Filter bakom bakgrunden

#1 - 15 februari 2011 14:06
Tjena jag hade tänkt starta upp ett kar med en hemma gjord bakgrund och jag tänkte ha filtret bakom bakgrunden och jag undra om man behöver ha en pump som suger vatten på ena sidan och en som blåser ut vatten på andra sidan.
Även måste man klippa filtermaterialet i kuber eller kan man stoppa ner hela skivor?

//Martin
#2 - 15 februari 2011 14:19
nej du behöver 1 pump. den drar ju in vattnet bakom bakgrunden o sen blåser ut det via ett ublås.

klipp gärna det i kuber annar kloggar det lätt igen på sidan som är närmst rasterna. om det är uppklippt får man en jämnare fördelning av smutsen över filtermaterialet och därmed bättre gro-grund för bakterierna som ska jobba.
#3 - 15 februari 2011 14:24
Ok tack för svar!
Jag undrade eftersom att jag har filter bakom en slimline i en räkkub och då gjorde jag ett för litet insug så allt vatten på baksidan försvann och svämmade över frammför slimlinen!
#4 - 15 februari 2011 14:44
ha minst två raste. ifall ett skulle klogga igen så pumpar inte pumpen bort allt vatten.

så här ser det ut till mitt nya asien-kar nu. fast jag kommer inte köra filter bakom( kanske några kuber iof) för jag kör med ytterfilter. men principen är samma

Annons