[QUOTE=Sleaper;n2351912]Man kan ju kolla ifall lokala zoohandlare använder vattenberedningsmedel i sina akvarier vid vb, ifall man nu får ett ärligt svar. Själv använder jag det endast vid nystart, aldrig vid delvattenbyten.[/QUOTE]
Utan att nämna någon butik så har alla sagt att man måste ha det förutom 1 zoohandlare. Fast det konstiga är att någon som sa att man måste ha, när jag var hos de och bytte vattnet, så har han inte ens lagt något vattenberedningsmedel alls, och jag var där i olika tillfällen.
Men han som sa att man INTE behöver sa: Om man känner att man måste tillsätta något så kan man säga Sera Nitrivec som kan vara bra för akvariet för den innehåller rengöringsbakterier.
Det beror som sagt på vad man har för kranvatten om man behöver det eller inte, samt faktiskt lite på hur man sköter sitt akvarium. Slarvpellarna - dvs de som byter vatten extremt sällan kan behöva använda det (fast bättre är förstås att sluta slarva) samt de som har någon tillsats i kranvattnet som inte är bra för fiskar. Detta enda som det idag i Sverige (förr fanns fler saker) som kan vara aktuellt är egentligen kloramin (gäller kommunalt vatten, egna brunnar kan även innehålla annat) och då skall man använda ett medel som tar bort kloraminen (alla gör inte detta).
Jag själv bor i en kommun som ännu inte (fler och fler börjar göra detta) använder kloramin så jag använder enbart vattenberedningsmedel vid uppstarten.
Precis! Visar fisken inga tecken på obehag så finns ju inget problem.
Då förstår jag er och kan sluta med att lägga vattenberedningsmedel om mina fiskar mår bra i framöver :)