filter hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#1 - 27 december 2005 22:48
varför får jag inte igång mitt filter i mitt nya 60l kar har för höga nitrit värden har kört med nitravec i snart en vecka nu :( och har kramat ur filter massan från ett annat kar över detta men det har inte hjälp heller :( filter svampen jag har köpte jag på akvariecenter här i luleå och hör igentligen till ett juwel filter men jag klippte ett hål i det och förde in pumpen inuti! det är grov filter svamp och det kör jag bakom min BTN bakgrund och det strömmar bra bakom bakgrunden satte en luft pump där bakom med bara för att se om det kanske inte fans tillräckligt med luft för filtret får se om det hjälper. har tagit vatten från mina andra kar 240L och mitt andra 60L och bytt allt men det hjälper inte ens det :( vad för fel hjälp!!!
#2 - 27 december 2005 23:12
Har du fiskar i akvariumet nu? Annars skulle jag byta ca 25% av vattnet tills det är ordning på det. låt akvariumet + pumpen komaigång och gör inget speciellt under tiden, förutom att tillsätta nitravec.
#3 - 27 december 2005 23:15
jo byter 30% varje dag men tar vatten från de andra karen
#4 - 27 december 2005 23:42
Filtermassan kanske är för liten för den aktuella belastningen.
#5 - 27 december 2005 23:56
mmm har funderat på det får nog sätta i mer men kan ju inte göra det fören i februari på grund av penga brist :(. det är lika stor filtermassa i den andra karet jag har där funkar det fint men den är lite mindre maskor i det filtret kan det bero på det?
#6 - 28 december 2005 00:10
Ni måste lugna nerer först och främst. Så akut är det inte om ni inte har extremt mycket fisk i akvariet. När fiskarna börjar flämta i vattenytan är det dags att byta vatten till ert kar. Det är inte panik för att det har lagt av. Har ni bra med växter och lagom med fisk skulle det till och med kunna fungera utan filter men då måste man ha lite erfarenhet. Vad felet beror på är omöjligt att svara på, fungerare det inte så gör det inte det. Har ni ingen garant på filtret få ni köpa ett efterhand. Övermata bara int så ska ni se att det kommer gå bra.
#7 - 28 december 2005 00:25
kan ta rätt långt tid innan ett akvarie kommer igång och bakteriefloran kommer igång.

vad ligger nitriten på ?
och framförallt hur mäter du den ?
#8 - 28 december 2005 00:42
Oki vi hadde samma probs med vårt andra 60L då vi startade för över ett år sen nu men det kom igång där då vi köpte nytt filter till det. Vi testar vattnet med sera no2 (Nitrit) test det ligger på 0,5 mycket rött och instruktionen står det delvatten byte ska göras snarast. men jag vet inte vad som stämmer vissa säger byt vatten andra säger att jag inte ska göra det hmm vad är det rätta? och vad ska jag göra? är rädd om de fiskarna jag har där det är ju malawi cyklider och de kostar typ 300:- alla de 5 fiskarna tillsammans :(
#9 - 28 december 2005 20:38
jaja nu löste jag det

jag va in och bytte in 60L till ett 96L och fick då med en filter så nu har jag ett extra filter ska köra ta filtret från ett annat akvarium och köra med ett tag och så ska det va löst
#10 - 28 december 2005 22:17
Altså är inte nitravec en bakterierkultur?

isåfall tar det ju en tid efter man har haft i den innan värdena ändras mena dom måste ju få börja föröka sig o få börja bryta ner allt

sker väll inte på en natt precis

Samt har du mycket flor o klor i vattnet o gör sådana byten så dödar du ju alla bakterier tillslut

Annons