Filter och pump-fråga

#1 - 28 augusti 2005 20:47
Hej igen!
Jag har lite funderingar ang. filter/pump i mitt lilla 30 l akvarium. Jag är tämligen säker på att akvariet köptes som ett färdigt akvariepaket med allting inkluderat, men jag tycker att pumpen är lite svag. Jag vet inte hur stark den ska vara iofs. Vattnet är lite i rörelse på ytan och jag hoppas det är tillräckligt? Vad skulle ni rekommendera för slags pump m filter till ett akvarium i den storleken?

undrar Premiärakvaristen.
#2 - 28 augusti 2005 20:52
Skulle nog kunna tänka mig denna:
http://www.pwss.se/product.php?productid=586&cat=25&page=1
...om du inte vill gå på ytterfilter?
#3 - 28 augusti 2005 21:18
Vad är bäst, ytter-eller innerfilter?
#4 - 28 augusti 2005 21:22
Helt klart ytterfilter då man får ett mekanisk och ett biologiskt filtersystem. Du får även en mycket större filtervolym. Ett innerfilter har oftast för liten volym och duger bra som ett mekaniskt filter.

Nackdelen med ett ytterfilter är väl egentligen bara prislappen.

Däremot så vet jag inte om jag skulle köpa ett ytterfilter till ett 30L akvarium. Utan då köpa ett sammtidigt som ett större akvarium.

Men, det är jag det :)
#5 - 28 augusti 2005 21:34
Tack för svar! Jag är jättesugen på att skaffa ett större akvarium, men det får bli när pengarna strömmar in... Jag ska prova det filtret du rekommenderade. Tack!
#6 - 28 augusti 2005 21:51
fluval har innerfilter som är bra och är billigare än eheims.
ytterfilter finns inte.
#7 - 28 augusti 2005 22:36
[QUOTE=Raven]
ytterfilter finns inte.[/QUOTE]

Går bra o köra en Fluval 104 till ett 30L kar.
#8 - 28 augusti 2005 22:39
nja 480L/H är lite högt isåfall om man stryper ner det ordentligt.
#9 - 28 augusti 2005 22:45
De har ett relativt stort utlopp, så det blir inte så mycket fräs på den. Fast vill man så har ju Fluval så man kan reglera flödet.
#10 - 28 augusti 2005 22:54
blir ju lugnare också om man kör med strilrör.

blir ju definitivt inte för dålig rening.
#11 - 28 augusti 2005 22:57
Helt klart... Blir ju lite lättare att få bra balans i ett så litet akvarie.

Dags o sova :)
#12 - 28 augusti 2005 23:05
kan inte påstå att de skulle va svårt å få balans i ett litet kar.
har ju ett 37L själv och har inte mätt upp nitrit på flera månader nu.
bara i början.
kör bottenfilter med 180L/H cirkulationspump.
180L/H är lite för mycke för fiskar som inte är så snabba på å simma.

sövgött.
#13 - 29 augusti 2005 06:56
[QUOTE=Raven]kan inte påstå att de skulle va svårt å få balans i ett litet kar.
bara i början.

sövgött.[/QUOTE]

Jo, det har du rätt i. :) Det är inte svårt och få balans i ett litet. Menar att det är svårare än med ett större akvarie.

Får så klart inte glömma vilken typ av fisk man ska ha. Man vill ju inte blåa iväg sina fiskar :D
#14 - 29 augusti 2005 07:54
Jag har ett Aqua-el Fan 1 till mitt 80L som jag har tagit bort plastkåpan och bytt till det grövre filtret (PPi-10) som jag köpt på den lokala akvarieaffären. Det blir bra cirkulation och förvånansvärt bra biologisk rening. Har inte haft några problem med nitrit och jag har ännu inte behövt göra rent efter ca 3-4månader förutom att jag dammsugit det lite med slangen någon gång då det fastnat lite större växtdelar på det. En superbra och billig lösning som inte tar så mycket plats då du själv klipper av filtermassan till den storlek som passar ditt akvarium. Dessutom är aqua-els filtermatta svart vilket är betydligt snyggare än blå...

http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=25&page=1
#15 - 29 augusti 2005 14:59
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Raven]kan inte påstå att de skulle va svårt å få balans i ett litet kar.
bara i början.

sövgött.[/QUOTE]

Jo, det har du rätt i. :) Det är inte svårt och få balans i ett litet. Menar att det är svårare än med ett större akvarie.[/QUOTE]

spelar nog mycke roll också att ja är försiktig med antalet fiskar i akvariet.
som mest har ja haft 8st kardinaltetror och kardinaltetror är ju rätt rena fiskar om man säger så.
men skulle ja trycka ner 2 slöjstjärtar skulle de garanterat bli problem.

Annons