Filter i bakgrund fråga

#1 - 26 december 2013 18:29
Håller som bäst på och monterar bakgrunden till vårat nya Axolotl kar.
Det var på tiden att dom byter upp sej från 80 liter till 270 liter.
Tanken är att använda bakgrunden (btn) som filter.
Dock blev jag lite fundersam.

Bakgrunden består av 4 separata bitar. (gammal btn)
Varje bit har en övre samt undre del som kan brytas bort för att släppa igenom vatten.
Ska jag ta bort alla dom bitarna eller bara vissa??
Tänkte det va lika bra att kolla innan man limmar fast allt permanent...
#2 - 26 december 2013 18:44
Låter skumt, kan du fota och länka hit?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 december 2013 19:20
kan det vara Woodrock-systemet som du har? Det tillverkas inte längre.
#4 - 26 december 2013 20:19
kan det vara Woodrock-systemet som du har? Det tillverkas inte längre.

så snyggt den där sorten var :D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 december 2013 20:22
PiaJo skrev:
så snyggt den där sorten var :D

Jepp - jag tyckte woodrock-systemet var riktigt snyggt.
Dock -
1/ så var de inte helt enkla att tillverka
2/ så tyckte konsumenterna att de var för krångliga att montera
så de blev aldrig någon försäljningssuccé och plockades därför ut ur sortimentet.
#6 - 26 december 2013 20:24
Himla synd...
#7 - 26 december 2013 20:26
Och jag vet en som har en liggande och väntar i morsans garage:D
#8 - 26 december 2013 20:27
Åh.. Hoppas du använder den snart för annars luskar jag ut vart mamsingen bor.. :p
#9 - 26 december 2013 22:48
Jepp det är en woodrock.. ( tur sambon har koll när man själv inte har det )
Hittade den när jag var nere i gömmorna under Söder-Zoo här i stan.
Ibland är det bra när man känner favvo butikens ägare personligen utanför akvaristik hobbyn. ( Jänkebilar )

Jodå nog kommer den bli bökig att montera allt.
Har sågat bort ca 2 cm i nedre delen på första modulen.
Dock kommer fastsättningen bli bökig då modulen är något böjd.
Så kommer bli att fästa halva och låta det torka innan man fäster resten...
#10 - 27 december 2013 15:08
Men frågan kvarstår dock...

Hur mycket ska man öppna upp för bästa flöde genom bakgrunden??
#11 - 27 december 2013 15:45
ecco skrev:

Är det som avdelare bakom som de sitter? Isåfall är det väl bra du tar bort varannan uppe och nere så vattnet får vandra så långt som möjligt genom filtermaterialet...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 december 2013 15:52
ecco skrev:

Nja - vad skall du ha för fisk i akvariet. detta är ju i högsta grad beroende av vilket flöde man behöver.
#13 - 27 december 2013 22:34
ecco skrev:
Håller som bäst på och monterar bakgrunden till vårat nya Axolotl kar.

Första inläggets första rad...
heheh
Inte varje dag man kan pika Kjell

Fisk kommer det mest bli för syns skull så rätt så få...
Någon enstaka L-mal och typ 20 svarta neontetror.
Inte direkt någon idé att ha mycke fisk då axoloter äter fisk...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 december 2013 08:33
ecco skrev:
Första inläggets första rad...

heheh

Inte varje dag man kan pika Kjell

Fisk kommer det mest bli för syns skull så rätt så få...

Någon enstaka L-mal och typ 20 svarta neontetror.

Inte direkt någon idé att ha mycke fisk då axoloter äter fisk...

Ögonen är det första man blir blind på. Har själv ingen större erfarenhet av axolotlar men de lär nog inte behöva så syrerikt vatten men däremot skita ner en hel del.
Så länge de är små så lär de nog inte behöva en större pump än på 1000 liter och det klarar det system som finns förinstallerat på woodrock-bitarna
#15 - 28 december 2013 10:28
När jag monterade wood-rock bakgrunden i mitt kar så fanns det fortfarande en beskrivning på Back to natures hemsida. Om jag minns rätt sa den beskrivningen att man skulle ta bort flikar beroende på hur kraftig pump man ska ha. Jag har tagit bort alla flikarna och har ändå på gränsen till för lite flöde till pumpen när filtret börjar bli lite igensatt (minns inte hur kraftig pump jag har men det är inget monster, gissar på runt 1200l/h).
Wood-rock är lite små kluddig att montera, det är ganska trångt att komma ner i "filterfacken" när man ska städa och det är svårt att något större flöde genom filtermassan men det är det värt när den är så pass snygg.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 28 december 2013 12:17
Rambo skrev:
När jag monterade wood-rock bakgrunden i mitt kar så fanns det fortfarande en beskrivning på Back to natures hemsida. Om jag minns rätt sa den beskrivningen att man skulle ta bort flikar beroende på hur kraftig pump man ska ha. Jag har tagit bort alla flikarna och har ändå på gränsen till för lite flöde till pumpen när filtret börjar bli lite igensatt (minns inte hur kraftig pump jag har men det är inget monster, gissar på runt 1200l/h).

