Filter fråga...

#1 - 25 april 2008 21:35
Hej jag är ny här.
Har en fråga till det här forumet.
Är det någon här som kör med AM-Top ytterfilter till sina akvarier,har tittat på både AM-Top och Eheim ytterfilter.
Utseendemässigt verkar filtren ganska lika,men prismässigt är skillnaden stor.
Du som har ett AM-Top ytterfilter skriv vad du tycker om det,både plus och minus.
#2 - 26 april 2008 05:46
får jag komma med den helt GALNA ideén att använda SÖKfunktionen?
#3 - 26 april 2008 07:04
AM-top fungerar nog bra, men ska du ha kvalitet så är det eheim som gäller.
Fråga firefox75, han är förespråkare av am-top vad jag förstått.
#4 - 26 april 2008 08:40
får jag komma med den helt GALNA ideén att använda SÖKfunktionen?

Tror du inte att jag provade? det här kom upp när jag sökte på AM-Top.

Cannot choose database, check if database name is correct.

Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.
#5 - 26 april 2008 09:17
Det kom upp igår när jag gjorde en sökning på salt, skojade till det och gjorde en sökning på citron och fick upp samma.. ..antog att det berodde på att admin lånat friskt i databasen och precis satt och tog sig en tequila med salt och citron och att det därför tillfälligtvis ekade tom i systemet..
#6 - 26 april 2008 10:18
prova att söka på amtop så ska du se att det går mycket lättare..
Bilagor:
Guest
#7 - 26 april 2008 21:09
Jag kör me AM-Top, gillar deras filter och har haft 1 förut. Det är ju en "kopia" av eheims pumpar så det är därför dom liknar. Dom funkar bra enda problemet är att slangarna algar igen fort men det gör det ju hos de flesta pumpar.
#8 - 26 april 2008 23:30
Gaffel skrev:
prova att söka på amtop så ska du se att det går mycket lättare..

Tackar för det Gaffel.
Men jag blev inte klokare av det,läste dom flesta av trådarna och tydligen så gillar man AM-Top filter eller så hatar man dom!
Mitt gamla Sicce ytterfilter inköpt 1983 från zoovaruhuset i Göteborg börjar sjunga på sista versen.
Så jag måste bestämma mej snart vilket märke jag skall köpa.
Behöver ett bra ytterfilter till ett 325 liters akvarium som befolkas med 5st papegojciklider(4-5cm) och 3st malar (två Ancistrus och en Platydoras costatus) och eventuellt 3-5 små påfågelsciklider i framtiden.
Tacksam för tips...
#9 - 27 april 2008 02:18
Mitt gamla Sicce ytterfilter inköpt 1983 från zoovaruhuset i Göteborg börjar sjunga på sista versen...

Men det finns väl reservdelar till sicce, kollade in deras senaste filter och designen ser verkligen ut att vara hämtad från gamla ryska kärnreaktorer, finns inte en skugga av Italien över den designen.;)
#10 - 30 april 2008 19:12
Gaffel skrev:
Men det finns väl reservdelar till sicce, kollade in deras senaste filter och designen ser verkligen ut att vara hämtad från gamla ryska kärnreaktorer, finns inte en skugga av Italien över den designen.;)

LOL yeah mitt gamla Sicce filter plus dom nya ser ut som ryska graffitreaktorer.
Hittar inga reservdelar på deras sida eller på nätet,så det är nog bara att ge upp.
Behöver rekomendationer för ett tyst,effektivt och problemfritt ytterfilter för mellan 300-600 liter,har 325 liters kar idag(kommer troligtvis att uppgradera med större akvarium snart).
Ett plus om inköpspriset på filtret,reservdelar och tillbehör är lågt...
#11 - 30 april 2008 20:50
Mina rekommendationer för filtersidan går kanske inte a och o ihop med din prisbild men ett alternativ är en filtermatta för en hundring och en eheim cirkulationspum som klarar typ 4x din akvarievolym och så bygger du ett HMF i valfritt bakre hörn..
#12 - 30 april 2008 21:02
Gaffel skrev:
Mina rekommendationer för filtersidan går kanske inte a och o ihop med din prisbild men ett alternativ är en filtermatta för en hundring och en eheim cirkulationspum som klarar typ 4x din akvarievolym och så bygger du ett HMF i valfritt bakre hörn..

Rekommendera vad du tycker är bra,har en Eheim 2252 med matta som inte brukas,tycker att innefilter stjäl för mycket volym från akvariet.
#13 - 30 april 2008 21:36
Jag har ett AM-Top som gått i 2 år utan problem. Kan inte säga något negativt. Som sagt inga problem hitills och absolut tyst.
#14 - 30 april 2008 21:50
tja du har ju 1200 liter/t med ditt powerline så om du blir sugen på ett bakgrundsfilter är det bara att köra på..
Guest
#15 - 30 april 2008 21:56

costatus) och eventuellt 3-5 små påfågelsciklider i framtiden.

Tacksam för tips...

Du vet att påfåglarna blir ~40cm va? Och att dom skiter en massor.. Har sj 2st på 15cm i mitt 540 kar..
#16 - 1 maj 2008 06:37
Am-top 3337 har jag precis inskaffat i samråd med "Firefox75".
Fungerar utmärkt, har de till ett 375liters.
#17 - 1 maj 2008 19:40
Mitt och flera med mig fungerar skitdåligt, jag kommer inte att prova igen utan kickade ut det efter 9 månader.
#18 - 2 maj 2008 18:10
rsoderberg skrev:
Mitt och flera med mig fungerar skitdåligt, jag kommer inte att prova igen utan kickade ut det efter 9 månader.

En liten fråga,vad är det som funkar dåligt med am-top filtren?
#19 - 4 maj 2008 16:19
En liten fråga,vad är det som funkar dåligt med am-top filtren?

De är meckiga att hålla på med, de tjuvsuger luft vilket är det största problemet. Köp Eheim, Fluval, Rena eller Tetra-tec istället.

Annons