filter!

#1 - 9 april 2004 23:26
hej jag har 2st ytterfilter ett på 1000L/H och ett på 750L/H. Jag har tänkt att ha dom i mitt 375L akvarium med discus. Vilken är den bästa placeringen för utblås/insug på dem båda filtrena. BÅda ska vara i samtidigt. Kan ja ha ena utblåset på ena kortsidan och andra utblåset på andra kortsidan? och insugena brevid utblåsena?

MVH JOnas
#2 - 9 april 2004 23:29
Du får bästa resultatet åtminstone enligt mina erfarenheter om du har utblåsen strax under vattenytan och insugen strax ovanför botten.
Du får då en naturlig strömning i karet.

Good luck[:-18]
#3 - 9 april 2004 23:31
jo men ja har 2 ytterfilter. hur ska ja placera det andra? ska dom vara på långsidan eller kortsidan? vill ju ha båda i samtidigt ;)

mvh Jonas
#4 - 9 april 2004 23:43
Sätt filtrena på varsin kortsida. Det ger bäst genomströmning!
#5 - 9 april 2004 23:48
och insugena under utblåsena vid botten?

#6 - 9 april 2004 23:52
Sätt insugsdelarna (ytterfiltren) i varsitt bakre hörn på kortsidan av akvariet och rikta utblåsen från de olika ytterfiltren så att vattenstrålarna möts ungefär mitt i akvariet...ca 20cm från frontrutan. Då får du cirkulation och lite turbulens vilket gynnar vattnets syretillförsel...utan att du får för mycket "ytljud" som kan störa med sitt porlande kluckande.

Insugen skall vara ca 5cm+ från sandbotten och utblåsen ca 5-10cm under vattenytan...
#7 - 10 april 2004 00:15
okej.. jag placera den ena filtret med utblåsriktningen mot framrutan dom e ju borrade lite sentt utblåsena. och insuget mot backre lång/kortrutan. sen det andra filtret satte ja insuget vid framlång/kortisda och sen utblåset riktat mot bakrutan. så det blir som att vattnet åker i en cirkel.. är det bra eller ska ja sätta båda utblåsena så dom går mot framrutan? men då krockar vattenflödena?
Jag är lite förvirrad :) vill få det så bra som möjligt för mina så krabater ju.

MVH Jonas
#8 - 10 april 2004 00:20
Du har tänkt helt rätt utblåsena skall möta varandra!
#9 - 10 april 2004 00:21
ska ja ha som ja har nu eller.. ska ja sätta dom så vattenflödena krockar? åhh vad trög ja e nu förlåt :(

mvh Jonas
#10 - 10 april 2004 00:25
Plcera dom på varsin kortsida och justera utblåsen så att du får en genomströmning som passar dina fiskar, vrid utblåsen mot en ruta om det blir för lraftig fart i karet.

//Marcus
#11 - 10 april 2004 00:37
Kolla min ritning på denna länk...

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=88389&gid=153072
#12 - 10 april 2004 00:59
Men du menar att ja ska ha dom på bakrelångsidan? mot mittrutan.. så har ja haft förut men firrarna gillar inte det..
så nu har ja dom på kortsidan.. och i en cirkel går vattnet.. funkar det lika bra eller?
#13 - 10 april 2004 01:03
Ja det har jag bäst erfarenhet av har det så i mitt 720-liters och har fått väldigt bra genomströmning och filtrering!
#14 - 10 april 2004 01:14
men om dom sitter på baksidan så krockar dom vid framrutan och allt vatten går neråt mot sanden i mitten ju inte till insugena? dom sitter ju i ändarna i akvariet
#15 - 10 april 2004 01:19
Du skall ha dom på kortsidan och utblåsena riktat mot mitten som mycket riktigt hade!
#16 - 10 april 2004 05:15
Jag förstår inte vad du ska ha båda pumparna till.
De räcker ju med en pump.
#17 - 10 april 2004 05:21
Speed: Vitsen med att de inte blåser direkt mot insuget är ju att det faktiskt blir cirkulation i vattnet med olika strömmar. Först en som utblåsen skapar (och strålarna får gärna mötas så att det blir lite vågor och skvalp på ytan, det är så syre kommer ned i vattnet), sedan en ström som blir av filtrens insug, de måste ju ha vatten hela tiden för att kunna pumpa ut något. På så sätt filtrerar hela vattnet igenom effektivt.