Wood-rock är lite små kluddig att montera, det är ganska trångt att komma ner i "filterfacken" när man ska städa och det är svårt att något större flöde genom filtermassan men det är det värt när den är så pass snygg.

Jepp - flikarna på sidan skall man ta bort och sedan får man som du säger öppna så att det bli flöde på baksidan.
Sedan hade jag inga problem med att städa - helt enkelt för att jag använde så pass mycket filtermaterial att man inte behövde städa.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 december 2013 12:23
jag hittade ett gammalt foto på Woodrock-bakgrunden bakifrån. Där kan man se var jag har tagit upp öppningar för vattenflödet
#18 - 28 december 2013 13:31
Det är inte särskilt ofta det är ett problem att städa men de enstaka gångerna jag har behövt komma åt filtermaterialet som ligger i botten på facken är det lite svettigt (balanserande på en pall, halvliggande över akvariet och försöker hitta en vinkel där jag kan få ner handen till botten av facket). Tror jag har rengjort facken närmast pumpen en gång var sedan jag installerade bakgrunden för 3år sedan, facken längst ut rengör jag nog två gånger om året - rengör något när flödet till pumpen blir så dåligt att nivån bakom bakgrunden sjunker för mycket.
Hade kanske varit en bra ide att fäst ihop filtersvamp-bitarna med fiskelina...
#19 - 19 januari 2014 17:21
Fick ytterligare ett litet problem.

Då jag blev tvungen att ta bort en hel del för att få det att passa i höjdled så gör det att jag nu måste täta mot botten delen av karet. Provade med silikon men fick inte det resultat jag ville ha. Skulle behöva ha något jag kan fylla på insidan av modulen till den höjd jag vill ha. Silikon kommer inte fungera för det är för många vinklar som man inte kommer åt.

Funderade på någon form av flytande spackel då jag vet ni som bygger egna bakgrunder använder något liknande. Men känner någon till någon form av spackel som går att använda i akvarium utan att man behöver lägga lack eller liknande över?? Gör inget om det blir vatten i den så länge som den inte släpper ämnen som är skadliga.
#20 - 19 januari 2014 18:22
förstår inte riktigt problematiken här.. Man brukar dra en sträng mot botten utanpå bakrunden och då är det lätt att komma åt. Du borde ju inte ha en stor glipa mellan botten och bakgrunden iom att du fick kapa av den för att den skulle passa på höjden...
#21 - 19 januari 2014 18:41
Saken är att kapningen är ganska rejäl.
Vilket (precis som jag sa) gör att man inte kommer åt över allt.
Det är helt omöjligt att få det tätt från utsidan.
Därav att jag frågar om något sätt att fylla från insidan istället.
NEJ jag kommer inte åt med silikon där heller...
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 19 januari 2014 19:12
ecco skrev:
Fick ytterligare ett litet problem.

Då jag blev tvungen att ta bort en hel del för att få det att passa i höjdled så gör det att jag nu måste täta mot botten delen av karet. Provade med silikon men fick inte det resultat jag ville ha. Skulle behöva ha något jag kan fylla på insidan av modulen till den höjd jag vill ha. Silikon kommer inte fungera för det är för många vinklar som man inte kommer åt.

Funderade på någon form av flytande spackel då jag vet ni som bygger egna bakgrunder använder något liknande. Men känner någon till någon form av spackel som går att använda i akvarium utan att man behöver lägga lack eller liknande över?? Gör inget om det blir vatten i den så länge som den inte släpper ämnen som är skadliga.

I trånga ytor brukar jag använda silikon med en 90-graders böj på pipen (värm pipen över ett ljus/tändare så att man kan böja den). Detta gör att man kommer åt mycket bättre.

jag förstår inte riktigt vad du menar att du inte kommer åt - men jag har aldrig råkat ut för att jag inte kommit år med silikon när jag har limmat fast BTN-bakgrunder (har genom årens lopp limmat några hundra akvarier med BTN)
#23 - 20 januari 2014 11:15
Kjell...
Du läste inlägget ovanför dej hoppas jag??
Jag kommer inte åt...
Det är OMÖJLIGT att komma åt..
Går INTE med böjd pip.
Behöver isåfall en pip på ca 3-4 dm..
#24 - 20 januari 2014 11:30
Det är nog till att ta lite bilder nu för jag tror alla ser ut som stora frågetecken:confused: :)
#25 - 20 januari 2014 15:20
Tunt blandat Husfix funkar säkert, men nackdelen att använda betong i dess olika former är att det höjer pH:t. Du måste ju ha ett stopp nertill så inte hela karet fylls, hur löser du det?
Jag skulle nog personligen försökt någon annan variant, tex med skivor/bitar av plexiglas eller liknande som du tätar med silikon.

Annons