Filter bakom bakgrund och rengöring.

#1 - 12 juni 2012 23:20
Jag har funderat på det här med att ha filtret bakom bakgrunden, över allt så sägs det ju att det är ett kanonalternativ pga att man får stora filtervolymer på ytor som annars bara skulle vara dödyta osv osv. Allt detta köper jag rakt av och har själv funderat på en liknande filterlösning till mitt kommande kar.

Min fundering däremot rör sig om rengöring av dylik inrättning. Om man tänker sig att man har en BTN Amazonas 200x60 bakgrund så får man ju in kopiösa mängder filtermaterial där bakom, man har någon form av förfilter för att plocka bort det grövsta men man kommer ju tillslut komma till en punkt där man måste göra något åt resten av filtret.
Tar man då upp delar av filtermediet och gör rent/byter ut i omgångar eller räknar man med att det bara är första biten som blir så pass smutsig?

En annan tanke är ju hur man beter sig efter eventuella strömavbrott, har man längre strömavbrott så kommer ju delar av filterbakterierna dö vilket resulterar i att vattnet som står i filtret inte blir så jätte bra för fiskarna för att uttrycka sig milt. Hur brukar folk göra då? är det till att leda ut den första delen av vattnet i avloppet eller är det helt enkelt så att folk som har så pass stora filteranläggningar har reservkraft för att klara av strömavbrotten?
#2 - 13 juni 2012 09:44
Halloj Kristian!

Jag har tyvärr inga konkreta svar på dina frågor om hur man gör när det gäller rengöring av filtermedia bakom BTN-bakgrunder, och liknande - eller hur man beter sig vid exempelvis strömavbrott.
Men, jag kan berätta att jag hade ett 960-literskar med filter bakom en BTN-bakgrund som gick utan några som helst åtgärder från min sida i 3 år (dessutom med ett strömavbrott på några timmar)!
Jag tror att det karet lätt skulle kunnat gå 3 år till om det nu inte varit så att jag var tvungen att avveckla karet inför en flytt.

Jag är, som många på forumet säkert känner till, ingen höjdare på vattenkemi - och jag vet inte hur processen/erna fungerar - men det tycks vara så att i så här "stora" filtersystem tycks den mulm, skit... ja, kallat vad ni vill, som vi ser i våra mindre filter inte uppstå på samma sätt. Mulmen tillåts brytas ner - och jag tror att man i princip aldrig behöver rengöra filtersystemet i sig. Möjligtvis kan man ha ögonen på "förfiltret", den första lilla avdelningen vid insugen (raster o.s.v.), men även detta behövde jag aldrig bry mig om.

Vid nedmonteringen av det kar jag hade detta filtersystem i, var jag beredd på ofantliga massor skit i bakgrundsfiltret - att det mer eller mindre skulle vara igensatt - men det var förvånandsvärt lite! Vattnet rann, i alla år, fint genom filtret och så länge karet i sig och fiskarna trivdes - hade jag aldrig några funderingar på att bry mig om filtret bakom bakgrunden.

Till mitt nya akvarieprojekt skall jag definitivt köra detta filtersystem igen!

Här är länkar till två trådar som handlar om 960-litaret med BTN-bakgrundsfiltret.
Det började som ett Tanganyika-projekt - men gled sedan över i ett SA-projekt, därav de två trådarna.
I början av Tanganyikatråden kan du se hur jag bar mig åt med installationen av bakgrunden och filtret - lite olika pumpvarianter o.s.v.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
#3 - 13 juni 2012 10:10
jag skulle nog tro att om du har ett ordentligt förfiltersystem som tar de grövsta mojängerna
så är det i princip underhållsfritt.

mitt 240 kar kommer naturligtvis inte i närheten av ovanstående, utom i ett litet fall då.

när det startades upp med den klassiska juwelklossen till filterkammare inne i karet så behövde
jag rengöra kuddarna var 8-12.e vecka.

sedan satte jag på en mediumfiltermatta på insugen, både uppe och nere, och sedan dess har
jag aldrig behövt rengöra själva filtret, kollar med jämna mellanrum, men den bös som sitter
därinne är löjligt liten, det är nu 4 år sedan.

mattorna som fungerar som "förfilter" lyfts enkelt upp och kramas 3-4 ggr under kran kanske
var 6.e vecka, inte oftare, och det tar nog inte mer än 2 minuter på båda om frugan stör mig,
annars kanske bara 1 minut på båda.

Kjell har något sorts förfilter till sitt system i nanokaret på 3000 liter, det ligger innan hans fetestora
ytterfilter (fyllda med biobollar om jag fattar rätt), sist jag läste så behövde han aldrig rengöra själva
ytterfiltrena, men förfiltret behövde sig en duvning efter nått år eller så.

förfilter som kan rengöras enkelt är helt enkelt melodin.

.
#4 - 13 juni 2012 10:21
3D-bakgrunder är snygga att titta på men ett elände att hålla på med.

Jag har ett 530-liters kar med BTN Rocky, fylld med filtermaterial. även fast jag har en massiv 2000-liters pump parallellt med en 1200 liters Eheim ytterfilter så är det dålig strömning bland filterkuberna och på många ställen står vattnet helt stilla.

Sen är det risk för att fiskar hoppar över, vilka är väldigt omständigt att få ut. Där bör man bygga ett hoppstopp av skumgummi.

Utöver det så är all form av algbeväxning på bakgrunden i princip helt omöjlig att få bort med borste.

Så mitt råd är enkelt: skippa heltäckande bakrund. Så får fiskarna mer simyta och du slipper alla besvär med hanteringen av bakgrunden.

Mvh
#5 - 13 juni 2012 10:35
3D-bakgrunder är snygga att titta på men ett elände att hålla på med.

