När du gör rent filtret ska du inte göra rent det noggrant, utan bara skölja bort den värsta smutsen i vatten som har samma temperatur som i akvariet. Låt lite smuts vara kvar. Smutsen är ju nyttiga bakterier!
Men som andra säger: Om vattenflödet minskar efter bara 1-2 månader så är troligen filterytan för liten för akvariet, eller fiskbelastningen för stor. Ju större yta i filtret, desto mer plats för alla nyttiga bakterier.
Om du väljer att köpa en ny pump som har en större filtermatta, så låt båda pumparna vara i akvariet samtidigt i en månad... För om man sätter i en ny pump i ett akvarium, och tar bort den gamla, så tar man ju bort alla nyttiga bakterier i det gamla... Då kommer nitrit-halterna i akvariet att öka och fiskarna troligen dö.
Vilken sorts fiskar har du?
Att vattnet är grumligt kan bero på flytalger.
Algerna gynnas när det finns mycket näring i akvariet.
Näringen kommer av 1.) fiskarnas bajs och 2.) fiskarnas mat. Har du för mycket fiskar och matar för mycket så blir det genast mer näring i akvariet.
Jag tror att problemet är att filtret är för litet, annars skulle det inte bli så mycket smuts och kladd på botten tror jag. Hur är vattenströmmen då, flyter det på bra? Det ska vara mycket rörelse på ytan och genom akvariet.
Det bästa du kunde göra är: Gör inte rent filtret, köp många snabbväxande växter som kan ta upp en massa näring. Köp nytt lysrör (Aquarelle finns på välsorterade djuraffärer).
Kanske investera i ett större filter, men då får de som sagt gå bredvid varandra ett tag för att skapa bakterier i det nya.
Hur länge har du lyset tänt? 8-10 timmar är lagom.
Det var bara några saker jag kunde komma på som kanske har med problemet att göra. Hoppas det ordnar sig! :)