filter av vid matning?

#1 - 6 augusti 2004 09:11
Hej! Har installerat ytterfilter i mitt 120-liters och det är ju himla kul men när jag matar får inte bara fiskarna mat utan även filtret..När fiskarna har fått levande slog jag av pumpen förut också men nu undrar jag hur gör ni andra?
#2 - 6 augusti 2004 10:17
Både min svåger och jag har akvarium istorlek 540 liters men hur vi gör när vi matar våra små vänner görs på olika sätt. Svågern stänger av bägge sina pumpar och låter dem vara av en stund tills fiskarna ätit upp och "tatt en liten kaffe på maten". [:-140]

Själv gör jag inte detta utan låter pumparna gå som vanligt och matar i det motsatta hörnet i stället. Då brukar fiskarna hinna med att äta upp maten innan den dras ut i pumpen. Den enda anledningen till att jag inte stänger av pumpen är att jag är rädd för att jag skall glömma sätta på den igen. Har nämligen gjort detta en gång när vi skulle åka bort en helg. Kan tala om att vi fick vända efter 6 mil endast för att sätta på den igen..[:-48]
#3 - 16 augusti 2004 11:46
Stäng inte av pumpen när du matar , då riskerar man
att förgifta akvariet , när man startar upp pumpen igen.

/Baggen
#4 - 16 augusti 2004 11:49
Nja förgiftnings risken är nog minimal.Bakterierna dör inte av 5 min stillestånd....
Fredrik
#5 - 16 augusti 2004 11:55
Jag brukar stänga av mina filter när jag matar med levande foder eller annat smått som annars åker i filtret. Det är inga problem att ha filtret avstängt den tiden, inga bakterier hinner dö på några minuter.

/Hasse

Annons