Jag har ett 530-liters kar med BTN Rocky, fylld med filtermaterial. även fast jag har en massiv 2000-liters pump parallellt med en 1200 liters Eheim ytterfilter så är det dålig strömning bland filterkuberna och på många ställen står vattnet helt stilla.

Sen är det risk för att fiskar hoppar över, vilka är väldigt omständigt att få ut. Där bör man bygga ett hoppstopp av skumgummi.

Utöver det så är all form av algbeväxning på bakgrunden i princip helt omöjlig att få bort med borste.

Så mitt råd är enkelt: skippa heltäckande bakrund. Så får fiskarna mer simyta och du slipper alla besvär med hanteringen av bakgrunden.

Mvh

Perfekt! Här ser vi hur olika det kan vara - det en akvarist upplever som jättebra är för en annan jättedåligt. På samma sätt är det med fiskval, inredning, ljus, storlek på kar, val av "märke" på pumpar och filter o.s.v.
Exakt det motsatta, som Kapten Zoom nämner, upplever jag med filter av denna typ. Jag har inte haft några av de problem som nämns - precis tvärtom! Och det är så här det är, och skall vara! Inget är rätt eller fel!:)
#6 - 13 juni 2012 10:43
Jag har BTN bakgrund i mitt nuvarande kar men utan filter bakom, upplever inga problem med hoppande fiskar eller alger på bakgrunden så det ser jag inte som ett reellt problem.
Jag sitter och planerar inför ett större kar där av min nyfikenhet, 3D bakgrund blir det oavsett det jag är mest fyndersam över är ju just hurvida jag kommer behöva en jättestor UPS för att inte riskera massdöd efter eventulla längre strömavbrott.
#7 - 13 juni 2012 11:51
hur ofta är det längre strömavbrott i fjollträsk ??

kolla med el-bolagen om de har lite statistik över de senaste 10 åren.

några timmar, säg 2-3, bör inte vara några problem alls tror jag.

och om du ändå känner att du behöver en sorts backup, så behöver du ju inte ha ett system som
pumpar lika mcket som vid normal drift. det bör ju räcka med att det är en liten cirkulation.

säg en liten cirkpump som pumpar kanske 3-400 liter per timme. den kan man koppla ihop med
ett ganska litet system, och ändå dra runt vattnet hjälpligt i måååånga timmar.
#8 - 13 juni 2012 12:38
Jag bodde ute i skogen en period och där hade vi mycket strömavbrott periodvis, nu bor jag lite mer centralt (om man nu räknar Västerhaninge som centralt men allt är relativt) men i höstas hade jag 36timmar strömlöst.
#9 - 13 juni 2012 12:43
KristianE skrev:
Jag bodde ute i skogen en period och där hade vi mycket strömavbrott periodvis, nu bor jag lite mer centralt (om man nu räknar Västerhaninge som centralt men allt är relativt) men i höstas hade jag 36timmar strömlöst.

i ett sträck ????

fasen,,,,då ligger ju västerhanninge pyrt till i statistiken.

nästan i klass med smålands djupa skogar efter stormen Gudrun.....

(får lite flashbacks när jag hör/ser ordet västerhanninge....gjorde stora delar av lumpen på Berga
så den där stationen i västerhaninge har man ju stått på hur många ggr som helst....)

.
#10 - 13 juni 2012 13:04
Japp i ett sträck, men det var ju ett extremfall. I det fallet kom jag hem och konstaterade att det var nog läge att göra rent filtret pga döda bakterier och lagom när jag hade kopplat loss filtret så kom strömmen tillbaka, det luktade inte godis i filtret när jag rensade det.

Givetvis har jag ingen ambition att ha ett backupsystem som klarar fullt flöde under ett par dygn men precis som du skriver ett "grundflöde" med en mindre strömsnål pump så att det blir ekonomiskt försvarbart (precis så som akvarier inte brukar bli). Tanken med mitt nya kar är nämligen att ha väldigt höga vattenflöden för att efterlikna en snabbflytande bäck/fors (utan vitvatten) och då kan jag tänka mig att strömförbrukningen skenar iväg ganska skapligt.
#11 - 13 juni 2012 16:17
Just det där med förfilter är listigt. Dels far inte stora partiklar in i den biologiska delen och så slipper man yngel osv i filtret. Sedan skall vi komma ihåg att det är lite olika funktion på ett filter med fasta kuddar och ett med kuber eller bollar. I ett med fasta kuddar skall allt vatten gå igenom filtermaterialet och skit sätter enkelt igen porerna. Med biobollar och kuber passerar det mesta runt omkring dessa.

Detta betyder att relativt grova partiklar kan fara rakt igenom. Men oftast så fastnar partiklarna någonstans och bryts ned. Annars skulle det till slut se ut som snöstorm med skit i burken. Nackdelen med dessa delflödesfilter är att det behövs större volym och gärna stort pumpflöde. Men många ser ju det som en fördel!

Rengöring. Man kan trä upp kuber/bollar på exempelvis fiskelina. Då får man enkelt ut dom vid eventuell rengöring.
Strömavbrott: Detta är ju ett problem och något jag lever med konstant. Jag har reservaggregat men framför allt går jag mer och mer över till droppfilter eller i alla fall filter jag kan dränera. Då kan man hålla fukt och syrenivåer genom att slå på en hink eller 2 lite då och då. Ett delflödes filter med förfilter klarar detta relativt bra. Några timmar brukar inte vara problematiskt. Speciellt om man gör rent eventuellt förfilter. Har man sedan filtermaterialet på en fiskelina kan man dra upp och hänga upp det ”på tork”, Men man skall lägga det i blöt mellan varven så det inte torkar helt.

Annons