Filter i växtakvarium

#1 - 6 maj 2005 09:10
Hej!

Jag kör med Dennerles filterstation CO.C.400 i mitt 375 liters växtkar. Rent praktiskt tycker jag det fungerar väldigt bra med inbyggd CO2 upplösning, plats för värmaren och smidigt att rengöra filter. Jag har dock haft vissa algbekymmer. Av PH-värdet att döma är CO2 upplösningen tillräcklig. Någon mer som har erfarenhet av den och kan säga om den har tillräcklig filterkapacitet och CO2 upplösning? Klarar den av att ökad CO2 mängd om jag t ex ökar ljusmängden från 0,4 W/l till 0,5 eller ännu högre?

Skall nu också inreda ett 152 liters växtakvarium och funderar på Dennerles filterstation igen men den mindre varianten. Finns det några bra alternativ?

Mvh
Jesper
#2 - 8 maj 2005 09:00
Jag förstår mig inte riktigt på denerles grejor. Det är samma grejor som övriga filter fast mycket,mycket dyrare. Är det värt det? Varför?
MVH
Magnus
#3 - 9 maj 2005 09:31
Är det verkligen samma grejer som övriga filter? Jag har viss erfarenhet av Eheim och Fluval. Från början hade jag ett Fluval4 till mitt 375 liters. Kopplade till ett delningsreglage så att den kunde driva en Dupla reaktor också. Funkade sådär, så jag skaffade ett litet pumphuvud till reaktorn. Fungerade också sisådär. Dessutom var det bökigt, blött och smutsigt att rengöra filter. Båda lösningarna innebar att flödet minskade efterhand och därmed CO2 upplösningen.

Jämfört med ovanstående tycker jag det är värt merkostnaden eftersom jag får mindre jobb, snyggare maskineri och jämnare CO2.

Vilka filter är motsvarande Dennerles filterstationer?
#4 - 9 maj 2005 18:27
Jag har inte sett denerles grejor i verkligheten...Men hur löser du co2 i dom? Har de en intern reaktor?

Jag löser co2 i mitt eheimfilter utan bekymmer.
MVH
Magnus
#5 - 10 maj 2005 11:06
Jag är lite osäker på termologin men ja jag skulle vilja kalla det intern reaktor. Utanpå filtret sitter monterat något som ser ut som en Duplareaktor men det finns inget vattenflöde som på Duplan. CO2 slangen kommer ut från botten av denna och bubblorna passerar ett antal "trappsteg" för att sedan ledas in i själva filterkroppen. Där vet jag inte riktigt vad som händer och jag är som sagt osäker på kapaciteten. Har dock ännu inte upplevt någon brist d v s PH sjunker snabbt efter vattenbytet och stabiliserar sig där jag vill ha det. Allt jag gör är att koppla CO2 slangen från brandsläckaren till filterstationen. Mycket bekvämare än vad jag upplevt tidigare där jag var tvungen att reglera pumpflödet i tid och otid och hantera en massa extra kopplingar och slangar när filtret skulle rengöras.

Har du Eheim innerfilter? Hur kopplar du CO2 till det? Jag har inte sett ett sådant med intern reaktor. Ytterfiltrena vet jag inte mycket om men jag gissar att de kostar minst lika mycket som Dennerles filterstation.

Mvh
Jesper
#6 - 10 maj 2005 12:47
Jag leder in co2 i insuget till filtret. Hela filtret är ju en reaktor i sig, en stor behållare med material som stoppar co2 från att lämna och kraftig vattencirkulation. Jag har aldrig fått så bra upplösning i någon svindyr reaktor som jag fått i mitt eheimfilter. Det kostade inte mycket, ca 180 euro för profesional II 2028 i tyskland. Men det bör gå lika bra med alla andra ytterfilter, det är materialet i filtret inte filtrets modell som spelar in. Vad kostar denerles filter?
MVH
Magnus
#7 - 10 maj 2005 13:11
[QUOTE=Tropfrog]Jag har aldrig fått så bra upplösning i någon svindyr reaktor som jag fått i mitt eheimfilter.[/QUOTE]
Jag använder Dupla's förhållandevis dyra externa reaktor till mitt 980 liters och har under någon veckas tid (av misstag) hållt en CO2 halt på ca 200 ppm, dvs långt över tillräckligt för alla akvarieförhållanden, så några generella problem med upplösningen hos "riktiga" reaktorer finns ej.
#8 - 10 maj 2005 14:27
[QUOTE=Tropfrog]Vad kostar denerles filter?
[/QUOTE]

Jag har för mig att jag betalade 140 Euro för den stora.

