Filter material

#1 - 25 juni 2004 12:33
<font color="red">Nu under sommaren så tycker mina föräldrar att jag skall stänga av alla odlingsakvarium och lägga alla Corysar i stora akvariumet pga att vi reser bort. Nu till frågan; Jag använder Hagen Dubble BioFaum Billiflter, som drivs av luft.
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=635
I filtermaterialen finns det en massa nyttiga bakterier som håller filtermaterialet levande. Hur skall jag göra med dom? Kan man ta upp dom och lägga dom i ett akvarium (har för mig att filterbakterierna behöver luft?) eller kan man tom. bara låta dom torka? Vad skulle ni gjort?</font id="red">
#2 - 25 juni 2004 18:20
<font color="red">Ingen som är kunnig i området??</font id="red">
#3 - 25 juni 2004 22:40
Tror inte bakteriefloran överlever om de inte är i drift. Jag skulle tagit upp dem, tvättat dem och låtit dem torka. Några dagar innan du skall starta nytt akvarium sätt igång dem i stora akvariet, då invaderas de av nyttiga bakterier och de nya akvarierna kommer igång direkt när du flyttar över dem. Jag gör alltid så här när jag skall starta nytt akvarium eller låta ett filter vara oanvänt ett tag.
#4 - 26 juni 2004 09:12
<font color="red">Tack för svaret! Du använder samma filter eller?</font id="red">
#5 - 26 juni 2004 09:20
Ja, när ynglen är små, sedan byter jag till vanliga motordrivna innerfilter eftersom de är tystare (jag gör på samma sätt med innerfiltren, dvs låter dem gå i stora akvariet någon dag).
#6 - 26 juni 2004 09:37
<font color="red">Jätte bra! Tack så hemskt mycket! Jag var inte riktigt säker på om de där filterbakterierna kunde komma tillbaka efter de dött.</font id="red">
#7 - 28 juni 2004 04:58
Kom filterbakterierna förra gången du startade borde dom väl komma en gång till :)

Annons