Ursprungligen skickat av Tottofagrin
Ärligt talat, jag tror inte någon av de är kapabel till att vara lycklig. Det kan komma som en chock för många akvarister, men fiskar har inte hjärna nog till sådana känslor.
Jag har aldrig förstått argumentet att man skulle behöva ha en högt utvecklad förmåga till rationellt tänkande för att ha KÄNSLOR.
Jaja, jag vet att uppfattningen är vitt utbredd, och bygger på en luddig uppfattning om "medvetande" som grundat på att den gamla descarteska föreställningen att om den som inte kan artikulera en tankegång har inget medvetande, utan är en automaton, en robot.
Just luddigheten i begreppet "medvetande" är irriterande. Man kan lätt bevisa att fiskar har medvetande: genom att t.ex. slå dem i huvudet kan man nämligen få dem att förlora det.
Men det är inte det som menas. Det som menas är SJÄLVmedvetande. Det vill säga förmågan att medvetet tänka "jag är jag!".
Och det kan den kanske inte.
Men då har vi återigen frågan: varför skulle det vara nödvändigt att kunna tänka "jag är jag!" för att kunna känna känslor? Basen för känslor är hormoner, inte högre förståndsfunktioner.
Här brukar de som inte tror att djur har känslor veckla in sig i ett komplicerat resonemang om att känslor inte existerar utan högre förståndsfunktioner, eftersom känslor inte är stimuli/hormoner utan uppstår när vi medvetet tolkar stimuli/hormoner.
I grund och botten är det "ett träd faller i skogen" argumentet: om ett träd faller i skogen och ingen människa är där, hörs något ljud? Svaret är "Nej".
Varför? Jo, ljud blir det först när tryckvågorna i luften tolkats av en hjärna med högre förståndsfunktioner, och eftersom det inte finns nån människa där och djuren som flyr undan det fallande trädet inte har högre förståndsfunktioner, och alltså inte hör ljud, dvs alltså faller trädet ljudlöst. VSB.
"Ett träd faller i skogen" resonemanget är cirkulärt, eller tendentiöst, beroende på sammanhang: man har förutsatt att djur inte är kapabla att processa stimuli.
Det hindrar inte att det är väldigt poppis.
Det finns ytterligare en anledning att förkasta teorin för att djur inte har känslor, nämligen att det inte förklarar de observerade data.
Observationerna är nämligen att människan är ett djur och härstammar från 3.5 miljarder år av djur; att känslor har uppenbart evolutionärt värde; och att vi kan observera en enorm mängd beteenden som är kompatibla med att även icke-mänskliga djur har känslor.
Den mest parsimona tolkningen blir då att djur, åtminstone ryggradsdjur, inklusive människor, faktiskt har känslor.
Filosofiskt nog?