#18 - 10 april 2004 10:58
nu har ja fixat det. men den ena pumpen pumpar ut så mycket mera vatten ju. det är så att ja har 2 dubbelkranar på mitt lilla filter så ja undrar om jag kan ta ena kranen och säta på mitt störrefilter. och typ strypa utblåset lite. men kommer det inte in mera vatten än va den kan blåsa ut då? eller fördelas det på något sätt? skulle vara bra om ja kunde strypa lite;)

mvh Jonas
#19 - 10 april 2004 11:01
Det går bra att strypa utblåset som du menar det reglerar sig självt!

Glad påsk alla akvarievänner[:-18]
#20 - 10 april 2004 11:09
okej va bra då ska ja testa det. :) för ja märker att mina discus simmar mycket mera när ja byter vatten alltså när vattnet är stilla. så ja ska kolla om det blir mera fart på firrarna om ja sänker sprutten på vattnet:)
tack så mycket för alla bra svar;)

mvh Jonas
#21 - 10 april 2004 11:28
Hoppas att det löser sig för ditt akvarium Jonas...

Du kan givetvis mixtra lite hur du vill ha utblås-strålarna gå. Jag har god erfarenhet av det jag visade och det turbulenta vattnet uppskattas av de arter jag har...Malawi.
Du har ju Discus och de kanske inte uppskattar det lika mycket. Om du har för mycket utblås så sätt ett strilrör (som du troligtvis fick med när du köpte filtren) på en av dom så mattas cirkulationen fast du får samma insug...
#22 - 10 april 2004 11:37
jag har strilrörena på ;) har alltid haft det. jag testade engång och köra utan jojoj vilket drag det vart då. så ja satte tillbaka dom. men nu har ja rörena på varsinkortsida riktade mot framrutan och nu ska ja strypa den starkare pumpen lite så dom bli ungefärlika då blir det lugnare ivattnet och då får ja se om mina discus gillar det mera;)

mvh Jonas
#23 - 10 april 2004 11:59
Har du strilrören och ändå uppfattar du det som drag???

Strilrören skall du ha liggandes ganska nära vattenytan och efter ena kortsidan (eller långsidan). Det strilar sakta igenom de små hålen så det skall vara väldigt fin rörelse i karet. Du har sugproppar till dessa som gör att den skall kunna fästas efter rutan.

En dum fråga kanske...men efter som du upplever det som drag med strilrör...har du täppt till änden på strilrören?
#24 - 10 april 2004 17:41
jo det har jag. jag vet att man kan ta bort så det rinner vatten genom själva röret och hålena.. ska ja göra det eller?
jag har alltid kört med tilltäppta rör och så vattnet bara rinner genom hålena.. har ja gjort bort mig helt eller:(

mvh Jonas
#25 - 10 april 2004 17:50
Tricella jag kollade i din profil och du har samma filter som mig. "Eheim 2217 mitt andra är ett "Eheim 2215" så nu vet du ju va ja ahr för filter;) hehe
#26 - 10 april 2004 18:34
Jomen det är inte så hårt drag i en 2217...inte så att några Discus håller sig fast i panik vid inredningen direkt.

Om man tar bort "ploppen" i änden på strilröret så tappar den sitt syfte...nämligen att vatten passerar i de små hålen...

Menar du verkligen att du upplever det som för mycket blås även med strilrören påkopplade??

Stänger du av ytterfiltren vid vattenbyten??
#27 - 10 april 2004 18:51
jo ja tycker det e drag i den när den e rengjord och allt.. växterna böjer sig ju ;) men ja gjorde så att det kommer genom rörena och ut i det stora hålet i änden.. det verkar gå bättre nu.. discus vill ju ha väldigt stilla vatten.. :(
#28 - 10 april 2004 19:07
ja stänger av dom när ja byter vatten.. hurså? :)
#29 - 10 april 2004 19:10
Man skall aldrig stänga av ytterfilter...det försämrar bakteriefloran (den goda delen) snabbt och det kan vara dåligt för dina fiskar och vattenvärden.

Mina blir endast avstängda när jag skall rengöra dom...annars går de dygnet runt...året runt.

Om de blir avstängda av någon anledning så måste man rengöra dom innan man sätter igång dom igen. "Måste" menas med att om du inte gör det riskerar du det jag skrev först...

