Filter och utöka diskusstim

#1 - 3 augusti 2015 12:54
Just nu har jag 5 st diskusar (ca 13-15cm) i ett 360l kar med ett eheim professionell 3 2075 filter (står att det är till 600l kar)
Nu ska jag snart flytta och tänkte då byta så diskusarna får ett akvastabil 580l istället.
Men innan detta projekt har jag 2 frågor.
1: vad har ni för rekommendationer inom filter? Känns som mitt nuvarande filter är lite lite till ett 580l?
2: om jag vill utöka mitt diskusstim med 3-5st till, funkar det att slänga in nya vuxna diskusar med andra vuxna diskusar? Håller de sams eller blir de nya utstötta?
#2 - 3 augusti 2015 13:01
1: Köp ett till likadant filter och kör med två så blir det nog bra. :)
2: Det är inga problem. Ju fler desto bättre och mindre risk för att enskilda individer blir mobbade.
#3 - 3 augusti 2015 17:29
Einarsson skrev:
1: Köp ett till likadant filter och kör med två så blir det nog bra. :)

2: Det är inga problem. Ju fler desto bättre och mindre risk för att enskilda individer blir mobbade.

Jag hade den tanken med att ha 2st ytterfilter, men det är bara 3st borrade hål i glaset. 2 på ena sidan och 1 på andra...
#4 - 3 augusti 2015 17:34
Då får man väl sätta igen dom, eller köra med sump, antar jag. :)
#5 - 3 augusti 2015 19:39
miloo skrev:
Jag hade den tanken med att ha 2st ytterfilter, men det är bara 3st borrade hål i glaset. 2 på ena sidan och 1 på andra...

3 borrade hål borde ju räcka finfint till 3st ytterfilter.

Och är det i täckglasen du menar så låt en glasmästare ta bort ett till hörn så du får igenom nödvändiga slangar... Kostar säkert en hundring eller två eller i värsta fall tre och betydligt mindre än ett gäng vuxna diskus...
#6 - 4 augusti 2015 21:41
Det är 3st hål i botten på karet. Alla ytterfilter jag haft har jag kört med 2st borrade hål i bottenglaset. 1 ut och 1 in. Därför blir jag lite förvirrad nu när jag har 3st hål i botten och inte 4...
#7 - 5 augusti 2015 07:36
Har ingen aning om hur folk bär sig åt med borrade hål i botten i kombo med ytterfilter men i det här fallet har någon garanterat använt sig av en sump, då är det logiskt med tre hål. Två ut (för redundans ifall ett sätter igen) och ett in.
#8 - 7 augusti 2015 10:21
Jag ska se om jag kan snacka med en glasmästare och borra ett hål till och köpa ett lika dant filter till och ha 2st ytterfilter. Tack så mycket för hjälpen :)

Annons