Vilka fördelar/nackdelar ser du med ytterfilter kontra innerfilter?

Mvh
Jesper
#9 - 10 maj 2005 19:12
Oj, det lät billigt, vart hittar jag en bra beskrivning av det filtret?
Vart hittar du denerles filter i tyskland, hos webshop?

Fördelen med ytterfilter är att man kan ha större filtermassa utan att det blir fult i karet.
Den enda fördelen med innerfilter är väl att man har allt i karet och slipper leda ut det till ett ytterfilter, annars är det bara negativa grejor. Det är oftast fult och har alldeles för lite filtermassa i förhållande till cirkulationshastighet.
MVH
Magnus
#10 - 11 maj 2005 04:55
Gå in på www.dennerle.de/ENGLISCH/e_frameset.htm och klicka dig fram till filter under accessories. Jag köpte min station på www.bero-aquatec.de. I en svensk butik skulle det nog vara dyrare.

Mvh
Jesper
#11 - 11 maj 2005 05:40
OKI, det är ett innerfilter!! Då är det som jag trodde, som alla andra denerleprylar, onödigt dyrt. oerhört dyrt tillochmed för ett filter med mindre än 3 liter filtermaterial, och det är knappast tillräckligt för 500 litersakvarium som de påstår. Gödningen blir oerhört viktig efterssom filtret inte klarar av att stoppa eventuella microtoppar amonium.
MVH
magnus
#12 - 11 maj 2005 06:40
[QUOTE=Tropfrog]OKI, det är ett innerfilter!! Då är det som jag trodde, som alla andra denerleprylar, onödigt dyrt. oerhört dyrt tillochmed [/QUOTE]

Du och Defdac har hjälpt mig att spara många vackra slantar på gödning, tack för det, men jag kan inte riktigt hålla med att filterstationen är så dyr. Från samma tyska nätbutik skulle jag få betala 49 Euro för en Dupla reaktor + ca 15 för tillbehör som gör att jag kan driva den med en Fluval4 som jag betalar 40 för. Till det kommer jag behöva en värmare för ca 15 = totalt 119 euro för samma funktioner som Dennerles filterstation. Merkostnaden för Dennerles filterstation är ca 30 euro och det är den definitivt värd för de estetiska och praktiska fördelarna.

Jag skall ändå överväga ytterfilter då filterstationen kanske är otillräcklig också för ett 375 liters. Det kan ev. förklara en del av de algproblem jag haft. Mina erfarenheter av ytterfilter är dock begränsade. Något tips om var jag hittar bra information om det?

Mvh
Jesper
#13 - 11 maj 2005 09:04
Du behöver varken reaktor eller de där tingestarna för att koppla in den om du har ett ytterfilter. Jag betalade som sagt 180 euro för mitt ytterfilter, men man skulle lika gärna kunna köpa ett billigare för runt 50. Sen köper man en doppvärmare för 10 euro. Tillsammans har man då samma funktion för 60 euro istället för 140. Det du kallar merkostnad är då 80 euro. Men då tar vi inte hänsyn till att du har ett mycket större och bättre filter, vilket borde ge ett avsevärt mycket högre mervärde på ytterfiltervarianten. Att det skulle vara snyggare med ett innerfilter av den storleken tror jag inte på, det enda du ser av ytterfiltret är ju ett insug och ett utblås.

Föresten: Var det du som ihärdigt försvarade denerles gödningar på ciklid.se?
MVH
Magnus
#14 - 11 maj 2005 19:01
Jo men min jämförelse gällde just innerfilter eftersom ytterfilter aldrig var aktuellt. Främsta skälet till det har varit att det inte passat in i min möbel och jag har inte velat ställa en stor och ful grunka bredvid. Nu skall jag bygga in akvariet och då kommer saken i en annan dager.

