filter

#1 - 12 september 2006 07:41
Kan jag köra mitt filter från det gamla karet i mitt nya där jag nu har nitrit? Blir det nån hjälp av att jag kör den bara nån timme eller är det lika lönlöst? jag har ju ingen annan pump att sätt i 70l,i så fall får den vara utan ett tag.
#2 - 12 september 2006 08:13
jag har nu kramat ett inkörtfilter i det nya karet,skitigt blev det:p hoppas att det bara var snäll smuts där:) ska kolla nitriten igen om ett par timmar.
#3 - 12 september 2006 10:37
Bra! Att köra filtret från det gamla akvariet i det nya i bara en timme skulle inte lösa nånting, eftersom nån bakterieflora skulle ändå inte hinna bildas i det nya filtret under en timme (det tar ju ca 1 månad). Så att krama skiten ur ett inkört filter var alldeles rätt.
#4 - 12 september 2006 14:46
:p Tack batski! tänk att man gör något rätt ibland:) nitriten ligger fortfarande mellan 0,3-0,4,jag har läst ungifär tusen inlägg mot nitrit men har fortfarande inte fattat om jag ska byta vatten nu eller om jag ska vänta tills det bli mer akut:confused: eller det kanske det är redan..
#5 - 12 september 2006 18:17
Byt vatten varje dag;)

Har haft lite nitrit jag med i mitt nystartade och det försvann ganska snabbt med dagliga vattenbyten!

/Hans
#6 - 12 september 2006 19:04
Om målet är att nå nitrit=0 så fort som möjligt funkar vattenbyte ypperligt. Om målet är att få igång karet så fort som möjligt så kommer vattenbyte bara att skjuta processen framför dig.

Av den anledningen byter jag bara vatten om fiskarna visar sig påverkade av nitriten. De nivåer som inte ger men på fiskarna hjälper dig att få igång filtret.
MVH
Magnus
#7 - 12 september 2006 20:07
Tropfrog skrev:
Om målet är att nå nitrit=0 så fort som möjligt funkar vattenbyte ypperligt. Om målet är att få igång karet så fort som möjligt så kommer vattenbyte bara att skjuta processen framför dig.

Av den anledningen byter jag bara vatten om fiskarna visar sig påverkade av nitriten. De nivåer som inte ger men på fiskarna hjälper dig att få igång filtret.

MVH

Magnus

ja,jag har åxå tänkt så. Jag tänkte byta ikväll,men efter jag studerat fiskarna och såg att allt var ok så struntade jag i det.:) nitrit 2,0
#8 - 12 september 2006 21:53
Hella2 skrev:
nitrit 2,0

Skrev du inte fel nu? Nitrit 2,0 är MYCKET!
#9 - 12 september 2006 22:13
batski, nej det tror jag inte när jag studerade mina fiskar effter att ha haft 2.0 nitrit så kom jag fram till att vattenbyte inte skulle hjälpa fiskarna närmvärt :) nä ska inte skämta om sådant, händer bara en själv då.
#10 - 12 september 2006 22:30
Olika arter är olika känsliga. Vissa känsliga fiskar kan dö redan vid 1,0ppm Sen kan fiskarna även ta skada av lägre nivåer utan att det märks på dem.

Enligt vad jag läst ska nitriten inte överstiga 0,2ppm
#11 - 13 september 2006 06:37
:D jag vänder jämt på siffrorna, 0,2 ska det stå! Nu är nitrittesten slut så jag måste iväg och köpa nytt,finns det nån som kan rekomendera nått mot nitrit? jag har använt både nitravec och Dentrol.
#12 - 13 september 2006 06:44
Toxivec tar bort giftet i akvariet omedelbart!
#13 - 13 september 2006 07:53
Toxivec neutralisear nitrit på något konstigt sätt och bnlir därmed lika effektivt som vattenbyte för att skrämma igång filtret, dvs värdelöst.

0,2 är inga farliga nivåer, fortsätt att studera fiskarna och byt vatten om de flämtar.

