Tropfrog skrev:Om målet är att nå nitrit=0 så fort som möjligt funkar vattenbyte ypperligt. Om målet är att få igång karet så fort som möjligt så kommer vattenbyte bara att skjuta processen framför dig.
Av den anledningen byter jag bara vatten om fiskarna visar sig påverkade av nitriten. De nivåer som inte ger men på fiskarna hjälper dig att få igång filtret.
MVH
Magnus
Hella2 skrev::D jag vänder jämt på siffrorna, 0,2 ska det stå!
Hella2 skrev:Nu är nitrittesten slut så jag måste iväg och köpa nytt,finns det nån som kan rekomendera nått mot nitrit? jag har använt både nitravec och Dentrol.
Hella2 skrev:Toxivec neutralisear nitrit på något konstigt sätt och bnlir därmed lika effektivt som vattenbyte för att skrämma igång filtret, dvs värdelöst.
Hella2 skrev:Batski: Om du har en bra referens att flasha med som bekräftar skador hos opåverkade fiskar vid lägre nitritnivåer så är det dags nu. Du är den enda på forumet som hävdar så och jag har aldrig sett ett enda bevis för att det är så.
Tropfrog skrev:Hur ser fiskarna ut?
MVH
Magnus
Hella2 skrev:ja tycker att dom drar sig undan lite mera,men dom är fort framme och vill ha mat,såg just att en gurami kliade sig mot ett blad.
Hella2 skrev:imorgon är det precis två veckor sen karet sattes upp, börjar nitriten går ner sen? eller kan den hålla sig där uppe ändå?
Hella2 skrev:beroende på hur mycket man matar då så klart,jag har ingen salt i karet,ska jag ha dit lite?
Hella2 skrev:Tar nitriveck död på dom nyttiga baktrierna? eller bara nitriten? Tänkte mest om man drar ut det hela om man tillsätter nitriveck. Klart att man ska det om man måste:)
batski skrev:Om det är över 1,0 får du göra ett stort vattenbyte NU. Minst 50% men helst 75%. Men glöm inte vattenberedningsmedel i så fall.
Du länkade just till en sida där det klart och tydligt står att man vid hög nitrit ska göra små vattenbyten (upp till 20%) men nu säger du själv 75%??? Ett så stort byte kan få katastrofala följder i och med att du tillsätter ett vatten helt fritt från "goda" bakterier!!!batski skrev:Om det är över 1,0 får du göra ett stort vattenbyte NU. Minst 50% men helst 75%. Men glöm inte vattenberedningsmedel i så fall.
amazonfarmen skrev:Att göra stora vattenbyte snabbt är inget jag skulle göra om jag har Nitrit (man kan då en omvänd effekt enl uppgifter), dock många små, eller det bästa (enl min uppfattning) ta ut vatten och slå sedan på nytt sakta, under många timmar, då har man gjort ett stort vattenbyte, MEN förändringen blir inte så snabb, vilket jag tror är bättre.
Vatten innehåller få nyttiga bakterier, så att ta vatten ifrån ett annat kar känns verkningslöst.
Lycka till.
//Calle
amazonfarmen skrev:Att göra stora vattenbyte snabbt är inget jag skulle göra om jag har Nitrit (man kan då en omvänd effekt enl uppgifter), dock många små, eller det bästa (enl min uppfattning) ta ut vatten och slå sedan på nytt sakta, under många timmar, då har man gjort ett stort vattenbyte, MEN förändringen blir inte så snabb, vilket jag tror är bättre.
Hella2 skrev:Tack! ska jag tappar ur och sen långsamt fylla på igen? hur länge ska det gå mellan varje byte?