Filter....

#1 - 3 maj 2007 16:12
Har i mitt kar 2 st stora guldsömmar och en "hög" med zebraciklider samt två stora plecomalar ( 30 cm ) ...

I detta ca 300 l kar så har jag en fluval 4+ samt ett ytterfilter tetratec 1200, men fan om det verkar räcka, de är VM i nedsmutsning i detta kar...hur mkt mera filtrering kan det tänkas behöva för att de ska funka ? Byter 30 % ibland 40% vatten i veckan dessutom...

Iofs så äter de som tusan och det kommer ju ut med, men ska inte detta räcka ???:( :( :(
#2 - 3 maj 2007 18:17
Med den belastningen är det till att byta vatten, det kan aldrig några filter ersätta.
#3 - 3 maj 2007 18:23
Har du modifierat ditt fluvalfilter? Om inte så ta ut filterkasetten och sätt i enbart en filtermatta (eller liknanade, materialet är inte det viktiga i det här inlägget), täck sedan för insugshålen på sidan med silikon. Hepp, så du har ökat den använda filtervolymen med undefär 500%. Om ditt fluvatfilter itnte se ut som mitt, vilket har två filterkassetter, kan du nog ignorera mitt mail.
#4 - 3 maj 2007 19:29
Hmm
Jag har modifierat mina två fluval 4 filter, men inte siliconat igen insugshålen på sidan. Varför göra detta och är det nödvändigt för att få bästa effekt?
Har idag bara ersatt det befintliga filtret med filter matta.

/B
#5 - 5 maj 2007 15:03
Vad menar du med smutsigt?
Asså...jag körde 16zebraciklider(modell större) plus yngel och två par palett ciklider och två ancistrusmalar och två par blå ciklider samt två guldalgätare och två par gurammis.
Hade ett fluval ytterfilter 304 samt aquael fan2 i mitt 300liters akvarium.
Utan några större problem med nedskräpning.
Detta var igång typ 6månader med enbart 10%vatten byten varannan vecka.

Du kanske utfodrar dem för mycket?
Lägg in en fastedag varje vecka o bara granulat(tropical) samt frystfoder.
Varva detta varannan dag samt fodra bara 2ggr/dag.

Annons