Filter??????

#1 - 5 april 2010 07:59
Eftersom jag är ganska ny på fiskområdet, skulle jag vilja ha lite vägledning med filter och pumpar.
Jag har ett 170L kar med ett ytterfilter EHEIM 2213 med keramik "rör" och ett "trasselsnöre"som filtermaterial.
Och ett innerfilter Tetratec med vanliga filter kuddar. Jag upplever att man måste rengöra dessa ofta, annars tar algblomningen rejäl fart. Några veckor efter att jag har rengjort dessa är det relativt lungt. (Rengör inte dem samtidigt!) Ska jag byta filtermassa + Vet ej när det är bytt. Aktivt kol?:confused:
#2 - 5 april 2010 08:18
Jag skulle först och främst byta ut filtermaterialet i din 2213 till någon slags biosubstrat tex http://www.pwss.se/product.php?productid=3215&cat=846&page=1 längst ner och filtermatta klippt i småkuber i resten av burken. Sedan ska du inte behöva rengöra mer än någon gång om året mx, men lite beroende på invånare givetvis.
Algblommningen har inte så mycket med ditt filter att göra utan det är mer belysningstid, gödning invånare och växter som du får söka orsaken bland.
#3 - 5 april 2010 08:22
Jag har 1st eldstjärt,4st kopparbarber, 1st prickig knorrmal, 2st praktbotsier, 8 kardinaltetror, 1st siamesisk algätare(tror jag), 2st platy, 1st puntius någonting och en till mal som jag inte vet namnet på. Har en massa växter både snabbväxande och långsamväxande. Belysningstiden är 12h. Använder pmDD vid vattenbyten +easy carbo varje dag. Är väldigt sparsam med matningen, inget hinner falla ner på botten.
#4 - 5 april 2010 08:25
Ok, då är det definitivt inte det som är anledningen iaf. Har man mycket fisk kan en orsak vara mycket avfall från dessa som blir näring, och har man då lite fel/för lite växter kan inte de ta hand om överskottet av näringen och då kommer algerna som ett brev på posten:(.
#5 - 5 april 2010 08:33
När jag köpte karet just före jul så var det alldeles täckt av alger mest gröna, men även svarta tofsalger på stenarna. (Han som hade det hade inga växter.)Jag köpte det med inredning och invånare, de enda som jag har köpt in är platyn och 2st kopparbarber.
#6 - 5 april 2010 08:46
Då är det säkerligen obalansen som gör att du fått alger, definitivt inte dina filter. Däremot kan de bli ganska snabbt fulla av algerna som kanske lossnar och åker in i filtrena och därav tappar flödet.
Ta en funderare vad du vill med karet och läs mycket om de olika algsorterna du har samt gör lite motåtgärder för att försöka få fason på karet:).
Eftersom du startat tråden i tillbehörskategorin funkar det inte så bra att prata om alger, utan hittar du inte vad du söker så kör igång en ny tråd i rätt del av forumet, om du känner att du behöver mer hjälp:).

Annons