Jag har funderat på det här med att ha filtret bakom bakgrunden, över allt så sägs det ju att det är ett kanonalternativ pga att man får stora filtervolymer på ytor som annars bara skulle vara dödyta osv osv. Allt detta köper jag rakt av och har själv funderat på en liknande filterlösning till mitt kommande kar.
Min fundering däremot rör sig om rengöring av dylik inrättning. Om man tänker sig att man har en BTN Amazonas 200x60 bakgrund så får man ju in kopiösa mängder filtermaterial där bakom, man har någon form av förfilter för att plocka bort det grövsta men man kommer ju tillslut komma till en punkt där man måste göra något åt resten av filtret.
Tar man då upp delar av filtermediet och gör rent/byter ut i omgångar eller räknar man med att det bara är första biten som blir så pass smutsig?
En annan tanke är ju hur man beter sig efter eventuella strömavbrott, har man längre strömavbrott så kommer ju delar av filterbakterierna dö vilket resulterar i att vattnet som står i filtret inte blir så jätte bra för fiskarna för att uttrycka sig milt. Hur brukar folk göra då? är det till att leda ut den första delen av vattnet i avloppet eller är det helt enkelt så att folk som har så pass stora filteranläggningar har reservkraft för att klara av strömavbrotten?