FIlter för 8 liters yngelkar

#1 - 30 december 2004 13:57
<font face="Georgia">Hej!

Jag har letat runt lite på internet och hittat några alternativ, men jag vet inte om dom är bra.

Är något av dom här filtren bra? Behöver dom kompleteras med något?
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=49_32_46

Undrar även om någon vet någon bra butik i södra/centrala Stockholm eller någon bra internet sida med filter för mitt yngelkar.

Tack på förhand!

/Linnea</font id="Georgia">
#2 - 30 december 2004 14:06
Det folk brukar använda i små yngelkar är någon slags skumgummifilter som billifilter. Det finns andra märken och former på dom också. Vad man behöver till är en liten luftpump som kopplas till filtret med en bit luftslang. Man kan driva fler än ett filter till en pump om inte pumpen är för liten. Då behövs ett T-kors (i plast) och två "strypningar" så man kan justera luften till de bägge filtren (om man ska driva 2 filter). Såna här liknande skumgummifilter och små luftpumpar finns i de flesta akvariebutiker.
#3 - 30 december 2004 14:07
ok! ska kolla i min affär.. hoppas att det inte är för dyrt bara..

/linnea
#4 - 30 december 2004 14:13
Filter nummer två på den där listan borde funka klockrent och det borde finnas i både huddinge och stuvsta
#5 - 30 december 2004 14:31
är det bara att koppla en luftslang till den?

/Linnea
#6 - 31 december 2004 01:04
Filter av samma typ som Sera Billifilter/Sera Brilliantfilter Kan lätt skapas av vanlig blå lilter skum, och vp rör inhandlade på biltena, en 90º böj, och ett rakt rör som kapas till "lagom" längd, sen har man 3 olika vägar att ansluta en luft slang...
Ju längre ner, desto bättre "kraft" i filtret, beroände på hur högt stigröret är (den raka sektionen) kan det ge lite varierande effekt...
Antingen träs luftslangen in ovanifrån, och kommer då att hindra något av vattenkapaciteten i "pumpen".
Annars, tt hål kan borras i böjen så att man får in slangen inderifrån, , om man siktar noga, kan man maximera luftbubblornas lyftkraft, genom att ha max färdväg (akta så att inte luften får för sig att försöka gå ut via den blå filtermassan bara).
Och avslutningsvis, kan man borra i sidan på stigröret, strax efter krökens slut, och få en "idiotsäker" lösning, inte stor risk att luftbubblan ska ta sig 5cm neråt.

Konstruktionen är ju ganska enkel, tycker man att det stänker för mycket på toppen, kan man antingen korta av röret så det slutar en bit under vattenytan, eller sätta en krök på längst upp med... En liten varning dock, ett sånt här filter lyfter inte så där extremt högt över vattenytan.

B!
#7 - 31 december 2004 01:08
Grrr, då jag av någon anledning inte kan logga in, kan jag inte editera mitt medelande, Får "du är inloggad" medelandet, men e i alla fall inte *suckar* varit så i ett par dagar nu men men.

I alla fall, det jag ville editera in, ja, allt du behöver för "alla" de här filerna är en luftpump till o driva dem, det e luftpubblorna som alstras som liksom "puttar" vatten framför /ovanför sig.
B!
#8 - 31 december 2004 09:50
ok, tack för svaren! jag har varit nere i min djuraffär och där hade dom något sorts fyrkantsfilter. det "heter" MARINA bottom filter, och består av en plastkonstruktion som man fyller med vadd och pumpar ner luft i... gjorde ett vattenbyte i karet och satte igång pumpen. än så länge ser der ok ut..

tack för alla svar!!!

/Linnea

Annons