Batski: Om du har en bra referens att flasha med som bekräftar skador hos opåverkade fiskar vid lägre nitritnivåer så är det dags nu. Du är den enda på forumet som hävdar så och jag har aldrig sett ett enda bevis för att det är så.
MVH
Magnus
#14 - 13 september 2006 09:45
Hella2 skrev:
:D jag vänder jämt på siffrorna, 0,2 ska det stå!

PUH :)

Hella2 skrev:
Nu är nitrittesten slut så jag måste iväg och köpa nytt,finns det nån som kan rekomendera nått mot nitrit? jag har använt både nitravec och Dentrol.

Toxivec i fall nitritkoncentrationen börjar bli för hög. Annars kan do köra med dubbla doser Denitrol.

Hella2 skrev:
Toxivec neutralisear nitrit på något konstigt sätt och bnlir därmed lika effektivt som vattenbyte för att skrämma igång filtret, dvs värdelöst.

Jo fast Toxivec är ju till för att användas i nödfall.

Hella2 skrev:
Batski: Om du har en bra referens att flasha med som bekräftar skador hos opåverkade fiskar vid lägre nitritnivåer så är det dags nu. Du är den enda på forumet som hävdar så och jag har aldrig sett ett enda bevis för att det är så.

Inga flashiga referenser som bekräftar det, utan jag har läst det i JBL:s information, men som ni kanske vet vill jag inte ta några risker när det gäller fiskarnas hälsa och liv [:o]
#15 - 13 september 2006 13:08
JBL säljer medel till ditt akvarium för dyra pengar, det är en mycket bra affär för dem. Hade folk bara tagit rekomendationerna på allvar så hade de rekomenderat tillsats av medel konstant.

Om du inte vill kompromissa med djurens hälsa och liv så gör du bäst att söka information utanför det rent komerciella. Är det inte JBL som säljer fosfatbaserade buffrar? Är det inte JBL som stoppar organiska syror i sina gödningar. Allt för dig och dina fiskars bästa?
MVH
Magnus
#16 - 13 september 2006 13:21
Jag vet faktiskt inte vad de stoppar i sina gödningar, men de har iaf inga pH-buffrar.

Jag förstår din poäng, fast i detta fall tror jag inte att de skulle sälja mindre nitrittester i fall de ändrat på sina rekommendationer om skadliga nitritnivåer. Men visst kan det vara så att det står fel.
#17 - 13 september 2006 14:29
Det är nog inte främst försäljningen av nitrittester som påverkas av de rekomendationerna utan snarare försäljningen av nitritreducerande medel.
MVH
Magnus
#18 - 13 september 2006 15:32
nu är nitriten 0,4,jag har tillsatt 50ml nitraveck och det håller sig fortfarande på samma värde,jag har inte bytt vatten,ska jag göra det? kan jag inte mata lite? igår fick dom ingen mat och inget idag,jag har matat försiktigt med lite torrfoder ibland.
#19 - 13 september 2006 15:43
Hur ser fiskarna ut?
MVH
Magnus
#20 - 13 september 2006 16:22
Tropfrog skrev:
Hur ser fiskarna ut?

MVH

Magnus

ja tycker att dom drar sig undan lite mera,men dom är fort framme och vill ha mat,såg just att en gurami kliade sig mot ett blad. imorgon är det precis två veckor sen karet sattes upp, börjar nitriten går ner sen? eller kan den hålla sig där uppe ändå? beroende på hur mycket man matar då så klart,jag har ingen salt i karet,ska jag ha dit lite?
#21 - 13 september 2006 19:05
Hella2 skrev:
ja tycker att dom drar sig undan lite mera,men dom är fort framme och vill ha mat,såg just att en gurami kliade sig mot ett blad.

Jag skulle gjort ett vattenbyte ja. Och överdoserat bakteriekulturen sen.

Hella2 skrev:
imorgon är det precis två veckor sen karet sattes upp, börjar nitriten går ner sen? eller kan den hålla sig där uppe ändå?

Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Hella2 skrev:
beroende på hur mycket man matar då så klart,jag har ingen salt i karet,ska jag ha dit lite?

Jag tycker inte du ska mata alls nu. Fiskarna klarar sig bra utan mat i nån vecka även om de är hungriga. Men hellre hungriga än skadade eller döda!

