Filter från resun

#1 - 3 mars 2009 23:41
Jag går här och funderar på att byta upp mig till ett större kar och där med behöver jag investera i mer filter kapacitet. När jag har tittat i annonserna på blocket efter kar har jag sett annonser från resun.se.
Är det någon som har erfarenheter av deras ytterfilter eller innerfilter?? Bra dåliga erfarenheter??

http://www.resun.se/ytterfilter.html
#2 - 4 mars 2009 08:39
Deras innerfilter(powerheads)är ingen hit på grund av ljudnivån,ytterfilter har jag inte provat...
Läs här..
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128988
#3 - 4 mars 2009 16:26
Min son och svärdotter har en Resun ytterfilter till ett 200 liters, och den är ganske tyst. Så levereras den också med filtermaterial till den låga prisen.
Lilleulv
Guest
#4 - 4 mars 2009 16:29
Köp tetratec ist.. Tystare och du får me filtermaterial. För ~ samma pris.
#5 - 5 mars 2009 20:13
jag har ett resun sp-3800L som ska pumpa 2000L/h i mitt kar. och det är KNÄPPTYST. så det verkar som kvaliten går lite upp och ner. 230 kr är ju värt att testa så resonerade jag ;)
#6 - 5 mars 2009 20:25
Narii skrev:
Köp tetratec ist.. Tystare och du får me filtermaterial. För ~ samma pris.

Jag frågade inte om tetratecs filter. :cool:
Guest
#7 - 5 mars 2009 20:26
Mick13 skrev:
Jag frågade inte om tetratecs filter. :cool:

Nepp, men ja föreslog tetra framför kinesisk skit.
#8 - 5 mars 2009 20:29
Deras innerfilter(powerheads)är ingen hit på grund av ljudnivån,ytterfilter har jag inte provat...

Läs här..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128988

Jag får erkänna att jag inte riktig har bestämt mig för vilken typ av filter det blir och ett filter som väsnas är ingen hit. Jag har bestämt mig för hamburgefilter eller ytter filter. Men efter ditt svar ligger nog inte deras powerheds kvar på möjliga listan.
#9 - 5 mars 2009 20:32
lilleulv skrev:
Min son och svärdotter har en Resun ytterfilter till ett 200 liters, och den är ganske tyst. Så levereras den också med filtermaterial till den låga prisen.

Lilleulv

Priset är klart konkurrens karaftigt, det var därför jag blev lite frågande till om det var något att ha. Vad har dom sagt om sitt filter? Är de nöjda?
#10 - 5 mars 2009 20:37
mattsson skrev:
jag har ett resun sp-3800L som ska pumpa 2000L/h i mitt kar. och det är KNÄPPTYST. så det verkar som kvaliten går lite upp och ner. 230 kr är ju värt att testa så resonerade jag ;)

Jag har med den erfarenheten av kinaprylar att det kan skilja ganska mycket mellan samma prylar ur samma låda så att säga. Lite skiftande kvalitet.
Jo orsaken till att jag blev nyfiken på deras filter var det låga priset. Man kan leva med att ett filter för 230 kr inte håller i 10år men man kanske skall beställa två så man har en i reserv när den första lägger av. :d
#11 - 5 mars 2009 21:15
Här får den bra kritik iallafall;) http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=219
#12 - 5 mars 2009 21:22
[quote=åheim;1267435]Här får den bra kritik iallafall;) http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=219[/quot]

De är lite partiskt med en butiks åsikt som säljer dem själv.
;)
#13 - 5 mars 2009 21:32
Mick13 skrev:
[quote=åheim;1267435]Här får den bra kritik iallafall;) http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=219[/quot]

De är lite partiskt med en butiks åsikt som säljer dem själv.

;)
Jo det är sant men samtidigt så ställer ju folk dem till svars om produkterna inte lever upp till vad som lovas av butiken och reklamationerna måste driva dem i konkurs...[:o]
men jag har aldrig ägt någon resun så jag vet inte:)
#14 - 5 mars 2009 22:03
Mick13 om du nu ska köra med ett hamburgerfilter så kan jag rekomendera Aqua Clears powerheads.
Dom är väldigt tysta,har en AC30 i dotterns 180 liter kar som står ca:2 meter från hennes säng,och pumpen är på dygnet runt.
Ställbar pumpvolym,strömsnål och priset är inte helt fel...
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-powerhead-p-158?osCsid=614c04c727cff0750e0bfb16d17131ef
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-filterpatron-p-4575?osCsid=614c04c727cff0750e0bfb16d17131ef
Den combon sitter i dotterns kar...
#15 - 6 mars 2009 09:17
Ja dom är mycket nöjda, så jag vill överväga att prova på en Powerheads av samma sort. Priset gör ju, att går det fel med ljudnivån, kan man slänga utan störra ekonomiska problem. Själv kör jag för tillfället med 2 st. 1200/Lt AM-Top, som också ligger i den billiga ändan. Det ena har hag haft i 2 år, och båda är tysta och med bra krafft. Har slängt ett nästan nytt Tetratech 1200 efter flertalet läkager.
Lilleulv
Bilagor:
#16 - 8 mars 2009 00:56
Mick13 om du nu ska köra med ett hamburgerfilter så kan jag rekomendera Aqua Clears powerheads.

