filötermaterial till fluval 305

#1 - 16 september 2009 21:52
Vi har en fluval 305 med orginalfilter delar tror jag.
ett stort mjukisfilter längs ena kanten
och olika korgar med makaroner och påsar med nånting.

när jag sätter lite mer blås på filtret är det som att små små saker flyger runt i hela akvariet. ska det vara så eller är något fel på filtret?

brukar man köra på filtermaterialet som tillhör eller ni byter ut till något annat/bättre?
#2 - 16 september 2009 23:17
På min fluval 305 har jag tagit bort kasetten med de 4st mattorna och istället skjutit ner en 5x24x15,5cm grovporig filtermatta som alltså ersätter hela orginalfiltret som står bredvid korgarna! Till korgarna kan du också skära till denna grova filtermatta och behålla keramikmakaronerna i den översta! Med denna uppsättning kan du köra filtret väldigt länge utan att det sätter igen! (grovporig filtermatta finns i så gott som alla akvariebutiker)

Dessa kolpåsar som följer med ska du slänga bort för de fungerar bara ett tag sen tappar de sin effekt och påsen kommer lösas upp och du får kol överallt...
#3 - 18 september 2009 08:02
de fyra mattorna är kanske redan utbytta, jag fick filtret med när jag köpte beg akvarium.

jag har alltså redan en stor matta som står bredvid korgarna.

ska jag byta ut allt i de nedre korgarna (kol + ngt annat) till filtermatta istället?

behöver jag bara grovporig, ingen finporig?
#4 - 18 september 2009 14:49
FiaLotta skrev:
de fyra mattorna är kanske redan utbytta, jag fick filtret med när jag köpte beg akvarium.

jag har alltså redan en stor matta som står bredvid korgarna.

ska jag byta ut allt i de nedre korgarna (kol + ngt annat) till filtermatta istället?

behöver jag bara grovporig, ingen finporig?
Ja ta bort kolet och lägg i grov filtermatta och/eller små biobollar! Finporig matta sätter fort igen och är därför ingen höjdare i ytterfilter!
#5 - 18 september 2009 15:57
var i vår akvarieaffär idag. de hade bara juwels färdiga små filter så jag får helt enkelt leta vidare.

Annons