Beträffande salt så tycker jag inte att man ska hålla på att hälla i det i tid och otid, men nu tycker jag definitivt att du kan tillsätta en dos (för Ektozon gäller 1 tesked till 50 liter vatten).

Lycka till!
#22 - 14 september 2006 15:37
nu har jag bytt ca 20 procent vatten,nitrit kan vara 1,0 svårt och se,men starkt rosa iallafall på testet. Tillatt nitrivec mer än det står,men vad händer fiskarna simmar omkring som tokiga:confused: Det kan väll inte ha blivit värre? eller är det sk bomurangeffekten som slår till? hoppas bara att dom överlever,Guldbarberna är nog mest påverkad. Guramisarna tar det mera piano.
#23 - 14 september 2006 15:45
om du häller i aquatan (vattenberedning) så klarar fiskarna nitriten bättre (skonar gälarna)
#24 - 14 september 2006 15:48
du vet att du ska dosera nitrivec varje dag i ca 10 dgr!? inga fler vattenbyten på ett tag nu...
#25 - 14 september 2006 16:06
:p nejdå pappa:p nä skämt å sido, jättebra att du svarade så snabbt åheim! Jag har haft mitt kar i gång exakt 14dagar nu idag,jag har följt anvisningarna som nitrivec har angett. Men idag blev bara nitriten för hög,kanske dumt att byta vatten,men jag visste ingen råd. Nu är den nere i 0,4 igen håller den sig där så får det vara med vattenbyten.
#26 - 14 september 2006 16:27
Jo då, om nitriten är för hög ska man byta vatten för att får ner den fort som attan, men om den håller sig under skadliga nivåer ska man låta bli. Men ös på med bakteriekultur och låt bli att mata i några dagar till.

Guramis har lättare att klara sig just för att de kan andas luft
#27 - 14 september 2006 18:29
ja,nu tänker inte jag byta vatten något mer,om inte det blir akut då såklart. Ser att fiskarna inte är helt ok,men det känns som att det enda jag kan göra är att vänta,och tillsätta nitriveck om det behövs:( Tar nitriveck död på dom nyttiga baktrierna? eller bara nitriten? Tänkte mest om man drar ut det hela om man tillsätter nitriveck. Klart att man ska det om man måste:)
#28 - 14 september 2006 19:13
Hella2 skrev:
Tar nitriveck död på dom nyttiga baktrierna? eller bara nitriten? Tänkte mest om man drar ut det hela om man tillsätter nitriveck. Klart att man ska det om man måste:)

Nitrivec ÄR nyttiga bakterier! Så nej du drar inte ut på det hela. Tvärt om. Har man redan fått nitrit så kan man med fördel överdosera Nitrivec.
#29 - 14 september 2006 20:25
batski skrev:
Nitrivec ÄR nyttiga bakterier! Så nej du drar inte ut på det hela. Tvärt om. Har man redan fått nitrit så kan man med fördel överdosera Nitrivec.

Ok! tack för det lugnande svaret:)
Bilagor:
#30 - 16 september 2006 14:08
nu är nitriten över 1,0 jag ar ingen aning om hur mycket mer eftersom testet bara visar så högt. Kan jag göra små täta vattenbyten eller är det bättre med ett större?
#31 - 16 september 2006 15:28
Om det är över 1,0 får du göra ett stort vattenbyte NU. Minst 50% men helst 75%. Men glöm inte vattenberedningsmedel i så fall.
#32 - 16 september 2006 15:34
batski skrev:
Om det är över 1,0 får du göra ett stort vattenbyte NU. Minst 50% men helst 75%. Men glöm inte vattenberedningsmedel i så fall.