Dom är väldigt tysta,har en AC30 i dotterns 180 liter kar som står ca:2 meter från hennes säng,och pumpen är på dygnet runt.

Ställbar pumpvolym,strömsnål och priset är inte helt fel...

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-powerhead-p-158?osCsid=614c04c727cff0750e0bfb16d17131ef

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-filterpatron-p-4575?osCsid=614c04c727cff0750e0bfb16d17131ef

Den combon sitter i dotterns kar...

Nä dessa filter var inte sabbade med priset heller, jag skall för visso inte ha det i sov rummet men vill slippa allt för mycket ljud vardagsrummet, sedan kan fiskarna störas av ljudet med.:(
#17 - 8 mars 2009 01:05
lilleulv skrev:
Ja dom är mycket nöjda, så jag vill överväga att prova på en Powerheads av samma sort. Priset gör ju, att går det fel med ljudnivån, kan man slänga utan störra ekonomiska problem. Själv kör jag för tillfället med 2 st. 1200/Lt AM-Top, som också ligger i den billiga ändan. Det ena har hag haft i 2 år, och båda är tysta och med bra krafft. Har slängt ett nästan nytt Tetratech 1200 efter flertalet läkager.

Lilleulv

Du måste ha ett hemskt stort kar om du behöver 2st 1200L AM-top. Jag funderar på något i 400L klassen. Jag hade hoppats på att ett 1200L skulle kanske räcka och komplettera med hemmbygda innerfiltret osm ger 300L/h om det inte skulle räcka.
#18 - 8 mars 2009 01:06
Är det någon som provat Hornbachs ytter filter??
#19 - 24 mars 2009 21:04
Tänkte bara....

...dela med mig av erfarenhet.
Köpte ett filter sp3800l som jag fick hem i fredags.
Satte i det i akvariet och allt var frid o fröjd.
Efter en stund började det dock låta som ett misshandlat tröskverk så det var bara att stänga av o ta bort.

Skrev ett mail till cyberzoo och undrade vad i h-e det var för skit[:(!]

Sen fick jag svar, dom tipsade om att det kunde sitta kvar en liten plastbit på impellern från gjutningen i sällsynta fall.
Kollade o visst satt där en liten plutt.

Tog bort den satte i filtret och vips, nu spinner det som en katt.
Man hör inget utom vattnet som går igenom.

Så jag kan absolut rekommendera det som ett budgetfilter med bra kapacitet
#20 - 24 mars 2009 22:51
[quote=Dr.Larssa;1275659]...dela med mig av erfarenhet.

Hur lång leveranstid var det och vad kostade frakten?
Funderar på att köpa ett.
#21 - 25 mars 2009 18:14
Hmmm tror frakten var 80:- och filtret 300:- med filtermaterial o allt. Alltså 380:- totalt
#22 - 26 mars 2009 21:34
Dr.Larssa skrev:

Efter en stund började det dock låta som ett misshandlat tröskverk så det var bara att stänga av o ta bort.

Sen fick jag svar, dom tipsade om att det kunde sitta kvar en liten plastbit på impellern från gjutningen i sällsynta fall.

Det är bra att säljaren har kunskapen om vad som orsakar missljudet men tanken om att de som tillverkar impellerna borde ha bättre kvalitets kontroller. Men huvud saken är ändå att du fick bort oväsendet :D.
Jag har fått lite andra saker på mitt bord om gjort att att akvarie uppväxlingen ligger på is en tid framöver. [:o]
Priset är inte skrämmande högt och kvalitén verkar var helt OK för det priset.
#23 - 27 mars 2009 20:20
Narii skrev:
Nepp, men ja föreslog tetra framför kinesisk skit.

