Ja, där fick man ytterligare några saker att fundera över. Särskilt det där med algernas vara eller icke vara. Vilka alger är snygga? Vilka är skadliga? Vilka är helt ofarliga? Osv osv osv....
Jag tror det är två problem med alger.
[LIST=1]
[*]Vi människor har lite svårt att ”dominera” dem. Dom är som vildkatter ungefär. Eller så blir det vad man får. Dessutom tycks dom ha ett eget system där en typ av alger kommer och en annan går.
[*]Det blev helt plötsligt SKADLIGT med alger när de blågröna bytte namn till Cyanobakterier. Jag har på flera ställen här på forumet frågat var skadligheten ligger. Hittills har jag inte fått något svar. Visst det finns alger som kan skada människor och de fanns här på jorden långt före oss. Fiskar och andra djur som lever i algernas miljö tycks inte ha några problem med dessa.
[/LIST]
Jag anser att fördelarna med alger är mycket större än nackdelarna, även om det senare är mer en estetisk fråga. Bland annat så ger algerna oss en bra indikation om hur vårt akvarium mår. Dessutom är dom mycket snabba på att fånga upp de problem vi ställer till med. Att de sedan är ett utomordentligt bra kosttillskott är en annan fördel.
På tal om det vet ni att mirakelmedlet spirulina är en förhatlig cyanobakterie?