Blää,jag har ju ingen nitriveck kvar nu,jag hällde i resten som var kvar i flaskan för ca 1 tim. Kan jag vänta lite och se?
#33 - 16 september 2006 15:39
Nej! Vänta inte! 1,0 nitrit är skadligt och kan vara dödligt giftigt. Du måste få ner det NU! Så byt vatten även om du inte har Nitrivec hemma. Det är ju en nödsituation.
#34 - 16 september 2006 15:41
batski skrev:
Nej! Vänta inte! 1,0 nitrit är skadligt och kan vara dödligt giftigt. Du måste få ner det NU! Så byt vatten även om du inte har Nitrivec hemma. Det är ju en nödsituation.

ok, springer i väg och byter vatten......
#35 - 16 september 2006 16:28
jag har nu bytt 50% vatten och tillatt aqvatan,hoppasatt det blir lite bättre nu[:o]
#36 - 16 september 2006 17:17
Vad har du för nitrit nu?
#37 - 16 september 2006 17:28
lika högt:confused:
#38 - 16 september 2006 18:42
Orkar du byta en gång till? Det skulle behövas!
#39 - 16 september 2006 18:44
Fortsätt med 50%-iga vattenbyten tills nitriten sjunkit till acceptabel nivå!
#40 - 16 september 2006 19:05
hur hela friden kan det vara lika högt? man tycker ju att man spär ut nitriten så att den ska bli lägre,nåja,nu är karet släckt men jag kan ju byta endå,när man fått ner nitriten,är chansen lika stor att den höjs igen fast man inte matar?
#41 - 16 september 2006 19:09
vilken nivå är acceptabel?
#42 - 16 september 2006 19:56
Man kan vara lugn och leta orsaken då det understiger 0,3! Tänk på att under tiden du försöker fixa nivån på Nitriten skall du absolut inte mata fiskarna!
#43 - 17 september 2006 07:00
jag har nitrit 1,0 kan vara högre,men jag matar inte och fiskarna lever,dom ville ha mat i morse,guramisarna var och naggade på mina fingrar:) friskhetstecken tycker jag:) idag avaktar jag bara och håller koll på mina fiskar.
#44 - 17 september 2006 10:24
De är förstås hungriga, men hellre hungriga än döda. Fiskar kan vara utan mat i en vecka (många även längre) utan problem. Guramis brukar klara sig bättre än de flesta andra fiskarna eftersom de kan andas luft.
#45 - 17 september 2006 10:43
batski skrev:
Du länkade just till en sida där det klart och tydligt står att man vid hög nitrit ska göra små vattenbyten (upp till 20%) men nu säger du själv 75%??? Ett så stort byte kan få katastrofala följder i och med att du tillsätter ett vatten helt fritt från "goda" bakterier!!!
#46 - 17 september 2006 10:53
hella: du har väl ett kar till!? det är väl bara att göra dagliga vattenbyten med vatten från ditt andra fungerande kar!
#47 - 17 september 2006 10:53
Jo men man måste förstås tillsätta goda bakterier efter det att man bytt vatten.

Om man bara gör ett 20%-ig vattenbyte är det inte mycket nitrit man avlägsnar. Man måste i så fall göra upprepade 20%-iga vattenbyten tills nitritkoncentrationen har sjunkit så mycket att den inte längre är skadlig. Så hur man än gör försvinner en massa bakterier som man sen måste ersätta med nya.
#48 - 17 september 2006 11:00
Sant! men små byten räcker oftast för att komma ner i en nivå som är acceptabel utan att för den skull rubba processen allt för mycket...
#49 - 17 september 2006 11:33
åheim skrev:
hella: du har väl ett kar till!? det är väl bara att göra dagliga vattenbyten med vatten från ditt andra fungerande kar!

kan jag göra vattenbyten dagligen från mitt gamla kar utan att rubba den bakteriefloran?
#50 - 17 september 2006 11:42
en mindre mäng varje dag tills du kommer tillrätta med nitriten är inga problem!
#51 - 17 september 2006 11:44
Det blir en 10l hink varje dag. längtar efter att en till vecka ska gå så bakterierna hinner etablera sig i nya filtret...
#52 - 17 september 2006 15:17
åheim skrev:
Sant! men små byten räcker oftast för att komma ner i en nivå som är acceptabel utan att för den skull rubba processen allt för mycket...