Ja, vi har haft en diskussion angående Dennerles gödning men tycker inte att jag ihärdigt försvarade dem någon längre tid. Jag blev "omvänd" ganska snabbt av dig och Defdac. Nu har jag gjort kört PMDD det en tid och det fungerar väldigt bra. Jag bugar och tackar för hjälpen. Det har gett intresset en ny dimension.

Jag körde med Dennerles grejer för 10 år sedan i ett 150 liters. Resultet blev kanon. På den tiden fanns knappt internet och det skulle vara svårt att hitta alternativen. Dessutom tyckte jag inte det var så dyrt trots skral studentekonomi. Har man ett litet akvarium, hyggligt med pengar och inte vill engagera sig alltför mycket tycker jag fortfarande Dennerle är ett bra alternativ. Min uppfattning är att PMDD kräver lite mer och man behöver vägledning i början.

En fråga; varför köpte du ett filter för 180 euro om du lika gärna kunde köpt ett för 50? Någon fördel måste det väl vara med det du valde?

Mvh
Jesper
#15 - 11 maj 2005 20:45
Jag har ju ingen egen erfarenhet av denerles grejor förutom en co2 anläggning för sodastream, som jag förövrigt också tyckte var bra men onödigt dyr. Jag har svårt att tro att deras gödningssystem går att köra igång med utan vägledning. Anledningen till att det verkar vara så komplicerat att förstå pmdd är att det finns olika nivåer. Estimated index är jätteenkelt och kräver ingen som helst förståelse för vad man egentligen håller på med. Problemet med denerles grejor är att dom ytger sig för att ha ett gödningssystem som funkar alltid. Men konsumptionen av gödningen kan skilja mångdubbelt mellan olika kar och det har dom ingen lösning för (som jag förstått det). Jag säger inte att det är dåligt, bara att det är dyrt och att det inte är så allsidigt som denerle vill få det att låta. Hade jag kört deras rekomendationer i mitt högljuskar skulle jag kört rakt in i algblommningen bums.

Att jag ställde frågan om gödningen var inte för att jag ville ha en ny diskusion om det. Jag kände igen resonemanget och ville veta om det var du.

Argumenten till att jag köpte ett filter för 180 euro istället för 50 är minst lika ihåliga som dina egna argument för att köpa denerles filterstation. Jag har mycket bra erfarenhet av eheim, jag vet att dom är tysta, robusta och håller i evigheter. Det enda andra filter jag har erfarenhet av är fluval och det är ett riktigt crap. De filter som säljs för 50 euro har jag ingen erfarenhet av. Trots att jag läst resensioner av de som säger att de är bra valde jag att satsa på ett säkert kort. varumärkestrogenhet är starkt varesig det heter denerle eller eheim. Fördelen med eheim i varumärkesperspektivet är att jag kan gå ut på vilket forum som helst och få mina fördomar bekräftade. Det är bara inse att denerle har en helt obetydlig marknad i Sverige, jag gissar att det beror på priserna.
MVH
Magnus
#16 - 12 maj 2005 06:39
[QUOTE=Tropfrog]Jag har svårt att tro att deras gödningssystem går att köra igång med utan vägledning.[/QUOTE]
Det fanns en bra och enkel vägledning i Tropexkatalogen i början av 90-talet då jag hade mitt första växtakvarium. Chansen att lyckas blev ganska bra. Nu när jag lärt mig mycket mer, främst tack vare dig och Defdac, har jag inte behov av varken deras vägledning eller gödning längre.

Argumenten till att jag köpte ett filter för 180 euro istället för 50 är minst lika ihåliga som dina egna argument för att köpa denerles filterstation. Jag har mycket bra erfarenhet av eheim, jag vet att dom är tysta, robusta och håller i evigheter.

Jag tycker det är ganska goda argument. Det skall inte så mycket till för att det skall vara värt merkostnaden på, i ditt exempel, 130 euro. Kvalitet lönar sig nog i många fall.

Mvh
Jesper

Annons