Filter fråga

#1 - 17 mars 2008 23:23
go kväll.Har ett rena xp 3 filter som det är 3 korgar i.
Korgen längst ner har jag keramik makaroner i i mitten pimpsten tror jag det heter blandat med makaroner. Men i korgen längst upp så har jag bara en tunn filter matta för att killen i affären sa att det skulle räcka.skulle säkert gå i 5 sådana.Skulle det inte va bättre med ett tjockare lager fint filter där ?
Då ökar jag väll fillter volymen eller ?????? å de e väll bra????eller???

FÖRVIRAD nybörjare !!
#2 - 18 mars 2008 00:23
Ditt understa lager med makaroner fungerar både som vattendelare och mekaniskt filter, dina "pimpstenar" låter som ehfisubstrat(pro om dom är runda) som med sin stora och porösa yta agerar grogrund för den biologiska reningen, själv skulle jag placera en blå filtermatta i översta korgen och kanske, bara kanske till julafton lägga ett finfilter på toppen..

Tyvärr skulle fler än ett finfilter väldigt snabbt blockera genomströmningen.
#3 - 18 mars 2008 00:29
ok.skulle det va bra att ha typ mera pimp under mattan?
känns ju konstigt att man inte använder hela ytan som finns tilll att filtrera.
det som ligger i längst upp nu är nån vit historia som kom med i paketet när jag köpte filtret,ska den bytas till blå? varför är just den blå bra?

Gaffel skrev:
Ditt understa lager med makaroner fungerar både som vattendelare och mekaniskt filter, dina "pimpstenar" låter som ehfisubstrat(pro om dom är runda) som med sin stora och porösa yta agerar grogrund för den biologiska reningen, själv skulle jag placera en blå filtermatta i översta korgen och kanske, bara kanske till julafton lägga ett finfilter på toppen..

Tyvärr skulle fler än ett finfilter väldigt snabbt blockera genomströmningen.
#4 - 18 mars 2008 07:13
Den vita vadden är ju mest till för att filtrera bort småpartiklar, men de allra flesta ersätter detta vadd med tex blå filtermatta istället då detta ger bättre biologisk rening.
Den blå är bra för att den har en stor yta där bakterierna kan fästa, ju fler bakterier desto bättre biologisk rening.
Sen om det blir väldigt mycket med småpartiklar så kan du kanske testa att sätta i den vita vadden igen för att se om det blir bättre. Men många kör som sagt utan vadden och det går fint!
#5 - 18 mars 2008 13:21
är det eheim substrat pro (som e svindyrt) som du har skulle jag lägga den högst upp och blåmatta i mitten för att inte förorena substratet onödigt mycket!
#6 - 18 mars 2008 13:52
ok? just nu så är det väldigt mycket små bruna å en del vita grejor i vattnet det var därför jag undra om det hade hjäpt med att ha ett tjockare lager. Men det kanske blir bättre med en blå då?
för ungefär 2 veckor sedan möblerade jag om i akvariet ryckte upp alla växter och rörde runt mycket i sanden,DUMT värkar det som! För 4-5 dagar senare hade fiskarna fått vita prick. Jag började behandla med costapur och höjde tempen från 26 till 29.pricken försvan på 4 dagar.men i och med att jag höjde tempen så kom dom här prickarna i vattnet direkt.igår så gjorde jag ett stort vatten byte samt rengorde slangarna som var väldigt skitiga (bruna med lukt av jord) och har nu tempen på 27 grader. kanske det är alger jag har fått i och med alla förändringarna jag gjorde på kort tid? läste för nån dag sen att förändringar är mumma för alger. skulle ha vetat det innan jag börja rådda om så mycket:) SÅ Är det en alg odling jag har skapat med att göra så här?
eller kan en bättre matta i filtret råda bot på detta?annan fakta om det kan va till hjälp är att när jag flyttade om i karet så tillförde jag akvrie näring i form av pinnar som jag satte i sanden nära växterna. Har pmdd (nutriSi) som ligger men det känns välldigt riskabelt att tillsätta det just nu då Växterna visar en tendens att må bättre.
no3 10
no2 0
kh 7
ph 7
tacksam för lite bra råd !:)

mongoloj skrev:
Den vita vadden är ju mest till för att filtrera bort småpartiklar, men de allra flesta ersätter detta vadd med tex blå filtermatta istället då detta ger bättre biologisk rening.

Den blå är bra för att den har en stor yta där bakterierna kan fästa, ju fler bakterier desto bättre biologisk rening.

Sen om det blir väldigt mycket med småpartiklar så kan du kanske testa att sätta i den vita vadden igen för att se om det blir bättre. Men många kör som sagt utan vadden och det går fint!
#7 - 18 mars 2008 14:03
du kan ofta råda bot mot flygande partiklar genom att använda ett innerfilter paralellt med ytterfiltret... ett aquael fan 3+ är bra och billiga!
#8 - 18 mars 2008 14:14
Vad kostar ett sådant?
skulle ju va intresant att veta hur man tar tag i roten till problemet så att man slipper sånt här i framtida kar. någon som vet?

åheim skrev:
du kan ofta råda bot mot flygande partiklar genom att använda ett innerfilter paralellt med ytterfiltret... ett aquael fan 3+ är bra och billiga!
#9 - 18 mars 2008 14:47
http://www.pwss.se/product.php?productid=581&cat=618&page=1
problemet kan ibland vara ett foder som smutsar ner mycket eller att karet inte är i balans!
#10 - 18 mars 2008 15:06
Det är 360 liter som jag har såg att den där var upp till 250 liter.Kanske skulle vara ett störe?
jag mattar med flingor gröna och bruna botten tableter och fryst räk mix.

åheim skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=581&cat=618&page=1

problemet kan ibland vara ett foder som smutsar ner mycket eller att karet inte är i balans!
#11 - 18 mars 2008 15:48
Jemmba skrev:
Det är 360 liter som jag har såg att den där var upp till 250 liter.Kanske skulle vara ett störe?

jag mattar med flingor gröna och bruna botten tableter och fryst räk mix.
ja den är till 250L men den ska bara vara komplement till din rena xp3! Jag använder inte räkmix pga den förorenar hela akvariet[:o]
#12 - 18 mars 2008 18:15
provade att ge räk mix och det blev värre.Konstit eftersom det har gått bra tidigare.har bestämt mej för att skaffa ett extra innefilter och byta ut mattan i filtret så får jag se vad som händer och fötter!

En av mina blå guramis dog just:( Den har sett deppig ut ett par veckor och va ganska stor så jag gissar på en naturlig bortgång.

åheim skrev:
ja den är till 250L men den ska bara vara komplement till din rena xp3! Jag använder inte räkmix pga den förorenar hela akvariet[:o]
#13 - 18 mars 2008 22:16
Jemmba skrev:

En av mina blå guramis dog just:( Den har sett deppig ut ett par veckor och va ganska stor så jag gissar på en naturlig bortgång.
normalt blir de 7-8år!
#14 - 18 mars 2008 23:04
så pass! då va den inte gammal och sliten då[:o]
alla andra ser ut attt må bra iaf.

åheim skrev:
normalt blir de 7-8år!

Annons