Filter och belysning

#1 - 14 januari 2006 10:46
Mina föräldrar har troligtvis fixat mig ett akvarium (ca 70 liter) där det följer med ett http://www.theaquariumshop.co.uk/hydor-crystal-power-filters-o-164.html filter och en ramp där belysningen är två stycken glödlampor på 15 watt.
Är det bra grejer? Jag har absolut ingen aning om vad som är bra eller inte...
#2 - 14 januari 2006 10:50
lampor är ju inte att föredra då dessa värmer vattnet också vad jag hört
#3 - 14 januari 2006 10:51
[quote=Intercepter]lampor är ju inte att föredra då dessa värmer vattnet också vad jag hört[/quote]

Vad ska man ha istället?
#4 - 14 januari 2006 11:18
lysrör ( för akvarier)
#5 - 14 januari 2006 11:21
ja håller med föregående talare
#6 - 14 januari 2006 15:54
Visst funkar det med glödlampor, det är bara att anpassa valet av växter, tror förresten att det går med starkare lampor än 15w. Står säkert inuti rampe vad den är godkänd för, 2x40 kanske.
Vill man ha något annat än glödljus använder man helt enkelt lågenergilampor, var bara uppmärksam på vilken sockel det är, troligen E14.
#7 - 15 januari 2006 01:35
har 37 liter akvarie med 2x25w glödlampor och funkar alldeles utmärkt och inga växter visar nåpgra som helst symptom på att det är dåligt med ljus.

java+windelöw ormbunke anubias cabomba taiwan-moss vattenspikblad "lysimachina nummularis"aurea""

[quote=Karon]Vill man ha något annat än glödljus använder man helt enkelt lågenergilampor, var bara uppmärksam på vilken sockel det är, troligen E14.[/quote]
provat de och va värdelöst i den rampen jag har.
nackdelen med lågenergi är den grova sockel dom har vilket gjorde att det blev ljust å fint på sidorna men i mitten av karet blev det väldigt mörkt.
är det 3 eller 4 lamps ramp då kan det nog funka bra mycke bättre än i min 2lamps.
#8 - 15 januari 2006 09:34
Jag lyckades ta mig hem till föräldrarna igår och kunde då "undersöka" akvariet lite bättre. På undersidan av lysrampen är den delad i två och varje lampa sitter alltså på varsin sida av mittsektionen.
Skulle det nu absolut inte funka med den lysrampen så får jag försöka hitta ett nytt.

Akvariet såg ut att vara i bra skick i övrigt.

Annons