Filter och doppvärmare

#1 - 21 juni 2005 18:57
Hej,
Har läst litegrann om filter och undrar om någon kan rekomendera typ av filter till ett normalbefolkat 720-litersakvarium? Det finns ju så många olika. Jag funderar på antingen 2 st innerfilter. Eller om jag ska fixa bara en stark pump och ett bra ytterfilter. Några speciella märken/modeller? Liter per timme? Jag tänkte på det med ytterfilter, är det lätt hänt att det blir en läcka i slangarna mellan filtret och akvariet?

Sen undrar jag vilken doppvärmare man ska ha(watt)? (Har ca 24 grader i mitt nuvarande akvarium men tänkte höja till 26-27, eller det kanske inte behövs?)
Tacksam för svar
#2 - 21 juni 2005 20:15
[QUOTE=faebo_tarzan]Hej,
Har läst litegrann om filter och undrar om någon kan rekomendera typ av filter till ett normalbefolkat 720-litersakvarium? Det finns ju så många olika. Jag funderar på antingen 2 st innerfilter. Eller om jag ska fixa bara en stark pump och ett bra ytterfilter. Några speciella märken/modeller? Liter per timme? Jag tänkte på det med ytterfilter, är det lätt hänt att det blir en läcka i slangarna mellan filtret och akvariet?

Sen undrar jag vilken doppvärmare man ska ha(watt)? (Har ca 24 grader i mitt nuvarande akvarium men tänkte höja till 26-27, eller det kanske inte behövs?)
Tacksam för svar[/QUOTE]
Hmm! Skulle jag starta ett 720 lit, då skulle jag köpa ett innerfilter/cirkulations pump som pumpar ca 1500-2000 liter, sedan ett skapligt ytterfilter för den biolågiska reningen, vet inte vilken modell eller fabrikat, men ett av dom större modellerna av ytter filter iaf, 4-6lit filter volym minst.
/Lasse

Och det hära med lekage från ytter filtret, va bara nogran, sätt fast slangar med rör klämmor! läkage beror oftast på slarv..
#3 - 21 juni 2005 20:26
#4 - 21 juni 2005 21:38
ett ytterfilter med stor filtervolym och ett innerfilter för ökad cirkulation är vad jag hade gjort.

eheim gör dom bästa ytterfilterna och efter vad jag hört gör fluval dom bästa innerfiltren.

doppvärmare beror ju lite på.
står akvariet i ett rum som ofta vädras ?
vad för fisk ska det va i ?
#5 - 22 juni 2005 14:38
Tack för tipsen. Läste tipsen om filter innan men ville ha ännu mer info.
Jag följer nog ditt råd Raven å fixar ett eheim ytterfilter, 6 liter och ett fluval 404 innerfiler(tror det hette så).
Jag har väl tänkt att vädra då och då. Skall ha 6 st pirayor i det. Man hör ofta att det är "skitiga" fiskar men det beror nog på vad man matar dom med.
#6 - 22 juni 2005 14:45
fluval 404 är ett ytterfilter 1300L/H
fluval 4+ är ett innerfilter 1000L/H

när du bygger upp det så kan du använda rot eller till exempel skifferskivor för att gömma innerfiltret lite.
kan även försöka få cirkulation så all "skit" samlas på vissa ställen som groppar bakom rötter typ.

går också att använda cirkulationspump för att få ökad cirkulation men då får du inte nån rening på gott å ont.

innerfiltret måste ju göras rent då och ibland.-
#7 - 23 juni 2005 10:34
Ahh, tänkte på fluval 4+. Jag tänkte köpa 2 stora växter, eller iallafall såna som blir stora, och sätta i varje hörn som täcker pumpen. Sen får det nog bli någon stor rot och sand från biltema.

Annons