filter och pump

#1 - 8 januari 2008 16:52
Hej! jag undrar hur många timmar ska man ha filter och pumpen på??? (110L kar)
tack för svar:)
#2 - 8 januari 2008 17:09
jämt, helatiden, 24/7, oavbrutet;)
#3 - 8 januari 2008 17:13
de ska alldrig stängas av
är det avstängt mer än 30min börjar bakterierna sakta dör o då produceras massa gifter

Detta är väldigt viktig .. .stäng alldrig av pumparna förutom vid rengöring och om dom torrlägs vid vattenbyte men alldrig annars
#4 - 8 januari 2008 17:23
Ett litet innefilter med pyttelite filtermaterial kanske man kan slå av/på ?
#5 - 8 januari 2008 17:39
Nej de kan de inte
då det inte är någon genomströmmning så dör bakterierna av syrebrist
#6 - 8 januari 2008 17:43
ojdå.jag har haft min pump och filter på i bara 12timmar varige dag...har jag smustigt vatten nu??(startat akvarium i 1 månad) Hur ska jag göra nu då?
#7 - 8 januari 2008 17:54
de du gör är att du mäter nitrit o amonium amoniak om du har ph över 7
ifall de behövs gör du vattenbyte ... springer o köper nitrivec
o ger fan i o stänga av din pump

Pumpen gör ju så ditt vatten rör sig o syresätts .. har du växter e detta extra viktigt på natten då de inte fins något ljus eftersom växterna vänder på allt o använder syre istället.

Vilket gör att du får syrebrist o o dina växter ofiskar blir lidande samt bakterierna i ditt filter ,,, iofs får dom inget syre endå för du stannar allt men när du väl startar pumpen så fins de inget syre åt dom
#8 - 8 januari 2008 17:56
Jepps...en pump avständ är inge bra...dock så funkar det konstigt nog om du har flera pumpar...
Alltså ex. ett ytterfilter som står för rening 24/7 och ett innefilter som fixar lite mera vågrörelse om dagen.
#9 - 8 januari 2008 18:14
tack så hemsk mycket för hjälpen ska aldrig mer stänga av filter och pumpen
#10 - 8 januari 2008 18:15
Jag har lite problem i mitt 160 liters som startades i söndags. vi fick det av en kompis och var tvungna att sätta i fiskar på en gång (vi fick med fiskar). Pga allt gos som kom fram när vi tömde och så blev pumpen överfylld, idag två dagar senare när jag kom hem hade den stannat. Det hade antagligen varit stilla i flera timmar. Jag var tvungen, för att få i gång den igen att rengöra filtret.
Jag mäter nitrit och ph varje dag nu när det blev en sådan "pang boom" start.
Finns det något mer jag kan göra för att det inte ska bli förgiftning? Andvände vattenbredningsmedel vid uppstarten.
#11 - 9 januari 2008 23:33
Avvakta med att mata, någon vecka utan mat är inga problem och mata sparsamt ytterligare en tid.
Öka matningen till normal nivå succesivt när du märker att nitriten är under kontroll.

Annons