Det beror på hur mycket nitrit man har. Man får hålla koll på det.
#53 - 17 september 2006 15:43
Att göra stora vattenbyte snabbt är inget jag skulle göra om jag har Nitrit (man kan då en omvänd effekt enl uppgifter), dock många små, eller det bästa (enl min uppfattning) ta ut vatten och slå sedan på nytt sakta, under många timmar, då har man gjort ett stort vattenbyte, MEN förändringen blir inte så snabb, vilket jag tror är bättre.

Vatten innehåller få nyttiga bakterier, så att ta vatten ifrån ett annat kar känns verkningslöst.

Lycka till.

//Calle
#54 - 17 september 2006 15:46
Att göra stora vattenbyte snabbt är inget jag skulle göra om jag har Nitrit (man kan då en omvänd effekt enl uppgifter), dock många små, eller det bästa (enl min uppfattning) ta ut vatten och slå sedan på nytt sakta, under många timmar, då har man gjort ett stort vattenbyte, MEN förändringen blir inte så snabb, vilket jag tror är bättre.

Vatten innehåller få nyttiga bakterier, så att ta vatten ifrån ett annat kar känns verkningslöst.

Lycka till.

//Calle

Tack! ska jag tappar ur och sen långsamt fylla på igen? hur länge ska det gå mellan varje byte?
#55 - 17 september 2006 15:52

Det är väl vid ammoniak som detta gäller va? Detta pga att ju högre pH (i kranvattnet) desto mer ammoniak. Nitriten däremot blir inte farligare vid högre pH, utan är farligt i vilket fall.
#56 - 17 september 2006 16:15
Hella2 skrev:
Tack! ska jag tappar ur och sen långsamt fylla på igen? hur länge ska det gå mellan varje byte?

Orsaken till att min uppfattning är att man ska byta stora mängder sakta är att man inte bör göra stora förändringar för snabbt.

För att få ner "skadliga" nivårer av Nitrit så bör man nog göra ett stort/långsamt vattenbyte om dagen tills man har fått ner Nitraten.

Lycka till.

//Calle
#57 - 17 september 2006 17:03
nu är det nere på 0,6:p känns skönt! Även om det är för mycket. Nu vill guldbarberna leka åxå:confused: tokar...
#58 - 24 september 2006 21:33
Såg den här tråden nu. Verkar oerhört märkligt. Har aldrig varit med om att nitriten ökat efter tillsättning av nitrivec. Detta preparat är kanske inte det bästa på marknaden men det brukar fungera. Du matade väl inget? Första åtgärden vid nitrit är att stoppa all matning. Vad hade du för KH. Måste vara över 3 i karet - helst runt 4-5 för en bra nitrifiering. Vad ni än säger - vattenbyten hjälper inte om inte andra åtgärder sätts in direkt. Min erfarenhet är att det går knappt att späda ut nitrit - på något konstigt sätt stiger den direkt igen. Är du säker på att din mätare visar rätt? Man brukar se på fisken om nitritnivåerna är höga genom att den har en onormalt kraftig andhämtning. Oftast står inte fisken i ytan utan på medelnivå men andas som om det var syrebrist. Och det är det också på sätt och vis. Nitrit är giftigt eftersom det blockerar de röda blodkropparnas möjlighet att ta upp syre. Det ligger något i vad Batski säger om kroniska skador vid ständigt låga nivåer av nitrit. Olika fiskar är olika känsliga för nitrit. En god tumregel som jag sett stämmer för det mesta är att fisk som är vana vid låga syrenivåer i naturen är relativt okänsliga för nitrit medans fiskar som lever i syrerika vatten är väldigt känsliga.

Hur är läget nu Hella2

Edit: Såg sedan en annan tråd med samma innehåll att du fått ordning på värdena

MVH Lasse
#59 - 28 september 2006 18:10
jag har storhetsvansinne:) jag skulle vilja kompletera med ett ytterfilter,men går det? blir det bättre? jag menar om vattnet blir så där glasklart då. innerfiltret pumpar 1000/l min hur mycket kan då ett ytterfilter pumpa utan att det blir en fors karet:confused:
#60 - 28 september 2006 22:06
De flesta filter går att ställa in så du inte får en fors i akvariet.

Annons