Filter

#1 - 7 september 2004 17:45
Hejsan

Är på väg att byta till ett större akvarium,och då även ett nytt filter,har läst många inlägg om ytterfiltrets vara eller icke vara.

Så det blev ett ytterfilter till trots,då till min fråga,skall jag ha filtervadd eller är det bättre med keramiska filter ??

Eller det kanske finns andra filter som är bättre ??

Tacksam för svar.
#2 - 7 september 2004 17:55
I mitt fluval 403 kör jag två nedersta korgarna med Eheims makaroner, ehfi substrat eller vad dom hette och i översta korgen har jag klippt bitar av blå filtermatta, ppi 10
#3 - 7 september 2004 18:00
Tack för det snabba svaret,då blir det nog det filtret oxå [:-170]
#4 - 7 september 2004 18:03
Ingen fara. :) Vad har du för storlek på karet? Jag kör mitt Fluval i mitt 450 liters. Har även ett Powerhead med ett elektrikerrör med cylinderformad flitervadd runt, det är innefilter.

Så här:

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1605

Jag tycker de två filtrena kombinerar varandra bra.
#5 - 7 september 2004 18:11
Jag har införskaffat mig ett 240 liters kar med svart aluminuimram,och ett ytterfilter med 800 liter kapacitet.(Har inte fått grejorna än)och vet inte märket på filtret !? Tror det var Eheim,eller vad det heter ;o)

#6 - 7 september 2004 18:29
Eheim finns det ett som heter :)

Undrar om inte filtret är för litet, det beror så klart på vilka fiskar etc. du har i. Jag är inte säker, men jag tror att filtret ska vara på 5 gånger akvarievolymen. Hoppas någon annan kan svara på det. Annar kan du göra som jag och komplettera med ett Powerhead. Dom är inte så farligt dyra.

Mina filter drar 1200 resp. 1500 liter i timmen.
#7 - 7 september 2004 18:42
Vi (jag och akvarieaffären) hade ett konversation om detta, han påstod att jag skulle klara mig med ett 800 liters filter,men sa att om jag ville kan jag ta ett ett större 1000 liters.

Vet inte hur det blev,han är lite,hur skall jag säga det "Tankspridd" tror jag det heter [:-92]

Nåja får se vad man får och hur det fungerar,annars får man väl byta upp sig,det är det som är så bra med denna akvarieaffär,dom byter rakt av,endast skillnaden mellan produkterna,han ska t.o.m ta mitt grus,och jag får nytt,han står för tvätten.

Fiskar jag skall ha är de jag har nu plus några mer - Pansarmal 2 st - Praktbotia 2 st + ev. mer av dom - Paradisfisk 3 st + ev. mer av dom- Sen får man se hur det utvecklar sig i framtiden.Funderar på några cicklider oxå,ska se vilka som passar med det man har.

#8 - 8 september 2004 10:42
Angående cirkulationen så beror den på vad du har för fiskar. Tex guramis i 1 ggr i timmen och tropheus med 8-10 ggr i timmen. Dessutom är fiskarna väldigt anpassningsbara till olika cirkulationsförutsättningar. Så det är bara att spola generella regler och titta på arternas behov.

När det gäller filtervolym finns det däremot en bra generell regel, nämligen ju större desto bättre.

Om man har för mycket cirkulation för sina fiskar men vill bibehålla filtervolymen går det utmärkt att strypa ytterfilter på utsidan.
MVH
Magnus
#9 - 9 september 2004 10:22
Så man kan säga att 800 liter/tim räcker då till mina behov [?]

http://www.vtwin.se

#10 - 9 september 2004 21:55
Ursprungligen skickat av Rider

Så man kan säga att 800 liter/tim räcker då till mina behov [?]

Det har nu löst sig,beställde ett 1000l/tim YF.

#11 - 10 september 2004 04:20
Det var nog det bättre valet av de två :)
#12 - 10 september 2004 08:44
Jo det var nog det, tack vare denna sida, jag har hållt på till och från i 20 år,men anser mig fortfarande som nybörjare.........så det kan bli [8D]

Har alltid kört med innerfilter i alla akvarium jag haft,men tänkte testa ett YTTER denna gång,så man får se vad man lär sig av det.

#13 - 10 september 2004 09:03
Som någon sa, ju mer man lär sig desto bättre förstår man hur lite man vet ;)

Annons