Filter fråga?

#1 - 28 maj 2011 22:21
Mitt nya kar väntar på att startas upp. Har köpt det som det är med btn. Är förstås mycket lycklig, tyvärr tycker jag att bakgrunden sitter för lågt ner, det är ca 2,5 cm från överkanten. Jag vill ha vattnet högt upp för att slippa se vattennivå och då kommer det att svämma över bakgrunden. Kanske dum fråga men har det ngn betydelse för det biologiska filtret bakom bakgrunden om vattnet kommer också uppifrån och inte bara genom raster :confused: ska köra med en cirkulationspump och filterkuber bakom.
http://imageshack.us/f/6/img0880mv.jpg/
#2 - 28 maj 2011 22:29
Den största nackdelen jag ser det med bakgrunden så långt ner är att fisk kan hoppa över av misstag. Men när du fyller karet med vatten fyller du ändå bara till vattennivån kommer lite ovanför nederkanten på ramen så det ska nog klara sig.
Om du har högre vattennivå så vatten rinner över kanten får du inte den syresättningen av filtermattan som bakterierna behöver för att göra sitt jobb på bästa sätt, så kan du ha vattennivån under kanten är det ingen nackdel:).

Det är BTN Woodrock du har köpt, om du undrar:)
#3 - 29 maj 2011 10:22
Jo jag vet att det är en oryginal btn woodrock, därför är jag lycklig :)
Jag har haft mycket problem med hoppande fiskar i mitt 128l (mest kampfiskar men också kardinaltetror) så nu vill jag helst slippa. Just kardinalerna ska flyttas till detta kar. Jag har skurit en passande remsa av liggunderlägg (är det bättre med filtermatta?) som ska ligga ovanpå kanten. Det blir kanske inte den snyggaste lösningen men annars vet jag inte hur jag ska lösa det? Har du andra förslag?
Hoppas att jag inte behöver fylla så pass mycket vatten att det rinner över kanten då. Men jag vill inte se vattennivån heller i glasruta. Nu väntar jag bara på pumpen så jag kan starta karet :)
#4 - 29 maj 2011 11:39
Filtermatta är inte fel, du skär den lite större än vad utrymmet är så när du trycker dit den fastnar den av sig själv:).
#5 - 29 maj 2011 17:37
Aaaah! vilken miss av den som limmade den bakgrunden.... Jag skulle lägga ikull karet och skära loss den och limma om den så att den ligger dikt mot mittenstaget, en del jobb men annars skulle jag bara gå och tänka och ångra att jag inte fixade det:mad::)
#6 - 29 maj 2011 21:18
åheim skrev:
Aaaah! vilken miss av den som limmade den bakgrunden.... Jag skulle lägga ikull karet och skära loss den och limma om den så att den ligger dikt mot mittenstaget, en del jobb men annars skulle jag bara gå och tänka och ångra att jag inte fixade det:mad::)

Ja egentligen borde man limma om som du säger men uff nej jag är för feg för ett sådant projekt. Skulle säkert förstöra hela bakgrunden [:o] Jag får leva med en filtermatta ovanpå ;)
#7 - 30 maj 2011 03:08
kan väll inte vara allt för svåt tycker jag och ta lös en bakgrund.

mattkniv med ganska långt blad som du stucker in mellan bakgrunden och glaset och på så vis skär lös bakgrunden. Avlägsna så mycket gammalt lim som möjligt från glaset/bakgrunden så nya limmet fastnar ordentligt.

Annons