter är men jag tycker fx5 fungerar bra, den är relativt tyst (jag skulle inte ha några som helst problem att sova med den under kudden) och fungerar än så länge helt ok. nu har jag bara haft den i ~1 månad så ta vad jag säger med en nypa salt. det enda jag saknar på den är väl en liten öppning / eller liknande så man ser hur materialet i den ser ut (skitigt eller ej), tror att eheim kör med sånt.
priset var inte heller helt tokigt för fx5. 1890+ frakt på 140 (tror det var 140) med bussgods.
dock skall sägas att på akvarielagret i stockholm sa dom att det skulle bli "väldigt strömt och svårt att få växter att sitta kvar"...inget som jag märker av, det fladdrar lite om växterna men inte mycket mer...cirkulation i hela akvariumet men inget annat.
enda nackdelen jag upptäckte var att det inte gick att mata med mygglarver utan att slå av pumpen, allt sögs in i filtret...ouch. men men, det är första gången med ytterfilter så man får se och lära.
// SeanChai