Filter bakom bakgrunden ?

#1 - 22 mars 2005 07:07
Halloj på Er !

Vad talar för och emot att bygga filter osv bakom bakgrunden ? (tex. BTN)

Säg att man köper tex ett Juwel vision 450, sliter man isåfall ut det inbyggda innerfiltret och bygger in allt bakom bakgrunden ?

Vad behöver man köpa mer ? cirkpump ?

Bygger man in filtermaterial bakom bakgrunden kan jag tänka mig att det blir rätt klegigt efter ett tag därbakom och det är väl inte det lättaste att göra rent där ?

Eller är det att föredra ytterfilter ?

Kan Ni dela med Er av Era synpunkter/åsikter/tips ?
#2 - 22 mars 2005 12:23
Jag har också funderat lite på om det inte blir svårt att rengöra ett bakgrundsfilter. Men det behövs väl inte göras särskilt ofta förstås. Mest har jag tänkt på bottenfilter och vad som händer ifall det till exempel blir strömavbrott ett längre tag. Ska man ta upp all sand och rengöra för att inte förgifta vattnet när strömmen kommer igång? Jag kommer att skaffa ett ytterfilter till mitt nästa kar i alla fall. Dels för att det känns enklare och dels för att det inte tar plats i karet. Men det finns säkert många som kan tala för att skaffa ett filter i bakgrunden istället.
#3 - 22 mars 2005 20:26
Jag ställde samma fråga till min butik, och fick svaret att det fungerar bra att ha filtert bakom, men den dagen du ska rengöra det kommer det att bli extremt mycket jobb.

Tömma karet totalt, och har du sen klippt fliteret till små kuddar och tryckt ner baksom så blir det ett jävla jobb att först få upp allt, och att det skitar ner vattenet.

Men står man ut med det, den dagen det är dax att byta så är det ju ok.
#4 - 8 april 2005 12:38
Någon annan som vill dela med sig av erfarenheter ?

Nån mer måste väl ha en BTN bakgrund med filter bakom ?
#5 - 8 april 2005 15:46
[QUOTE=Fix]... Tömma karet totalt, och har du sen klippt fliteret till små kuddar och tryckt ner baksom så blir det ett jävla jobb att först få upp allt, och att det skitar ner vattenet. ...[/QUOTE] Någonstans såg jag en bild på en bättre lösning men komm inte ihåg vart. Istället för att stoppa biterna "löst" bakom bakgrunden - satte detta geni de upp på en fiskelina - som en pärlhalsband - då blir ganska lätt att ta de upp...

Hejhopp. ralp
#6 - 8 april 2005 15:57
Det var en riktigt bra idé :)

Annons