Igår när jag skulle koppla i värmare och filter efter ett vatten byte märkte jag att filtret inte gick igång.
Försökte ett par gånger att få igång den genom att dra ur o sätta i kontakten igen och skaka lite lätt på den så att all luft åkte ur den, men den funkade ändå inte.
Så jag tog hela pumpen och gjorde rent filtret och sköljde av alla delar, tänkte ifall den var så pass igen korkad så den inte ville starta (Den var inte överdrivet skitig, visade det sig.). Nu sänkte jag ner den i en hink med vatten för att lättare kunna hålla på med den, så jag kopplade i den men inget hände, så jag tröck till på kontakten i uttaget och vickade lite på den, då slocknade och tystnade allt som satt i den förlägningsladden. Inte hela rummet alltså.
Blev lite smått shockad och drog ur allt som satt i den förlängninssladden. Sen ringde jag min bror, han sa åt mig att lukta vid uttaget i väggen och förl. sladden om det luktade bränt, vilket det inte gjorde. Däremot hade kontakten i väggen åkt ur. Min bror sa att blir det en kortslutning så kan den skjuta ut kontakten av smällen. Finns en liten chans att jag råkade dra lite för mycket i förl. sladden så den åkte ur också, så jag vet inte.
Han sa också att vi skulle ha nån grej (kommer inte ihåg vad han sa att den hette) i garaget som visar om det är nåt fel på saker, man kopplar in den och är det nåt fel så ploppar det ut nåt, typ som en säkring men denna går inte sönder utan är till för att prova saker med.
Iaf så gick inte pumpen igång först, men efter nån minut när vi hade dragit lite i sladden så att pumpen rörde på sig och kom lite ovanför ytan så hoppade den igång.
Efter det provade jag den i olika uttag (med och utan jordfelsbrytare) och den startade aldrig som den skulle utan man fick skaka lite på den för att den skulle gå igång. Så jag tog fram kvitto, kartong o grejer för den är nämligen bara knappt ett halvår, o skulle gå tillbaks med den idag. Under natten fick den stå torrt för att den inte skulle vara dyblöt när jag gick tillbaks med den.
Men för att inte framstå som en idiot så ville jag prova den en gång till ifall den gick igång som den skulle. O det gjorde den. Och nu står den i en hink med vatten o pumpar... funkar som vanligt... vad ska jag göra?
Skulle ni våga ha ner den i karet igen?
Verkade ju igår som om nånting var glappt, men idag funkar den ju som den ska.
Ska jag ändå gå tillbaks med den?
Eller kanske bara gå in i affären o berätta vad som hänt, se vad dom säger?
Den kan ju inte vara 100%ig eftersom den var så konstig igår, att den inte ville gå igång när man hade i sladden.
O vad exakt var det som hände som fick allt annat att dö som satt i samma sladd.
Men den funkade ju faktiskt inte från början, innan det 'small' och allt dog...
Känns så onödigt o köpa en ny, men det känns ännu mer onödigt o köra ner den i karet igen och så blir det samma sak, om det nu var så att den kortslöt.
Nu har jag nämigen alla mina fiskar i samma akvarium, tog pumpen från ett annat kar och var då tvungen att flytta med dom fiskar som gick däri.