Har i dag slängd mit Tetratec 1200, som läckade vatten gång på gång. Det blev ett Am-Top i stället. Har bra erfarning av dessa. Har en Resun pumphuvud på 1500 l/t, som är helt tyst - och billigt.
Lilleulv
Guest
#24 - 27 mars 2009 20:30
lilleulv skrev:
Har i dag slängd mit Tetratec 1200, som läckade vatten gång på gång. Det blev ett Am-Top i stället. Har bra erfarning av dessa. Har en Resun pumphuvud på 1500 l/t, som är helt tyst - och billigt.

Lilleulv

Ja har ett am-top som nästan låter lika mycket som min fx5:a ;) men am'en pumpar bara 600l/h (lr 200l/h, värdelöst filter)
#25 - 27 mars 2009 21:58
Narii skrev:
Ja har ett am-top som nästan låter lika mycket som min fx5:a ;) men am'en pumpar bara 600l/h (lr 200l/h, värdelöst filter)

Har själv 3 st AM-TOP i drift 2st 3338 och 1st 3337,dom är inte direkt sovrumstysta.
Men jämfört med Fluvals FX5:a så är dom väldigt tysta,plus att du får mer filtreringskapacitet per krona med AT...
Absolut inte ett värdelöst filter....
#26 - 9 april 2009 20:22
Som jag svarade till Narii tidigare jag är inte särskilt intresserad av hur bra Tetratec filtren var utan jag var nyfiken på Resun och bilig filter man hittar på nätet. Då av vad andra hade för erfarenheter av Resuns filter så håll dig till ämnet Narii tack!!

"Jag går här och funderar på att byta upp mig till ett större kar och där med behöver jag investera i mer filter kapacitet. När jag har tittat i annonserna på blocket efter kar har jag sett annonser från resun.se.
Är det någon som har erfarenheter av deras ytterfilter eller innerfilter?? Bra dåliga erfarenheter??

http://www.resun.se/ytterfilter.html "
#27 - 10 april 2009 09:32
har ett Resun Innerfilter RP-1000L i mitt hörnakvarium och det fungerar bra en så långe. Ljudvolymen är hyfsad. Har även ett RP-1500L men den låter väldigt mycket.

/Tobbe
#28 - 10 april 2009 16:40
Har resun ytterfilter och de är tysta och driftsäkra.
Gör sitt jobb som reningsverk och för den pengen man får lägga ut så måste jag nog säga att kina gör iallafall bra ytterfilter och kan verkligen hålla kostnaden nere.
#29 - 12 april 2009 21:58
@ Ciklidcolektor
Jop de vet hur priserna hålls ner , dvs lite betalt till de som tillverkar prylarna, för råvarorna kostar dem lika mycket de som för oss...
Nu kom det in lite andra prioriteringar in i bilden så jag fick lägga nerttaken ett större kar. Var tvungen till att köpa en ny bil [:(].
#30 - 12 april 2009 21:59
dhuron skrev:
har ett Resun Innerfilter RP-1000L i mitt hörnakvarium och det fungerar bra en så långe. Ljudvolymen är hyfsad. Har även ett RP-1500L men den låter väldigt mycket.

/Tobbe

det var någon tidigare på denna tråd som fått tipset om att kolla impelelrn om det satt någon liten tagg på den så skulle man avlägsna den taggen för att få bort oljudet.
#31 - 24 maj 2009 21:13
Dr.Larssa skrev:

Hej.

har två stycken innerfilter av denna typ. varav en låter mycket dock inte den andra. Var på impellern skulle den där plastbiten sitta som kunde finnas.

tack på förhand christoffer.
#32 - 25 maj 2009 18:10
På min impeller syntes den tydligt, mellan vingarna.
Som en sådan där bit som blir kvar ibland på modellflygplan, kinderägg eller liknande.
#33 - 25 maj 2009 18:25
aha, synd för finns ingen sån på min. låter som fan, precis som om den slår emot något
#34 - 17 juni 2009 20:03
H-T-C skrev:
aha, synd för finns ingen sån på min. låter som fan, precis som om den slår emot något

Det kanske glappar i axeln som impellern sitter på, har du två lika dana kan du prova och skifta misstänkta delar i mellan dom för att avgöra vadet som kan orsaka oljudet. [:o]
#35 - 17 juni 2009 20:11
Jag har två resun sp-2500 som följde med när jag köpte mitt kar den ena fungerar bra men den andra låter till och från och ibland när man stängt av den vid vattenbyte så går den inte igång förens jag tar upp den ovanför ytan och stoppar ner den igen ibland får jag tom öppna den och peta till impellern.
Har nu beställt en eheim istället.
#36 - 17 juni 2009 20:16
Fint att så många delar med sig av sina erfarenheter av resun filtren =)
Bilagor:

Annons