filter

#1 - 7 oktober 2005 20:37
hej jag undrar hur stort innerfilter jag behöver till mitt kar på
550liter eller skal jag ha något annat filter tacksam för hjälp med detta
för jag är nybörjare på akvarium sen undrar jag vad som är lämpliga
fiskar till detta akvarium jag vill inte ha stora fiskar
#2 - 7 oktober 2005 21:04
www.pwss.se

dom har en massa olika filter olika tillverkare medmera där kan du kolla å läsa lite.

ytterfilter är effektivare än innerfilter och funkar bättre speciellt om du ska ha fiskar som skitar ner vattnet mycke
#3 - 7 oktober 2005 21:27
[QUOTE=polly]hej jag undrar hur stort innerfilter jag behöver till mitt kar på
fiskar till detta akvarium jag vill inte ha stora fiskar[/QUOTE]

I ett så stort kar kan du ha vilka fiskar du vill..särskilt när du sejer att du inte vill ha stora..

Sen går de ju kanske inte att blanda alla fiskar hur som helst..men titta under artbskrv så finns de massa att välja på...

Angående din pump är de också beroende på vilka fiskar du väljer, men inte en pump under 1000l/h iaf...Även att komplettera med ytterfilter kan vara klokt i ditt fall tror jag..
#4 - 7 oktober 2005 21:33
550L akvarie, och innerfilter blir ganska så tufft. Jag har lärt mig att man berhöver runt 1 - 1,5% av akvariets volym som filtervolym för att det skall fungera bra, och så stora volymer är det bara ytterfilter som har. Jag skulle nog titta på ett Fluval 404 eller ett Eheim 2028

550L är rätt så många liter, och du kan ha i stort sett alla fiskar som blir upp till runt 20cm i det. Tänk dock på att välja fiskar i samma storlek så att inte de större ser de små som mat. Gå runt i akvariebutikerna och titta på vad du tycker är vacker, och få sedan hem om läs på så att du får en bra mix.

Bygg upp antalet fiskar försiktigt så att karet kommer i balans innan det blir några stora påfrestningar från överbliven mat och fiskarnas avföring. Dessutom är det skönt att ha lite plats kvar, när man ser något som man plötsligt vill ha.
#5 - 7 oktober 2005 22:46
du kan köpa ett eheim 2252 innerfilt. den kan du bygga på med fler moduler så att du får mer filtervolym... ang. fisk tja en smaksak men guldgurami och ett stim på 60-70 kardinaltetror är ju snyggt. båda arterna vill ha en hel del växter[QUOTE=polly]hej jag undrar hur stort innerfilter jag behöver till mitt kar på
fiskar till detta akvarium jag vill inte ha stora fiskar[/QUOTE]
#6 - 8 oktober 2005 12:26
Jag skulle nog vilja säga att du först bestämmer en boitop som du är intresserad av och sedan väljer dina fiskar.

Lycka Till...!

Annons