Det gör väl inget om växterna rör på sig eller? Tänk också på att det behövs vattenrörelse av olika orsaker...ett är syresättning...ett annat för cirkulation så att dina filter kan ta upp smutsen på ett effektivt sätt. Har du ingen cirkulation så får du genast problem med vattenvärden...
Discus är känsliga så där ska man inte slarva. [;)]
#30 - 11 april 2004 10:01
okej men hur ska jag göra närja byter vatten då? om jag har på dom så skvätter det ju massa vatten sen när vattennivån sjunker.. nått tips?

mvh Jonas
#31 - 11 april 2004 10:08
Låt det skvätta det gör jag :-)
Eller vrid strilrören så dom strilar emot rutan, det gör jag ibland.
#32 - 11 april 2004 10:12
hehe okej
då ska ja göra det då ;) värt att testa iaf;)
#33 - 11 april 2004 10:20
Nja...

Det beror på hur länge de är avstängda. Har du inte haft problem med det förut (t ex att fiskarna kan börja klia sig mer) så kan du säkert stänga av den korta tiden du gör vattenbyte.

Det bästa är dock att låta pumparna gå hela tiden.

Du kan reglera flödet på pumparna genom att stänga till kranarna på dubbelkopplingar som finns att köpa till ytterfilter slangarna.

Har du inte upplevt några problem vid vattenbyte tidigare så kan du nog fortsätta med det du gör nu. Det jag menade var att risken höjs för sämre vattenkvalitet om pumparna får stå still en längre stund (t ex en timme).
#34 - 11 april 2004 10:21
Jag har för mig att filter bakterierna klarar sig i ca 1 timme utan genomströmning innan dom dör.

Rätta mig gärna om jag har fel ;-)
#35 - 11 april 2004 10:24
men hur lång tid tar det ungeäfr innan det kommer nya bakterier då? några dagar eller??

mvh JOnas
#36 - 11 april 2004 10:26
Jag vet inte exakt med sötvatten men det har gjorts tester i saltvattens akvarier och där tog det ca 48timmar innan filtret var uppe på samma nivå som innan rengöringen.
#37 - 11 april 2004 10:29
När det ändå diskuterars in/utströmmnings placering. Vi har satt vårt fluval 304 så att insuget ligger nästan mitt på bakre långsidan (långt plaströr, så vi har riktat det lite snett nedåt från samma hål som båda slangarna går igenom)) och utblåset sitter mitt på den ena kortsidan. Finns det några nackdelar med att ha det såhär?
#38 - 11 april 2004 10:30
Om bakteriefloran dör (den goda) så måste man göra rent filtren.

Jag vet inte hur länge de klarar sig och hur det påverkar vattnet, men jag skulle inte chansa genom att stänga av filtren under vattenbyten.

Jag skrev en timme då det var det längsta jag kunde tänka mig att filtrets bakterieflora klarade utan att det blir försämring. Jag vet inte hur lång tid det tar för bakteriefloran att stabiliseras igen efter en längre avstängning, men jag skulle inte tro att det tar så lång tid. Däremot är ju frågan vad det har för effekt på fiskarna i akvariet...
#39 - 11 april 2004 10:32
När bakterierna dör så kan dom avge ett starkt nervgift. Kommer tyvär inte ihåg vad giftet heter.
#40 - 11 april 2004 10:38
Kommer inte i håg den beräknade siffran på hur många bakterier inte bara nedbrytningsbakterier som dör på ett dygn men det torde vara någon milliard.
Någon annan som vet?
#41 - 11 april 2004 10:46
Nils och Alva:

Det är svårt att säga hur ert fungerar, men om ni har ett klart vatten och att filtret tar upp smutsen bra så ser jag ingen nackdel alls. Hur ni vill rikta utblåsen är lite beroende på vad man har för fiskar i karen. Jag vill ha turbulent vatten för att, i miniformat, försöka simulera naturen (vågor kommer in mot stranden och går ut igen så att strömmarna möts och skapar turbulens).
#42 - 11 april 2004 10:57
ett sätt att sänka hastigheten avsevärt med strilrör är att borra upp hålen i strilröret lite, gör dom 1 eller 2 mm större och du får betydligt lägra hastighet.

//Marcus

Annons