filter bakom bakgrund + innerfilter

#1 - 19 april 2008 22:40
Hejsan!
Jag har planer på att sätta fast en bakgrund (tex btn slim) i ett hörnakvarium (85 cm längs väggarna). Jag har sett att många lägger i massa filtermaterial bakom sina bakgrunder. Min undran är om jag kan göra något liknande genom att t.ex. göra plats längst in i hörnet för filtermaterial och använder min fluval4 innerfilter som pump. Går det? kanske inte ska ha fluvalens inbyggda filter i den isf? tacksam för tips!
#2 - 20 april 2008 07:33
Det går alldeles utmärkt att ha det så.
Vill du utnyttja utrymmet till max, så fyll ut med grov filtermatta skuren till kuber ( t ex 4x4x4 cm eller så), och/eller biobollar/makaroner.
Antingen har du Fluvalet kvar, eller så tar du bara en cirkulationspump och sätter dit, det är vilket som.
#3 - 20 april 2008 07:54
Trollsvans skrev:
Det går alldeles utmärkt att ha det så.

Vill du utnyttja utrymmet till max, så fyll ut med grov filtermatta skuren till kuber ( t ex 4x4x4 cm eller så), och/eller biobollar/makaroner.

Antingen har du Fluvalet kvar, eller så tar du bara en cirkulationspump och sätter dit, det är vilket som.

ok låter ju bra!
bör jag ta bort filterdelen o bara använda pumphuvudet då? o så fylla hörnet med filterbitar. Går det bra att ha doppvärmaren i hörnet också om man fyller det med filter?
#4 - 20 april 2008 08:24
Hmm, därom vete tusan, testa, se vad som funkar bäst.

Vad gäller värmaren, så tror jag inte det blir tillräcklig cirkulation runt den om du har den i filtermaterialet, så risken är att det blir dåligt.
Du kan ju bygga ett eget filterhörn åt den, med en liten extrapump, eller dela av filterhörnet så du har en del utan material med värmaren, och sen en del med filtermaterialet.
Det finns massor med roliga lösningar på det hela.

Hur tänkte du skapa filterhörnet förresten?
Sätta ut två bitar slimline vinkelrätt ut från glaset, så du får en "spets" ut från akvariets hörn, eller sätta en slimline från sida till sida, så du får ett "platt" hörn?
#5 - 20 april 2008 09:00
androxe skrev:
Går det bra att ha doppvärmaren i hörnet också om man fyller det med filter?

Jag vet inte men jag har byggt en bakgrund och hade tänkt att testa,
Bara man inte sätter den ute i någon kant så lär det ju fungera.

Axel
#6 - 20 april 2008 17:38
Trollsvans skrev:
Hmm, därom vete tusan, testa, se vad som funkar bäst.

Vad gäller värmaren, så tror jag inte det blir tillräcklig cirkulation runt den om du har den i filtermaterialet, så risken är att det blir dåligt.

Du kan ju bygga ett eget filterhörn åt den, med en liten extrapump, eller dela av filterhörnet så du har en del utan material med värmaren, och sen en del med filtermaterialet.

Det finns massor med roliga lösningar på det hela.

Hur tänkte du skapa filterhörnet förresten?

Sätta ut två bitar slimline vinkelrätt ut från glaset, så du får en "spets" ut från akvariets hörn, eller sätta en slimline från sida till sida, så du får ett "platt" hörn?

jag tänkte göra som det andra alternativet. en 20 cm lång bit i hörnet, parallellt med frontglaset så att säga. 70 cm bakgrund längs baksidorna, så det blir 15 cm kvar till hörnet där bakgrunden "viker av" mot andra baksidan. undrar om någon förstod det där ;)
#7 - 20 april 2008 17:49
Klart snyggast lösning.
Se bara till att du har ordentligt med raster eller annat insug, så du inte pumpar ut mer vatten än det flödar in...
Annars kan du nog köra med ytavrinning.

Annons